.
Infekcijas slimības bērniem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2022 14:00:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_050 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Pediatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dace Gardovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sekmīgi pabeigtas paredzētās studijas MF 1. – 4. studiju gada preklīniskajos un klīniskajos kursos, ieskaitot pediatriju. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kurss paredzēts MF 5. studiju gada studentiem. Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes, studējošais būs apguvis bērnu infekcijas slimību pamatus, kas dos iespēju apgūt studiju kursu „Bērnu slimības” 6. studiju gadā, kā arī veidot nepieciešamās prasmes un attieksmi ārsta darbā ar bērniem rezidentūrā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Infekcijas slimības bērniem Latvijā. Vakcinācijas nacionālā programma Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mūsdienu koncepcija par augļa un jaundzimušā infekcijām. CIV infekcijas īpatnības bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ūdens – sāļu vielu maiņas traucējumi bērniem ar infekcijas slimībām. Orālās un parenterālās rehidratācijas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Drudzis, bakterēmija, sepse, septisks šoks bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Bērna izmeklēšanas īpatnības infekcijas gadījumā. Infekcijas slimību stacionārs bērniem. Klīniskais gadījums ar uzdevumu. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Biežākās ekzantēmu infekcijas bērniem (masalas, masaliņas, vējbakas, skarlatīna ) – to etioloģija, epidemioloģija, tipiskās formas, diferenciālā diagnoze, terapija un profilakse. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Akūtas respiratorās infekcijas – to īpatnības bērniem. Akūts laringīts, epiglotīts, bronhiolīts, garais klepus bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Febrīlie krampji, neiroinfekciju īpatnības bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Epidēmiskais parotīts. Infekciju izraisīto hepatītu īpatnības bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Zarnu infekcijas – to īpatnības bērniem, terapijas un profilakses principi. Orālā rehidratācija bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Smagas bakteriālas infekcijas, sepse jaundzimušiem un agrīna vecuma bērniem. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Patstāvīgā darba pārbaude. Ieskaite. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Studējošie patstāvīgi sagatavo klīniskos gadījumus ar uzdevumiem, kas orientēti uz pacienta problēmām un detalizētiem uzdevumiem studējošā patstāvīgam darbam pēc noteikta apraksta, kas paredz mērķtiecīgi savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvāt tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, kā arī sagatavot teorētisko materiālu rakstveidā pēc mācību un zinātniskās literatūras izpētes. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiskā ieskaitē cikla beigās. • Eksāmens 5. studiju gadā pēc lekciju kursa beigām un sekmīgi pabeigta praktisko nodarbību cikla. • Studentiem, kuri apmeklējuši visas lekcijas un katras lekcijas beigās spējuši rakstiski pareizi atbildēt uz jautājumiem par lekcijas tēmu, kā arī apmeklējuši visas praktiskās nodarbības, saņemot vidējo atzīmi 9 par ciklu, dota iespēja saņemt akumulējošo atzīmi 9 (teicami) par visu kursu. Tiem, kas vēlas pretendēt uz izcilību (10), tiek papildus piedāvāta iespēja sesijas laikā risināt paaugstinātas grūtības klīnisko uzdevumu, kursa eksāmena vietā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: • raksturot infekcijas slimību izplatību bērniem Latvijā un pasaulē; • saprast bērnu infekcijas slimību nodaļas uzbūvi un darbību; • raksturot imunizācijas īpatnības bērniem; • nosaukt infekcijas slimības un pret tām Latvijā noteikto imunizācijas laiku bērniem, biežākās imunizācijas blaknes un kontrindikācijas; • izskaidrot mūsdienu koncepciju par augļa un jaundzimušā iedzimtām infekcijām, raksturojot patoģenēzi, tipiskās klīniskās pazīmes, diagnostikas, ārstēšanas un prevencijas principus; • saprast ūdens – sāļu vielu maiņas traucējumus bērniem ar infekcijas slimībām, dehidratācijas noteikšanas un rehidratācijas principus; • definēt terminus: drudzis, bakterēmija, sepse, septisks šoks bērniem, analizēt to cēloņus, saprast jēdzienu par piesardzības līmeņiem un paredzēt neatliekamo rīcības plānu minēto situāciju gadījumos dažāda vecuma bērniem; • pazīt biežākās ekzantēmu infekcijas bērniem (masalas, masaliņas, vējbakas, skarlatīna); • raksturot akūtas respiratorās infekcijas – to īpatnības bērniem; • raksturot akūtu laringītu, epiglotītu, bronhiolītu, garo klepu, epidēmisko parotītu bērniem; • saprast infekciju izraisīto hepatītu īpatnības bērniem; • raksturot febrīlos krampjus, neiroinfekciju īpatnības bērniem; • raksturot zarnu infekciju īpatnības bērniem; • raksturot smagas bakteriālas infekcijas, sepsi jaundzimušiem un agrīna vecuma bērniem; • raksturot CIV infekcijas īpatnības bērniem; • nosaukt bērniem biežāk sastopamu infekcijas slimību inkubācijas periodus, slimnieku un kontaktpersonu izolācijas laikus. | ||||||||
