.
Anatomija un histoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.01.2024 15:40:52
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MK_070 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.67 | ECTS: | 7.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anatomija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dzintra Kažoka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Morfoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | |||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 42 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Visas bioloģijas disciplīnas vidusskolas programmas apmērā; šūnu bioloģija; kursu ieteicams studēt paralēli bioķīmijai, anatomijai un normālajai fizioloģijai. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt visaptverošas zināšanas par cilvēka ķermeņa uzbūvi, orgānu topogrāfiju un funkcijām. Veidot izpratni par orgānu sistēmu savstarpējām sakarībām, par cilvēka vispārējo un funkcionālo histoloģiju; šūnu, audu un orgānu, īpaši runu un dzirdi nodrošinātājstruktūru, mikroskopisko uzbūvi; radīt priekšstatu par riska faktoriem un dažādiem attīstības traucējumiem, kas ietekmē minēto struktūru attīstību embrioģenēzē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Anatomijas priekšmets. Ķermeņa skelets. Kauls kā orgāns. Kaulu klasifikācija. Kaulu savienojumi. Rumpja skeleta kauli, kaulu savienojumi. Mugurkauls kā vienība. Krūškurvis kā vienība. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
2 | Galvaskauss kā vienība. Galvaskausa īpatnības, savienojumi, topogrāfiskie veidojumi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
3 | Muskuļu uzbūve, klasifikācija. Rumpja, rokas un kājas muskuļu grupas, fascijas, topogrāfiskie veidojumi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
4 | Ievads splanhnoloģijā. Serozie apvalki. Iekšējās sekrēcijas orgāni. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
5 | Redzes orgāns. Dzirdes orgāns. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
6 | Asinsrites sistēma. Asinsrites loki. Aortas daļas. Krūšu aorta. Vēdera aorta. Iegurņa artērijas. Rokas un kājas artērijas. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
7 | Vēnas. Augšējās dobās vēnas sistēma. Apakšējās dobās vēnas sistēma. Vārtu vēna. Limfātiskā sistēma. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
8 | Ievads neiroloģijā. CNS uzbūves principi. Vadīšanas ceļi. Smadzeņu dobumi un apvalki. Rombveida smadzenes (daļas, ārējā un iekšējā uzbūve). | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
9 | Vidussmadzenes, starpsmadzenes (daļas, ārējā un iekšējā uzbūve). Gala smadzenes. Pusložu uzbūve. Garozas centri. Zemgarozas kodoli. Baltā viela. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
10 | Augšējās ekstremitātes kauli un kaulu savienojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
11 | Galvaskausa sejas un smadzeņu daļas kaulu uzbūve. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
12 | Galvas un kakla muskuļi, fascijas, topogrāfiskie veidojumi. Diafragma. Elpošanas akts. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
13 | Elpošanas sistēmas orgānu funkcijas, topogrāfija, uzbūve. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
14 | Gremošanas sistēmas orgānu funkcijas, topogrāfija, uzbūve. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
15 | Urīnsistēmas orgānu topogrāfija, funkcijas, uzbūve. Sievietes un vīrieša dzimumorgāni. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
16 | Kolokvijs par iekšējiem orgāniem. Sirds topogrāfija un uzbūve. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
17 | Galvas un kakla artērijas. Galvas un kakla vēnas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
18 | Kolokvijs par cirkulācijas sistēmu. Muguras smadzenes. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
19 | CNS – I un II daļa. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
20 | Galvas smadzeņu nervi. Muguras smadzeņu nervi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
21 | Autonomā nervu sistēma. Orgānu inervācija. Kontroldarbs par nervu sistēmu. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
22 | Audu veidi un to klasifikācija. Epitēlijaudi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
23 | Saistaudi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
24 | Asinis un asinsrade. Imūnās sistēmas orgāni. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
25 | Muskuļaudi. Nervu audi. CNS. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
26 | Sejas attīstība. Mutes dobums. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
27 | Maņu orgāni un to attīstība. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
28 | Elpošanas sistēma un tās attīstība. Endokrīnā sistēma. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
29 | Balstaudi: Kaulu attīstība. Skrimšļaudi un kaulaudi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
