.
Patoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.03.2024 08:14:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PAK_045 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.00 | ECTS: | 7.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Patoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Māris Sperga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Patoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Kuldīgas iela 9A, Rīga, LV-1007, Latvija; e-pasts: pakrsu[pnkts]lv; tel.:+371 67815096 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 24 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Šūnu bioloģija, anatomija, histoloģija, ģenētika, normālā fizioloģija, bioķīmija. | ||||||||
Mērķis: | 1. Nodrošināt studijas patoloģijā, aptverot slimību morfoloģiskās un funkcionālās izpausmes, to patoģenēzi. Šim programmas aspektam jārada teorētiskie pamati klīnisko studiju kursu apguvei, veidojot vispusīgi izglītotu zobārstu ar izpratni par dentālajiem, mutes dobuma un visa organisma patoloģiskajiem procesiem, to kopējo saistību. Patoloģijas programma ir integrēta, lai radītu un attīstītu studentam vienotu priekšstatu par dentālo, orālo un sistēmisko slimību patoģenēzes morfoloģiskajiem un funkcionālajiem komponentiem. 2. Sniegt praktisku pārskatu par patoloģiju kā diagnostisku medicīnas nozari zobārsta profesionālajām vajadzībām atbilstošā līmenī. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Slimība – definīcijas un termini. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Šūnas bojājums: izpausmes un patoģenēze. Kompensatorie pielāgošanās procesi: hipertrofija, atrofija, hiperplāzija, metaplāzija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Perifērās asinsrites traucējumi: tūska, tromboze, embolija, infarkts. Jēdziens par hipoksiju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Akūta iekaisuma būtība; lokālās, sistēmiskās un laboratorās izpausmes. Drudzis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Hroniska iekaisuma būtība un izpausmes. Brūču dzīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Audzēju pamatīpašības. Ieskats Pasaules Veselības organizācijas veidotajā audzēju klasifikācijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ļaundabīgu audzēju izplatīšanās organismā. Audzēju TNM klasifikācijas pamati. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Krūts patoloģija. Krūts vēzis kā audzēja prototips medicīnā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Melanocītu un mīksto audu audzēji. Mutes dobuma un periorālā apvidus pigmentētie veidojumi un depigmentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Ieskats nieru patoloģijā: jēdziens par glomerulārām, tubulointersticiālām, cistiskām un vaskulārām nieru slimībām. Nierakmeņu slimība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Akūta nieru mazspēja un hroniska nieru slimība: ieskats cēloņos un sekās. Diagnostiskie testi nieru funkciju izvērtējumam. Nieru mazspējas izpausmes mutes dobumā un kaulos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Sirds un asinsrites slimības I: ateroskleroze un tās izraisītie orgānu bojājumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Sirds un asinsrites slimības II: iekaisumi. Ieskats kardiomiopātijās un sirds vārstuļu kaitēs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Akūta un hroniska sirds un asinsrites mazspēja. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Barības vada, kuņģa un divpadsmitpirkstu zarnas iekaisumi un funkcionālie traucējumi; to ietekme uz zobu un mutes dobuma veselību. Vemšana. Barības vada un kuņģa audzēji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Zarnu iekaisīgās slimības un funkcionālie traucējumi; to ietekme uz zobu un mutes dobuma veselību. Diareja. Resnās zarnas vēzis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Siekalu dziedzeru un mutes dobuma patoloģija: iekaisumi, cistas un audzēji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Difūzas aknu slimības. Fokāli aknu bojājumi. Diagnostiskie testi aknu funkciju izvērtēšanai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Aknu mazspēja. Aknu ciroze. Dzelte. Aknu patoloģiju ietekme uz zobu un mutes dobuma veselību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Žultspūšļa, žultsvadu un aizkuņģa dziedzera slimības. Malabsorbcijas cēloņi, patoģenēze un sekas. Malabsorbcijas ietekme uz zobu un mutes dobuma veselību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