Prasmes: | • formulēt atslēgas vārdus un orientēties mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par bērnu infekcijas slimībām; • atrast bērna vecumam atbilstošu saskares formu, lai veiktu klīnisko izmeklēšanu; • biežāk sastopamo infekcijas slimību tipisko formu gadījumos bērniem vecumā no dzimšanas līdz 18 gadiem mērķtiecīgi savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai; • pazīt studiju programmā iekļauto bērnu infekciju tipiskās formas, interpretēt tām raksturīgās klīniskās, laboratorās un citas izmeklēšanas pazīmes, novērtēt iespējamās komplikācijas un diferenciālo diagnozi, piedāvāt ārstēšanas un prevencijas principus; • nozīmēt orālo rehidratāciju dažāda vecuma bērniem. Klīniskās prasmes: • Orālā rehidratācija bērnam B2 • Piesardzības līmeņa noteikšana bērnam ar drudzi B2 • Hipovolēmijas/ dehidratācijas pakāpes noteikšana bērnam B2 | ||||||||
Kompetences: | Studiju rezultātā gūtās kompetences ļaus patstāvīgi: • formulēt atslēgas vārdus un orientēties mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par bērnu infekcijas slimībām; • atrast bērna vecumam un ģimenei atbilstošu saskarsmes formu, ievērojot ārstniecības iestādes higiēnas prasības; • biežāk sastopamo infekcijas slimību tipisko formu gadījumos bērniem vecumā no dzimšanas līdz 18 gadiem mērķtiecīgi savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtēt slimnieka stāvokli, strukturēti formulēt pacienta problēmas, piedāvājot tām savas kompetences robežās risinājumus diagnostikā, ārstēšanā un prevencijā, aprakstīt novēroto slimības vēsturē un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai; • analizēt ar biežāk sastopamām tipiskām infekcijas slimībām saistītās bērnu veselības problēmas, tai skaitā tādas, kuras prasa pirmsklīnisko zinātņu nozaru (homeostāze, mikrobioloģija, farmakoloģija u.c.) un klīnisko medicīnas (pediatrija, internā medicīna, infekcijas slimības) integrāciju efektīvai uz praktiskiem un izmērāmiem rezultātiem tendētai risinājumu sagatavošanai un atspoguļošanai medicīniskajā dokumentācijā; • pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus un zinātniskas domāšanas ceļā izstrādātus lēmumus attiecībā uz bērnu veselību, slimību vai dzīvību, kā arī uz sabiedrības veselību un apkārtējās vides stāvokli tipiskos bērnu infekcijas slimību gadījumos; • sagatavoties klīnikā bāzētām studijām un semināriem 6. studiju gadā, kā arī veidot nepieciešamo attieksmi ārsta darbā ar bērniem rezidentūrā. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Hipovolēmijas/ dehidratācijas pakāpes noteikšana bērnam | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Hipovolēmijas/ dehidratācijas pakāpes noteikšana bērnam | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Orālā rehidratācija bērnam | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Orālā rehidratācija bērnam | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Piesardzības līmeņa noteikšana bērnam ar drudzi | A - Iesācēja līmenis | |||||||
6 | Piesardzības līmeņa noteikšana bērnam ar drudzi | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju materiāls./Lecture material. | ||||||||
2 | Nelson Textbook of Pediatrics. 21st Edition. Kliegman, Robert M., MD , 2020 (e-vide pieejama RSU bibliotekā ClinicalKey datu bāzē) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Red Book: Report of the Committee on Infectious Diseases (Red Book: Report of the Committee on Infectious Disease) by Larry K., Ed. Pickering. 2018 | ||||||||
2 | Principles and Practice of Pediatric Infectious Disease: Expert Consult Basic. by Sarah S. Long, Larry K. Pickering and Charles G. Prober. 2023. | ||||||||
3 | Feigin and Cherry's Textbook of Pediatric Infectious Diseases. 8th Edition. Cherry, James D., MD, MSc. 2019. an imprint of Elsevier Inc | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | ClinicKeY | ||||||||
2 | BMJ Journals | ||||||||
3 | Cochrane Library | ||||||||
4 | DynaMed | ||||||||
5 | EBSCO | ||||||||
6 | PubMed |