.
Mācīšanās un mācīšana augstākās izglītības un zinātnes telpā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.03.2023 11:43:55
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PIC_010 | LKI līmenis: | 8. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija | Mērķauditorija: | Socioloģija; Veselības vadība; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Sociālā antropoloģija; Tiesību zinātne; Vadībzinātne; Politikas zinātne; Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Nora Jansone-Ratinika | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Docētāju tālākizglītības nodaļa | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Doktorantūras nodaļa: dnrsu[pnkts]lv, +371 67409120. Studiju kursa vadītājs: nora[pnkts]jansone-ratinikarsu[pnkts]lv, +371 67061581. Rīga, Dzirciema iela 16, 4. stāvs D 410. c kabinets | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Izpratne par pedagoģijas pamatiem. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt iespējas doktorantiem bagātināt akadēmiskajam darbam un karjerai nepieciešamo kompetenci, lai izprastu aktualitātes augstākajā izglītībā, augstskolas pedagoģijā, un mērķtiecīgi īstenotu studentcentrētu studiju procesu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Augstākās izglītības attīstībai izvirzītie mērķi un to īstenošanas redzējums augstskolas pedagoģijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Studiju ekosistēmas koncepts un struktūra | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Studentcentrētas mācīšanās un mācīšanas pieeja: tās implikācijas augstskolas pedagoģijas teorijā un praksē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Studiju procesa plānošana, organizēšana, vadīšana un novērtēšana | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Studiju programmas, kursa mērķu, uzdevumu un studiju rezultātu konstruktīvā salāgošana | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Studiju kursa tematiskā satura un norises plānojuma izstrāde | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Mācību metožu un darba formu izvēles pedagoģiskais pamatojums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Studiju rezultātu vērtēšanas pieejas un pārbaudījumu veidi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Augstskolas docētāja pedagoģiski digitālā kompetence tehnoloģiju bagātināta studiju procesa īstenošanai | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Augstskolas docētāja profesionālās darbības izvērtēšana un izaugsme akadēmiskās karjeras attīstībā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Studiju kvalitātes iekšējā un ārējā nodrošināšana augstākajā izglītībā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Augstākās izglītības attīstībai izvirzītie mērķi un to īstenošanas redzējums augstskolas pedagoģijā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Studiju ekosistēmas koncepts un struktūra | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
3 | Studentcentrētas mācīšanās un mācīšanas pieeja: tās implikācijas augstskolas pedagoģijas teorijā un praksē | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Studiju procesa plānošana, organizēšana, vadīšana un novērtēšana | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Studiju programmas, kursa mērķu, uzdevumu un studiju rezultātu konstruktīvā salāgošana | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
6 | Studiju kursa tematiskā satura un norises plānojuma izstrāde | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
7 | Mācību metožu un darba formu izvēles pedagoģiskais pamatojums | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Studiju rezultātu vērtēšanas pieejas un pārbaudījumu veidi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Augstskolas docētāja pedagoģiski digitālā kompetence tehnoloģiju bagātināta studiju procesa īstenošanai | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Augstskolas docētāja profesionālās darbības izvērtēšana un izaugsme akadēmiskās karjeras attīstībā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Studiju kvalitātes iekšējā un ārējā nodrošināšana augstākajā izglītībā | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgo darbu šajā studiju kursā veido: (1) Doktorantu aktīva līdzdalība interaktīvās lekcijās (2) Kursa tematiskā satura apguvi veicinošu patstāvīgo uzdevumu risināšana individuāli, grupās, izstrādātā satura publiska prezentēšana un apspriešana (3) Patstāvīga literatūras atlase un analīze par izvēlēto tematu, kurā ir starpdisciplināra sasaiste starp augstskolas pedagoģiju un promocijas darba tematu (4) Refleksija par veikto RSU docētāja vadītās lekcijas vai nodarbības hospitēšanu (5) Patstāvīga studiju kursa dizaina apraksta izstrāde par sava promocijas darba tematiku Backward Design (atpakaļgaitas jeb retrospektīvais Wiggins, G. P., & McTighe, J. (2012). The Understanding by