30 | Imūnās sistēmas orgāni. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
31 | Muskuļaudi. Nervu audi. CNS. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
32 | Āda un tās derivāti. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
33 | Mutes dobums. Redzes orgāns. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
34 | Dzirdes orgāns. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Speciālās literatūras atlasīšana un lietošana, teorētiskā materiāla analīze, patstāvīga preparātu analizēšana un praktisko nodarbību protokolu sakārtošana; gatavošanās pārbaudījumiem, atbilstoši studiju kursa saturam; individuālais un grupu darbs; darbs ar studiju materiāliem, mācību literatūru (izpēte, analīze) un RSU e-studiju vidi; praktisko darbu un rezultātu noformēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība studiju procesā, sekmīgi nokārtoti pārbaudījumi (kolokviji) par attiecīgajām tēmām. Pārbaudījuma veidi: 1. semestra beigās: ieskaite par kauliem, muskuļiem un orgāniem; 2. semestra beigās: rakstisks eksāmens par anatomijas un histoloģijas daļām ar teorētisko daļu un praktisko daļu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs aprakstīt cilvēka ķermeņa orgānu sistēmas, spēs raksturot to uzbūvi, novietojumu, varēs izklāstīt funkciju galvenās likumsakarības, izskaidrot orgānu apasiņošanu, limfas atteci un inervāciju; daļu anatomijas terminu pratīs nosaukt latīņu valodā; atpazīs un spēs aprakstīt galvenās audu grupas un orgānu uzbūves īpatnības; spēs nosaukt un paskaidrot sejas, mutes dobuma un maņu orgānu attīstības stadijas un biežāk sastopamās anomālijas. | ||||||||
Prasmes: | Students atpazīs un pratīs parādīt skeleta kaulus, locītavas, muskuļu grupas, orgānus, asinsvadus un nervus, un citas anatomiskas struktūras uz anatomijas studijās lietotajiem mācību līdzekļiem; pratīs strādāt ar histoloģiskajiem preparātiem; identificēs un aprakstīs gaismas mikroskopā galvenās audu un būtiskāko orgānu struktūras; analizēs un interpretēs speciālo literatūru. | ||||||||
Kompetences: | Studējošais spēs patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas problēmas, pamatot lēmumus, un ja nepieciešams, veikt papildu analīzi; spēs atlasīt, analizēt nepieciešamo informāciju un izmantot to attiecīgajā profesijā; spēs sadarboties ar kolēģiem. Spēs aprakstīt un analizēt audu veidus un orgānu struktūru. Pārzinās fundamentālās anatomijas un histoloģijas tēmas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Cilvēka anatomija: metodiskās rekomendācijas studentiem. Rīga: RSU, AAI, 2009 (izdevums akceptējams). | ||||||||
2 | Eglīte K. Anatomija. 1. daļa, Skelets un muskuļi: mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās nemedicīnas studiju programmās. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2019 | ||||||||
3 | Eglīte K. Anatomija. 2. daļa, Asinsrites sistēma, iekšējie orgāni, nervu sistēma, sensoriskā sistēma: mācību līdzeklis bioloģijas, pedagoģijas, optometrijas, farmācijas un citās nemedicīnas studiju programmās. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2020. | ||||||||
4 | Dālmane A. Histoloģija. 2. izdevums. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2010. Latviešu valodā jaunāks, precīzāks, atkārtots izdevums nav pieejams. Esošais izdevums ir akceptējams tā precizitātes dēļ un to ir sarakstījuši katedras docētāji. | ||||||||
5 | Mescher A. L. Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas. 16th Edition. McGraw-Hill Education, 2021. | ||||||||
6 | Ovalle W. K., Nahirney Patrick C. Netter's Essential Histology. 3rd Edition. Elsevier, 2020. | ||||||||
7 | Ross M. H., Pawlina W. Histology: A Text and Atlas: With Correlated Cell and Molecular Biology. 8th Edition. LWW, 2019. | ||||||||
8 | Schoenwolf G. C., Bleyl S. B., Brauer P. R., Francis-West P. H. Larsen's Human Embryology. 6th Edition. Churchill Livingstone, 2021. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Drīzulis A. Anatomija māksliniekiem. Rīga: Madris, 2001. | ||||||||
2 | Parkers S. Cilvēka ķermenis. Apgāds Zvaigzne ABC, Rīga, 2016. | ||||||||
3 | Pilmane M., Pļaviņa L., Kavak V. Embryology and anatomy for health sciences. Rīga: Rīga Stradiņš University, 2016. | ||||||||
4 | Rūmanss G.M., Kažoka Dz., Pilmane M. Klīniskā anatomija medicīnas studentiem. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019. | ||||||||
5 | Drake R. L. Gray's Anatomy for Students. 5th Edition. Elsevier, 2024. | ||||||||
6 | Netter F. H. Netter Atlas of Human Anatomy: Classic Regional Approach. 8th Edition. Elsevier, 2023. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | estudijas.rsu.lv | ||||||||
2 | http://www.innerbody.com/htm/body.html | ||||||||
3 | http://www.anatomyatlases.org/ | ||||||||
4 | http://www.meddean.luc.edu/lumen/MedEd/GrossAnatomy/anatomy… | ||||||||
5 | http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/anatomy.html | ||||||||
6 | http://w3.ouhsc.edu/histology/ |