.
Vēdera dobuma patoloģijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:31.01.2023 11:25:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PAK_042 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Patoloģija | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Štrumfa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Patoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīgas Stradiņa universitāte, Patoloģijas katedra, Kuldīgas iela 9A, Rīga, LV-1007, Latvija; e-pasts: pakrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomija. Vēlamas priekšzināšanas cilvēka fizioloģijā un histoloģijā vai šūnu bioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt topošajiem sabiedrības veselības speciālistiem pamata zināšanas un izpratni par vēdera dobuma orgānu slimību (t.sk. gremošanas sistēmas un ginekoloģisko orgānu patoloģiju) būtību, lai veidotu stabilu pamatu tālākajām studijām, epidemioloģiskai analīzei un zinātniskiem pētījumiem sabiedrības veselībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Audu analīzes metodes diagnostikā un pētniecībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ieskats gastrointestinālo slimību patoģenēzē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ieskats aknu slimību patoģenēzē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ieskats žultspūšļa un aizkuņģa dziedzera slimību patoģenēzē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ieskats reproduktīvo slimību patoģenēzē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Barības vada, kuņģa un divpadsmitpirkstu zarnas patoloģija: gastroezofageālā refluksa slimība, gastrīts, kuņģa un divpadsmitpirkstu zarnas čūlas, celiakija. Barības vada, kuņģa un divpadsmitpirkstu zarnas audzēji. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Resno un tievo zarnu patoloģija: iekaisīgās zarnu slimības un funkcionālie traucējumi, apendicīts, trūce, išēmiskā zarnu slimība, hemoroīdi. Resnās zarnas audzēji. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Difūzas un fokālas aknu slimības: akūts un hronisks vīrusu hepatīts, alkohola inducēts aknu bojājums, aknu steatoze, aknu ciroze, medikamentu inducēts aknu bojājums, aknu mazspēja, primāri un metastātiski audzēji aknās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Žultspūšļa un aizkuņģa dziedzera slimības: žultsakmeņu slimība, akūts holecistīts, akūts un hronisks pankreatīts, aizkuņģa dziedzera vēzis. Dzelte. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Reproduktīvā patoloģija: sieviešu dzimumorgānu (dzemdes kakls, dzemde, olvadi, olnīcas) slimības, ginekoloģiskās infekcijas. Grūtniecības patoloģija. Pāru neauglība. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Noslēguma diskusija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju laikā studentam jāapgūst tematiskajam plānam atbilstošie Patoloģijas katedras docētāju sagatavotie elektroniskie metodiskie studiju materiāli. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Nodarbību apmeklējums, aktīva dalība diskusijās, noslēguma eksāmens (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs argumentēti izskaidrot dažādu vēdera dobuma slimību un vispārīgu patoloģisku procesu būtību, cēloņus un riska faktorus, patoģenēzi un tās atspoguļojumu klīniskās norisēs, laboratorajos un attēldiagnostikas izmeklējumos, iespējamās komplikācijas un sekas, iznākumus. Apgūstamie patoloģiskie procesi aptver gastrointestinālo, aknu un žultsceļu, aizkuņģa dziedzera, ginekoloģisko un reproduktīvo slimību patoģenēzes jautājumus kā pamatu tālākām klīniskām studijām, izpratnei par klīnisko simptomu un laboratoro izmaiņu veidošanos un to atklāšanu. | ||||||||
Prasmes: | Students pratīs argumentēti izvērtēt biežāk sastopamo vēdera dobuma slimību patoģenēzi, saistīt to ar slimību klīniskajām izpausmēm un diagnostikas pamatiem, kā arī epidemioloģisku analīzi un sabiedrības veselības vērtējumu. Students pratīs arī praktiski rīkoties, lai organizētu ģimenes ārsta vai speciālista praksē nepieciešamos audu un/ vai laboratoros izmeklējumus, interpretētu un kritiski analizētu to rezultātus saistībā ar slimības kopējo ainu. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās kompetences aptver dažādu orgānu un to sistēmu slimību patoģenēzi, rada izpratni par organismā notiekošajiem patoloģiskajiem procesiem kā klīnisko izpausmju pamatu un kalpo kā bāze tālākajām klīniskajām studijām klīnisko kompetenču iegūšanai un izpratnei, kā arī zinātniskiem pētījumiem sabiedrības veselības jomā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | RSU Patoloģijas katedras docētāju sagatavotie oriģinālie elektroniskie metodiskie e-studiju materiāli. |