.
Otorinolaringoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.05.2024 16:22:01
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ORLK_007 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Otorinolaringoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunta Segliņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Otorinolaringoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 23.korpuss, otorinokatrsu[pnkts]lv, +371 67615148 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 33 | ||||
Kopā kontaktstundas | 33 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, fizioloģijā, t.sk. patoloģiskajā fizioloģijā, akustikā, vispārējā ķirurģijā un farmakoloģijā. Vēlamas zināšanas radioloģijā, onkoloģijā, infekcijas slimībās un neiroloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Izglītot studentus par otorinolaringoloģijas nozīmi kopējā patoloģijā, iepazīstināt studentus ar ausu, deguna un kakla saslimšanām (to klīniskām izpausmēm, diagnostiku, profilaksi un ārstēšanu), kā arī sniegt prasmes un iemaņas ausu, deguna un kakla izmeklēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Deguna, rīkles, balsenes un ausu anatomija, fizioloģija. LOR orgānu izmeklēšana | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Akūti un hroniski rinīti, rinosinusīti. Intrakraniālas un intraorbitālas komplikācijas | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Akūts un hronisks faringīts, tonsillīts. Dziļās kakla infekcijas | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Akūti un hroniski laringīti. Funkcionāli balss traucējumi. Balss saišu parēzes. Balsenes stenozes. Traheostomija | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Kolokvijs I | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Ārējās auss saslimšanas. Akūts un hronisks vidusauss iekaisums. Intratemporālas un intrakraniālas komplikācijas. Dzirdes traucējumi | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | ORL orgānu traumas un svešķermeņi. Deguna asiņošana | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | ORL orgānu labdabīgi un ļaundabīgi audzēji | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Bērnu otolaringoloģija. Konsultācijas pediatrijā. Adenoīdu un mandeļu slimības. Sekretors vidusauss iekaisums. Dzirdes traucējumi bērniem un rehabilitācijas iespējas. Laringomalācija. Biežākie kraniofaciālie sindromi. Galvas un kakla audzēji bērniem. Iedzimti kakla veidojumi | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Kolokvijs II | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Noslēguma nodarbība. Klīniskā gadījuma prezentācija. Diskusija | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīgi apgūst LOR orgānu izmeklēšanu. Kursa nobeigumā sagatavo klīniskā gadījuma prezentāciju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1)Teorētisko zināšanu kontrole pirms noteiktās nodarbības E-studiju vidē daudzatbilžu tests par pastāvīgi apgūto nodarbības materiālu un izlasīto literatūru. 2)Katras nodarbības laikā katrs students tiek vērtēts individuāli ar atzīmi 10 baļļu sistēmā, ņemot vērā studenta iesaistīšanos un aktivitāti nodarbībā, un zināšanas, kuras viņš/viņa demonstrē. Kritēriji: • studējošais ir ieradies laikus uz nodarbību, • studējošais ir atbilstošā apģērbā (balts halāts, maiņas apavi) • aktīvi iesaistījies diskusijās, pacienta izmeklēšanā un/vai klīnisko gadījumu analīzē, pareizi atbildējis uz pasniedzēja uzdotajiem jautājumiem, spējis pamatot savu viedokli. 3)Kolokviji tiek organizēti 5. (kolokvijs I) un 10. nodarbībā (kolokvijs II). Kolokvijs I sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās daļas. Kolokvija I laikā tiek vērtētas studenta teorētiskās zināšanas par apgūtajām zināšanām pirmajās četrās nodarbībās divu rakstisku jautājumu formā un praktiskās iemaņas LOR orgānu izmeklēšanā manipulāciju demonstrēšanas laikā. Kolokvijs II sastāv tikai no teorētiskās daļas, kuras laikā vērtē apgūtās zināšanas par 6.-9. nodarbību. 4)Klīniskā gadījuma prezentācija tiek organizēta 11. nodarbības laikā. Katrs students nodarbības laikā mutiski prezentē individuāli sagatavotu klīnisko gadījumu par kādu no pacientiem, kas tika izmeklēts kursa nodarbību laikā. 