Pārlekt uz galveno saturu

Neonatoloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2024 15:10:02
Par studiju kursu
Kursa kods:PEK_053LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; PediatrijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kristīne Rasnača
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Pediatrijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Vienības gatve 45, pkatrsu[pnkts]lv, +371 67621730
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas16
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Preklīniskajās disciplīnās: cilvēka anatomijā, fizioloģijā, šūnu un medicīniskajā bioloģijā, mikrobioloģijā, embrioloģijā, ģenētikā, parazitoloģijā, medicīniskajā un biofizikā, medicīniskajā ķīmijā, histoloģijā. Medicīnas terminoloģijā latviešu, angļu, krievu un latīņu valodās.
Mērķis:
Studiju kursā „Neonatoloģija” studējošais apgūst padziļinātas zināšanas par bērnu perinatālajā un neonatālajā periodā, biežāk sastopamajām patoloģijām, organisma strukturālajām un funkcionālajām īpatnībām, augšanu un attīstības likumsakarībām, veselības veicināšanas principiem. Studiju kurss veido nepieciešamās prasmes un attieksmi šo zināšanu pielietošanai, uzsākot darbu un studijas programmā “Rezidentūra medicīnā”.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Jaundzimušo refleksi.Jaundzimušo bērnu adaptācijas īpatnības, robežstāvokļi. Neonatālā perioda bērna kopšana.Nodarbības1.00klīniskā bāze
2Laikus dzimis bērns, tā fizioloģiskās īpatnības. Priekšlaicīgi dzimis bērns, tā fizioloģiskās īpatnības.Nodarbības1.00klīniskā bāze
3Dzeltes neonatālā periodā. Biežākās CNS patoloģijas jaundzimušajiem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Hemolītiskā anēmija, hemorāģiskais sindroms neonatālā periodā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
5Asfiksija perinatālā periodā. Elpošanas sistēmas darbības traucējumi jaundzimušajiem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
6Infekcijas perinatālā periodā. Neonatāla sepse.Nodarbības1.00klīniskā bāze
7Jaundzimuša bērna reanimācijas pasākumi.Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Klīnisko prasmju un teorētisko zināšanu pārbaude.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošā patstāvīgais darbs ietver: klīniskā gadījumu ar uzdevumiem sagatavošanu – neonatālā perioda pacients. Klīniskajā gadījumā ar uzdevumiem ietverts: - Vesela bērna novērtējums, atbilstoši vecumam normām, bērna ēdienkartes sastādīšana, profilaktisko pasākumu kopuma apzināšana, atbilstoši vecumam, veselības veicināšanas pasākumu plāna sastādīšana; - Klīniskā gadījuma prezentācija. studējošā “Portfolio” izstrādi – vienotas formas studiju un praktiskā darba apkopojumu, kurā iekļautas studiju laikā iegūtās atziņas, prasmes un iemaņas. Studējošā Portfolio ietver: - Studējošā patstāvīgo darbu ar pacientiem; - Patstāvīgus literatūras izpētes rezultātus (atziņas, jaunumus medicīnā un pediatrijas specialitātē, pētījumus); - Praktisko iemaņu/ manipulāciju apguves pašnovērtējumu un pasniedzēja novērtējumu; - Studējošā attieksmes un uzvedības novērtējumu un pašnovērtējumu; - Citas ar pediatrijas nozari saistītas aktivitātes (voluntēšanu, konferenču apmeklējumu utm.).
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrolē, rakstiska ieskaitē cikla beigās.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa „Neonatoloģija” prasību izpildes, studējošais būs apguvis zināšanas, kas ļaus: Raksturot perinatoloģijas un neonatoloģijas vietu medicīnā. Novērtēt anamnēzes īpatnību nozīmi neonatālajā periodā, izprast jaundzimušo bērnu adaptācijas īpatnības un atpazīt robežstāvokļus; izprast priekšlaicīgi dzimuša, laikā dzimuša un pārnēsāta jaundzimušā bērna fizioloģiskaas īpatnības; atpazīt asfiksiju perinatālajā periodā, neonatālu encefalopātiju, hipotoniosku jaundzimušo, krampjus neonatālajā periodā, kā arī dzelti, hemolītisko anēmiju un hemorāģisko sindromu neonatālajā periodā; izprast biežākās CNS patoloģijas jaundzimušajiem, elpošanas sistēmas darbības traucējumus jaundzimušajiem; atpazīt infekcijas perinatālajā periodā, šoku neonatālajā periodā un izpratīs šoka neatliekamo terapiju; zināt neonatālās farmakoloģijas pamatprincipus un neatliekami lietojamo medikamentu izvēli.
Prasmes:Studiju kurss pilnveido mācīšanās prasmi, pētīšanas iemaņas un spējas pielietot iegūtās zināšanas praksē. Studiju kurss sniedz kompetenci izprast un pielietot studiju priekšmetā apgūtos pamatjēdzienus; Studiju kurss pilnveido izziņas un metodoloģiskās prasmes. Pēc studiju kursa apguves studējošais pratīs formulēt atslēgas vārdus, orientēsies mācību grāmatās un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par bērnu perinatālā un neonatālā periodā;
Kompetences:Studējošais pratīs savākt anamnēzi, veikt klīnisko izmeklēšanu, novērtējot novirzes no normas, varēs noteikt perinatālā un neonatālā perioda biežākās patoloģijas, nozīmēt izmeklējumus un sastādīt sākotnējo ārstēšanas plānu, konsultēt māti aprūpes un profilakses jautājumos, rezultātus dokumentēt pacienta apskates protokolā un ziņot par to kolēģiem, lietojot medicīnā pieņemto terminoloģiju, ievērojot ētikas principus un prasības fizisko personu datu aizsardzībai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Mācību metodiskie materiāli Neonatoloģijā. /Teaching methodical materials in Neonatology.
2Modificētās slimību vēstures shēma MF studentiem. RSU Pediatrijas katedra./Modified medical history scheme for MF students. RSU Department of Pediatrics.
3Kliegman, R. M., Behrman, R. E., Jenson, H. B., Stanton, B. F. Nelson Textbook of Pediatrics. Elsevier Saunders, 2019
Papildu literatūra
1MacDonald, Mhairi G., Mullett, Martha D., Seshia, Mary M. K. Avery & MacDonald's neonatology : pathophysiology and management of the newborn. Lippincott Williams&Wilkins. 2021.
Citi informācijas avoti
1DynaMed
2PubMed