Design Guide to Advanced Concepts in Creating and Reviewing Units. ASCD) pieejā (6) Patstāvīga sava izstrādātā studiju kursa dizaina apraksta un gūtās pieredzes analīze (7) Viena kursa biedra izstrādātā studiju kursa dizaina apraksta izvērtēšana saskaņā ar docētāja izveidotajām vadlīnijām (8) Dalīšanās pieredzē starpdisciplinārās grupās par studiju kursa dizaina apraksta izstrādē gūtajām atziņām un galveno tēžu kopsavilkšana prezentācijā. ! Doktoranta ieguldījums studiju procesa pilnveidē ir jēgpilnas atgriezeniskās saites sniegšana, par studiju kursu, aizpildot tā novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Aktīva līdzdalība lekcijās – 25%, • Patstāvīgo uzdevumu risināšana – 25% • Patstāvīga studiju kursa dizaina apraksta izstrāde, analīze un prezentēšana – 50% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | - interpretē augstākās izglītības pieredzes un attīstības kontekstus Latvijā un starptautiski; - orientējas studentcentrētas pedagoģijas teorijas un prakses nostādnēs; - zina kā izstrādāt uz studiju rezultātu sasniegšanu orientētu studiju kursa dizainu; - izprot mācīšanās un mācīšanas sasniegumu vērtēšanas būtību, pieejas un metodes. | ||||||||
Prasmes: | - analizē augstākās izglītības un zinātnes telpā aktuālos pedagoģiskos izaicinājumus un attīstības virzienus; - izvēlas izvirzītajam pedagoģiskajam mērķim, studējošo mācīšanās vajadzībām atbilstošas, mērķtiecīgi pamatotas pedagoģiskās pieejas, mācību metodes, tehnoloģijas un tehnoloģiskos risinājumus; - integrē promocijas pētījumā gūtās atziņas savas pedagoģiskās darbības modelēšanā; - izvērtē studējošo mācīšanās procesu, rezultātus un augstskolas docētāja profesionālo darbību. | ||||||||
Kompetences: | - patstāvīgi un argumentēti piedāvā konceptuālus risinājumus pedagoģisko inovāciju attīstībai augstākajā izglītībā; - pamatoti kritiski izvērtē savu un kolēģu pedagoģisko kompetenci īstenot starpdisciplināru pētniecībā un pierādījumos balstītu pedagoģisko darbību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Yan, Z., & Yang, L. (2022). Assessment as Learning: Maximising Opportunities for Student Learning and Achievement. Routledge. (EBSCO e-grāmata) | ||||||||
2 | Butcher, C., Davies, C., & Highton, M. (2020). Designing Learning: From Module Outline to Effective Teaching (Key Guides for Effective Teaching in Higher Education). 2nd ed. Routledge. (EBSCO e-grāmata.) | ||||||||
3 | Harden, Ronald M. (2012). Essential skills for a medical teacher: an introduction to teaching and learning in medicine / Ronald M. Harden, Jennifer M. Laidlaw; foreword by Steven L. Kanter. Edinburgh: Churchill Livingstone/Elsevier. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Race, P. (2015). The Lecturer's Toolkit: a practical guide to learning, teaching and assessment. London: Routledge. | ||||||||
5 | Schunk, D. (2019). Learning Theories: An Educational Perspective. 8th ed. Pearson. | ||||||||
6 | Marshall, S. (2020). A Handbook for Teaching and Learning in Higher Education. 5th ed. Routledge. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Barkley, E. F. (2010). Student Engagement Techniques: a Handbook for College Faculty. San Francisco: Jossey-Bass. | ||||||||
2 | Dickman, N. and Schuster, B. (2020). Active education for future doctors. Springer. (EBSCO e-grāmata.) | ||||||||
3 | International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. | ||||||||
4 | Learning and Teaching in Higher Education. (EBSCOhost Academic Search Complete ar viena gada embargo.) | ||||||||
5 | Šteinberga, A. (2011). Pedagoģiskā psiholoģija augstskolā. Rīga: Rīgas Tehniskā universitāte. | ||||||||
6 | Robinson, V. M. (2011). Student-Centered Leadership. San Francisco: Jossey-Bass; Chichester: John Wiley. | ||||||||
7 | Visvizi, A., Lytras, M. D., Daniela, L. (2018). The Future of Innovation and Technology in Education: Policies and Practices for Teaching and Learning Excellence. (Emerald Studies in Higher Education, Innovation and Technology). United Kingdom: Emerald. | ||||||||
8 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
9 | Barkley, E. F. (2010). Student Engagement Techniques: a Handbook for College Faculty. San Francisco: Jossey-Bass. | ||||||||
10 | Dickman, N. and Schuster, B. (2020). Active education for future doctors. Springer. (EBSCO e-grāmata.) | ||||||||
11 | Robinson, V. M. (2011). Student-Centered Leadership. San Francisco: Jossey-Bass; Chichester: John Wiley. | ||||||||
12 | Visvizi, A., Lytras, M. D., Daniela, L. (2018). The Future of Innovation and Technology in Education: Policies and Practices for Teaching and Learning Excellence. (Emerald Studies in Higher Education, Innovation and Technology). United Kingdom: Emerald. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | European University Association (EUA) | ||||||||
2 | The European Higher Education Area (EHEA) |