.
Pediatrijas pamati III
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2022 13:49:20
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PEK_057 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Pediatrija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Valda Staņēviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Pediatrijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, pkrsu[pnkts]lv, +371 67621730 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 33 | ||||
Kopā kontaktstundas | 33 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Humanitāro un sociālo zinību disciplīnās, kas attīsta studējošo kritiski radošās domāšanas prasmes, izpratni par cilvēku kā dzīvu būtni un tā nozīmi sabiedrībā. Svešvalodās (krievu, angļu vai vācu, latīņu). Bērnu propedeitika, farmakoloģija, patoloģiskā fizioloģija, mikrobioloģija, iekšķīgo slimību kurss, ādas slimības, infekciju slimības pediatrijas pamati, bērnu infekcijas slimības. | ||||||||
Mērķis: | Nostiprināt un dot studentiem papildus zināšanas par bērna organisma attīstību no dzimšanas līdz 18 gadu vecumam, par biežākām bērna vecuma slimībām, kā arī veidot nepieciešamās prasmes un attieksmi vispārējās prakses ārsta darbā ar bērniem. Saturs: • Bērna fiziskā, garīgā un sociālā veselība; • Neonatālā perioda fizioloģija un biežākā patoloģijas; • Zīdaiņa, agrīnā, pirmsskolas un skolas vecuma biežākās patoloģijas; • Orgānu sistēmu strukturālās un funkcionālās īpatnības (gremošanas, elpošanas, endokrīnās, nieru un uzrīnizvceļu, sirds-asinsvadu, locītavu-saistaudu un asinsradošās sistēmas) un to biežākās saslimšanas; • Bērnu infekcijas slimību kontrole bērnu kolektīvos un stacionārā; • Racionālās antibakteriālās terapijas principi bērniem; • Parenterālā rehidratācija bērniem; • Veselības veicināšana bērna vecumā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Praktiskās iemaņas klīniskā darbā KPR bērniem dažādos vecuma periodos. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Reimatoloģiskās slimības (Klīnisko gadījumu prezentācija un klīnisko uzdevumu risināšana). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Hematoonkoloģiskās slimības (Klīnisko gadījumu prezentācija un klīnisko uzdevumu risināšana). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Bērnu infekciju slimības (Klīnisko gadījumu prezentācija un klīnisko uzdevumu risināšana). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Gastroenteroloģiskās slimības (Klīnisko gadījumu prezentācija un klīnisko uzdevumu risināšana). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Kardioloģiskās slimības (Klīnisko gadījumu prezentācija un klīnisko uzdevumu risināšana). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Alerģiskās un pulmonoloģiskās slimības (Klīnisko gadījumu prezentācija un klīnisko uzdevumu risināšana). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Endokrīnās slimības (Klīnisko gadījumu prezentācija un klīnisko uzdevumu risināšana). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Nefroloģiskās slimības (Klīnisko gadījumu prezentācija un klīnisko uzdevumu risināšana). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Diagnostisko laboratoro izmeklējumu īpatnības bērniem dažādos vecuma periodos. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Vardarbība pret bērnu kā medicīnas problēma. Kratīta bērna sindroms. Zīdaiņa pēkšņās nāves sindroms. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Programmas realizācijai tiek izmantotas praktiskās nodarbības, kurās studenti kopā ar mācību spēkiem analizē teorētisko materiālu, risina situācijas uzdevumus, apspriež klīniskos gadījumus, piedalās klīnikas rīta konferencēs, konsīlijos. Nodarbību laikā studējošie veic pacientu klīnisko izmeklēšanu un strādā ar klīniskajām slimības vēsturēm. Studējošā patstāvīgais darbs ietver: • Noteiktas patoloģijas pacienta klīniskā gadījuma analīze, izmantojot uz problēmām orientētas slimību vēstures shēmu; • Literatūras apskata sagatavošana, atbilstoši klīniskajam gadījumam; • Biežāk lietoto medikamentu apskats; • Klīniskā gadījuma vai nodarbības tēmas prezentācija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa apguves laikā patstāvīgā darba pārbaude notiek ar zināšanu, prasmju un kompetences kontroli pie pacienta, kontroldarbos nodarbību laikā (esejas, daudzizvēļu kontroles jautājumi, situācijas uzdevumi u.c.) diskusijās mazās grupās, klīnisko gadījumu apspriešanā, patstāvīgā darba kontrole, rakstiska ieskaite cikla beigās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite (Semestra) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Iegūtās zināšanas ļaus studentiem raksturot bērnu slimību sistēmu izplatībā un prioritātēs, aprakstīt un izklāstīt faktus par slimību riska faktoru ietekmi, primārās profilakses, morfoloģijas, etioloģijas, patoloģijas, diagnostikas un ārstēšanas, tai skaitā klīniskās farmakoloģijas, rehabilitācijas, psihoterapijas, intensīvās terapijas, un sekundārās profilakses aspektiem pediatrijā. | ||||||||
Prasmes: | Veikt pacienta sūdzību un anamnēzes noskaidrošanu; Veikt pacienta fizikālo izmeklēšanu ar palpācijas, perkusijas un auskultācijas metodi; Veikt perifērā pulsa, sirds darbības frekvences, elpošanas frekvences un asinsspiediena rādītājus, attiecināt tos uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt ar kopējo izmeklēšanas procesu; Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas, diskutētu, izskaidrotu savu viedokli un konstruktīvā veidā veicinātu profesionālo mērķu sasniegšanu un konkrētu uzdevumu izpildi; Prast komunicēt ar pacientiem, to radiniekiem, kolēģiem, citām veselības aprūpē iesaistītām personām; Izplānot savu komunikāciju iemaņu patstāvīgu pilnveidošanu, respektējot citu personu atšķirīgu zināšanu līmeni, pieredzi, tradīcijas, kultūru un citas personības individuālas īpašības; Izrakstīt receptes dažādu medikamentu formu nozīmēšanai. | ||||||||
Kompetences: | Pārnest morfoloģijas un homeostāzes zināšanas vienotā integratīvā diagnostiskā darbībā ar mērķi izvērtēt personas veselības stāvokli, noteikt diagnozi, izstrādāt veselības aprūpes individualizētu plānu un realizēt to; Interpretēt klīniskās analīzes, attiecināt to uz konkrētu klīnisko situāciju un sasaistīt to ar kopēju izmeklēšanas procesu; Integratīvas domāšanas ceļā salīdzināt patoloģijas pazīmes ar morfoloģijas un homeostāzes normāliem parametriem, pazīt slimības simptomus, izskaidrot patoloģiju, noformulēt diagnozi un diferencēt to no citām diagnozēm, pārbaudīt biežāko komplikāciju varbūtību, prognozēt patoloģiskā procesa gaitu un sekas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | E - studijās ievietotie mācību materiāli. | ||||||||
2 | Kliegman, Robert M., MD; St Geme, Joseph W., et.al. Texbook of Pediatrics. Elsevier Inc., 2020. | ||||||||
3 | RSU tiešsaistes datu bāzes: brīvpieejas datubāzes (PubMed), uz pierādījumiem balstītas medicīnas datubāzes- ClinicalKEY, DynaMedPlus. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kliegman, Robert M., MD; Lye, Patricia S., et.al. Pediatric symtom- based diagnosis. Elsevier, Inc. All rights reserved., 2018. | ||||||||
2 | Marcdante, Karen J., MD; Kliegman, Robert M., MD. Essentials of pediatrics. Elsevier, Inc. All rights reserved., 2019. |