5)Mutisks eksāmens tiek organizēts pēc sekmīgas kursa apguves atbilstošā semestra sesijas laikā. Eksāmena laikā tiek pārbaudītas studentu teorētiskās zināšanas par ausu, kakla un deguna slimību etioloģiju, patoģenēzi, klīniku, diagnostiku, ārstēšanas principiem un profilaksi. Gala vērtējumu tiek izlikts 10 baļļu sistēmā. Kursa gala vērtējumu veido vidējā atzīme no individuālajiem vērtējumiem nodarbības laikā, abu kolokviju un klīniskā gadījuma novērtējums (attiecīgi 10%, 25%, 25% un 40%) - ar nosacījumu, ka studentam nav kavētas nevienas nodarbības neattaisnotu iemeslu dēļ, visās nodarbībās iegūtais vērtējums ≥4 un kolokviji un klīniskā gadījuma prezentācija ir sekmīgi nokārtota ar pirmo kārtošanas reizi. Ja students vēlas iegūt augstāku vērtējumu vai semestra laikā ir neattaisnoti nodarbību kavējumi vai nodarbības vērtējums <4, vai nav iegūts sekmīgs vērtējums kolokvijos vai klīniskā gadījuma prezentācijā ar pirmo reizi, students kārto eksāmenu. Šādā gadījumā kursa gala vērtējumu veido tikai eksāmena atzīme. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas un spēs: • raksturot deguna, deguna blakusdobumu, rīkles, balsenes un auss klīnisko anatomiju, izklāstīt to fizioloģiju un galvenās funkcijas; • aprakstīt dzirdes un līdzsvara aparāta uzbūvi, darbības principus, iespējamos traucējumus; • izskaidrot runas, valodas un balss veidošanos; • identificēt ausu, kakla un deguna slimības; • klasificēt ārstēšanas metodes un organizēt ārstēšanas plānu; • savlaicīgi atpazīt slimību komplikācijas, sarežģītu un grūti ārstējamu slimību gadījumā organizēt starpdisciplināru sadarbību; • izskaidrot LOR orgānu anatomisko īpatnību nozīmi dažādās vecuma grupās. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • demonstrē prasmes un iemaņas LOR orgānu endoskopiskā izmeklēšanā; • prot interpretēt papildus izmeklējumu – rinomanometrijas, dzirdes pārbaužu un radioloģisko izmeklējumu rezultātus; • spēj izskaidrot un ieteikt pacientiem un/ vai viņu vecākiem nepieciešamās ausu, kakla un deguna slimību profilakses metodes, dzirdes higiēnas metodes; • orientējas ausu, kakla un degunu slimību medikamentozās un ķirurģiskās ārstēšanas metodēs. | ||||||||
Kompetences: | • Spēj plānot savu zinātnisko darbu, izmantojot literatūras pārskatos atrastos uz zinātniskiem pierādījumiem balstītos medicīnas pētījumu rezultātus; • pamato savu viedokli slimību ārstēšanas plāna izstrādāšanā; • novērtē un prognozē slimību rezultātu; • pārzina LOR orgānu onkoloģisko slimību riska faktorus, ārstēšanas metodes un prognozi ietekmējošos faktorus. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Faringoskopija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Līdzsvara novērtēšana izmantojot Romberga testu | A - Iesācēja līmenis | |||||||
3 | Mugurējā rinoskopija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
4 | Netiešā laringoskopija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
5 | Otoskopija ar galvas lampu | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
6 | Pirksta-degungala tests | A - Iesācēja līmenis | |||||||
7 | Priekšējā rinoskopija | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
8 | Rinnes tests | A - Iesācēja līmenis | |||||||
9 | Vēbera tests | A - Iesācēja līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Nodarbību informācija avoti E-studijās | ||||||||
2 | Basic otorhinolaryngology: a step by step learning guide. 2nd edition. By R. Probst, G. Grevers, H. Iro. Thieme, 2006 | ||||||||
3 | ABC of Ear, Nose and Throat. 6th edition. By Harold S. Ludman, Patrick Bradley, and Patrick J. Bradley. BMJ Books, 2012 | ||||||||
4 | Bailey's Head and Neck Surgery—Otolaryngology. 5th edition. By Clark A. Rosen and Jonas T. Johnson. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2014 | ||||||||
5 | Human Anatomy, Color Atlas and Textbook. 6th edition. By John Gosling, Philip Harris, John Humpherson, Ian Whitmore, Peter Willan. Elsevier, 2016 (Chapter 7: Head and Neck) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Cummings Otolaryngology. 6th edition. By Paul W. Flint; Bruce H. Haughey; K. Thomas Robbins; J. Regan Thomas; John K. Niparko; Valerie J. Lun. Saunders, 2015 | ||||||||
2 | Ballenger's Otorhinolaryngology: Head and Neck Surgery. 17th edition. By James B. Snow, Phillip A. Wackym, John Jacob Ballenger. People's Medical Pub. House/B C Decker, Shelton, Conn., 2009 | ||||||||
3 | Rosen's Emergency Medicine: Concepts and Clinical Practice. 10th edition. By Ron Walls, Robert Hockberger, Marianne Gausche-Hill, et.al. Elsevier, 2022 (Chapter 15. Dizziness and Vertigo, Chapter 19. Sore Throat, Chapter 33. Head Trauma and 34. Facial Trauma, Chapter 36. Neck Trauma, Chapter 51. Foreign Bodies, Chapter 56. Oral Medicine, Chapter 58. Otolaryngology, Chapter 61. Upper Respiratory Tract Infections) | ||||||||
4 | Head and Neck Cancer: Treatment, Rehabilitation, and Outcomes. 2nd edition. By Elizabeth C. Ward, Corina J. van As-Brooks. Plural Publishing, 2014 | ||||||||
5 | Otorhinolaryngology, Head and Neck Surgery (European Manual of Medicine). By Matti Anniko, Manuel Bernal-Sprekelsen, Victor Bonkowsky, et.al. Springer, 2010 |