25 | Plaušu iekaisumi. Obstruktīvas un restriktīvas plaušu slimības. Plaušu audzēji. Pleiras patoloģija. Saikne starp mutes dobuma veselību un plaušu slimībām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
26 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
27 | Eritrocītu patoloģija: anēmijas un jēdziens par policitēmiju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Leikocītu reakcijas. Jēdziens par sepsi un septisku šoku. Trombocītu patoloģija. Koagulācijas traucējumi. Diagnostiskie testi asinsreces izvērtēšanai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
29 | Hematoloģiski audzēji un to diferenciāldiagnostika. Kakla limfadenopātijas cēloņi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
30 | Reproduktīvā patoloģija I: sieviešu dzimumorgānu slimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
31 | Reproduktīvā patoloģija II: fertilitātes traucējumi. Grūtniecības patoloģija. Grūtniecības ietekme uz zobu veselību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
32 | Endokrīnā patoloģija: vairogdziedzera un epitēlijķermenīšu slimības; to ietekme uz zobu un mutes dobuma veselību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
33 | Endokrīnā patoloģija: hipofīzes un virsnieru slimības; to ietekme uz zobu veselību. Jēdziens par stresa reakciju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
34 | Cukura diabēts un tā komplikācijas. Cukura diabēta ietekme uz zobu un mutes dobuma veselību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
35 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
36 | Ieskats centrālās nervu sistēmas (CNS) patoloģijā: vaskulārās, iekaisīgās, deģeneratīvās un neoplastiskās CNS slimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
37 | Ieskats autoimūnajās slimībās: nozoloģisko vienību patoģenēze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
38 | Difūzās kaulu slimības. Kalcija un D vitamīna maiņas traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
39 | Fokālās kaulu patoloģijas: lūzumi un to dzīšana, iekaisumi, audzēji. Ieskats locītavu slimībās. Žokļa kaulu patoloģijas: iekaisumi, cistas un audzēji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
40 | Mutes dobuma sarkanie un baltie bojājumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
41 | Mutes dobuma čūlainie un papillārie bojājumi. Operāciju un biopsiju materiāla izmeklējumi zobārstniecībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
42 | Kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju laikā studentam jāapgūst tematiskajam plānam atbilstošie Patoloģijas katedras e-studiju elektroniskie metodiskie materiāli. Lai nodrošinātu pilnvērtīgu izaugsmi nodarbības laikā, studentam pirms nodarbības nepieciešams izlasīt un pārdomāt plānotās tēmas studiju materiālu. Lai veidotu loģisku izpratni par apgūstamo vielu, nodarbību laikā studentam ieteicams aktīvi piedalīties diskusijās par attiecīgās tēmas teorētiskajiem aspektiem, daudzatbilžu izvēles testiem, klīniskajiem uzdevumiem un attēlu analīzes uzdevumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa pārbaudījumi: Studiju kursa laikā pasniedzēji veic zināšanu pārbaudi ar īsu kontroldarbu (daudzatbilžu izvēles tests vai cita īsa pārbaudes forma saskaņā ar docētāja norādījumu) palīdzību. Atbilstoši nodarbību tematiskajam plānojumam, studenti akadēmiskā studiju gada laikā kārto rakstiskus kolokvijus patoloģijā, kurus veido teorētiski jautājumi daudzatbilžu testa formātā un klīniskie uzdevumi, objektīvi strukturēti attēldiagnostikas elementi vai laboratorijas izmeklējumu interpretācijas uzdevumi. Studiju kursa beigās studenti kārto rakstisku eksāmenu, kuru veido teorētiski jautājumi daudzatbilžu testa formātā un klīniskie uzdevumi, objektīvi strukturēti attēldiagnostikas elementi vai laboratorijas izmeklējumu interpretācijas uzdevumi. Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta (apst. RSU Senāta 2020.gada 21 aprīļa sēdē; protokols Nr.2-1/4/2020) punktu 2.16, studiju kursa gala atzīmi veido kumulatīvais vērtējums (50%) un studējošā iegūtās patiesās zināšanas (50%) atbilstoši kursa noslēguma eksāmena rezultātam. Visu pārbaudes darbu vērtēšana, t.sk. procentuāli un ar atzīmēm, tiek veikta saskaņā ar Rīgas Stradiņa universitātes Studiju reglamenta I spēkā esošo versiju. Lai saņemtu semestra ieskaiti: 1) saskaņā ar RSU Studiju reglamentu ("3.8. Nodarbību apmeklēšana un starppārbaudījumu kārtošana gan obligātajos (A daļas), gan ierobežotās izvēles (B daļas), gan brīvās izvēles (C daļas) studiju kursos ir obligāta") visu nodarbību apmeklējums ir obligāts; 2) studentam jābūt sekmīgam visos nodarbību testos un kolokvijos atbilstoši RSU Studiju reglamentā noteiktajam slieksnim "4.3. Studējošais ir sekmīgs, ja viņš ir saņēmis vērtējumu “gandrīz viduvēji” (4 balles) vai augstāku. Ar vērtējumu “gandrīz viduvēji” (4 balles) novērtē studiju rezultātu apguvi vismaz 55% apmērā". Kavētās nodarbības un nesekmīgos pārbaudes darbus var atstrādāt Patoloģijas katedras noteiktajā laikā un veidā, ja kavējumu skaits nepārsniedz 50% no plānoto nodarbību kopējā skaita atbilstošajā semestrī. Ņemot vērā kursa intensitāti, atstrādes pilnvērtīgā apjomā nav iespējamas un tādēļ nav atļautas, ja nodarbību kavējumu kopējais skaits sasniedz vai pārsniedz 50% no plānoto nodarbību kopējā skaita attiecīgajā semestrī. Minētā prasība atbilst RSU Studiju reglamentam ("3.16. Studiju kursa aprakstā var noteikt studiju rezultātu apjomu, bez kura apguves nav iespējama turpmāka dalība studiju kursā") un ir apstiprināta ar Patoloģijas katedras sēdes lēmumu 27.08.2019., protokola Nr. 24-26-3/04/2019. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs argumentēti izskaidrot dažādu slimību un vispārīgu patoloģisku procesu būtību, cēloņus un riska faktorus, patoģenēzi un tās atspoguļojumu klīniskās norisēs, laboratorajos un attēldiagnostikas izmeklējumos, iespējamās komplikācijas un sekas, iznākumus. Apgūstamie vispārīgie patoloģiskie procesi aptver iekaisuma un brūču dzīšanas, drudža, perifērās asinsrites traucējumu, hipoksijas, šūnu bojājuma un kompensatoro pielāgošanās reakciju, audzēju attīstības vispārīgos aspektus. Speciālās patoloģijas sadaļā studējošie apgūst kardiovaskulāro, plaušu, nieru, gastrointestinālo, aknu un žultsceļu, siekalu dziedzeru, aizkuņģa dziedzera, kaulu, centrālās nervu sistēmas, ginekoloģisko un reproduktīvo, krūts dziedzera, hematoloģisko un endokrīno patoloģiju, mutes dobuma un zobu slimību patoģenēzes jautājumus kā pamatu tālākām klīniskām studijām, izpratnei par klīnisko simptomu un laboratoro izmaiņu patoģenēzi. | ||||||||
Prasmes: | Students pratīs argumentēti izvērtēt biežāk sastopamo slimību patoģenēzi, saistīt to ar slimību klīniskajām izpausmēm un diagnostikas pamatiem, kā arī praktiski rīkoties, lai organizētu speciālista praksē nepieciešamos audu un/ vai laboratoros izmeklējumus, interpretētu un kritiski analizētu to rezultātus saistībā ar slimības kopējo ainu. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtās kompetences aptver dažādu orgānu un to sistēmu slimību patoģenēzi, rada izpratni par organismā notiekošajiem patoloģiskajiem procesiem kā klīnisko izpausmju pamatu un kalpo par pamatu vispirms jau tālākajām klīniskajām studijām klīnisko kompetenču iegūšanai un izpratnei, bet arī palīdz zinātniskās pētniecības kompetenču bāzes izstrādē. Apgūstot PAK_045, studējošais iegūst un attīsta kompetences profesionālās informācijas apstrādē un analīzē, loģiskajā un kritiskajā domāšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | RSU MF Patoloģijas katedras elektroniskie metodiskie studiju materiāli patoloģijā, kas pieejami e-studijās // Original study materials, prepared by the teachers' team of the Department of Pathology, RSU. The materials are available in the e-studies | ||||||||
2 | Robbins and Cotran Pathological Basis of Disease. 8th ed. Kumar V, Abbas AK, Fausto N, Aster J. Elsevier, 2021. | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
4 | Robbins and Cotran Pathological Basis of Disease. 8th ed. Kumar V, Abbas AK, Fausto N, Aster J. Elsevier, 2021. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Robbins Basic Pathology. 7th ed. Kumar V, Cotran RS, Robbins SL. Saunders, Philadelphia, 2018, 873 lpp. | ||||||||
2 | Robbins and Cotran Pathological Basis of Disease. 9th ed. Kumar V, Abbas AK, Aster JC. Elsevier, 2021. 1408 lpp. | ||||||||
3 | Robbins Basic Pathology. 10th ed. Kumar V, Abbas AK, Aster J. Elsevier, 2018, 952 lpp. |