.
Psihosomatiskā medicīna un psihoterapijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:13:56
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_007 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Artūrs Utināns | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšstats par psihes dabaszinātnisko un humanitāro dabu. Nervu sistēmas anatomija un fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem pamatzināšanas par cilvēka psihiskās funkcionēšanas likumsakarībām un psihosomatiskiem aspektiem zobārstniecībā, kā arī iemaņas psihoemocionālā atbalsta sniegšanā un zobu higiēnista - pacienta attiecību atšķirībām dažādu pacientu personības struktūru gadījumā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Personības un psihiskās veselības jēdziens. Emociju klasifikācija un nozīme somatizācijas procesā. Afektu teorija. Aleksitīmija. Stresa un distresa jēdziens. Biopsihosociālais modelis medicīnā. Terapeitiskas zobu higiēnista - pacienta attiecības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihiskie aizsardzības mehānismi; to nozīme medicīnā. Personības funkcionēšanas līmeņi (neirotiskais, robežlīmenis, psihotiskais). Kā veidot attiecības ar pacientiem dažādos funkcionēšanas līmeņos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Psihoterapijas jēdziens; mērķi, indikācijas, kontrindikācijas. Psihoterapijas process, tā fāzes. Psihoterapijas tehnikas. Psihoterapijas veidi. Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija, atbalsta psihoterapija, kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Emocionālās krīzes, to veidi, krīzes intervence. Posttraumatiskā stresa sindroms; tā attīstība, simptomi. Izdegšanas sindroms; klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika un terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihosomatisko traucējumu un slimību klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika un terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Zobu higiēnista - pacienta terapeitiskās attiecības. Lomu spēles. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Depresīvas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar depresīvu pacientu. Māniska personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar mānisku pacientu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Obsesīvi - kompulsīva personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar obsesīvi kompulsīvu pacientu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Narcistiska personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar narcistisku pacientu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Atkarīgas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar atkarīgu pacientu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Histēriskas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar histērisku pacientu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Mazohistiskas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar mazohistisku pacientu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Šizoīda personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar šizoīdu pacientu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Paranoīdas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar paranoīdu pacientu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Antisociālas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar antisociālu pacientu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Eksāmens – rakstisks (tests). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pacientu gadījumu aprakstu analīze. Zinātniskās literatūras apskats. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%) 3. Terapeitisku zobu higiēnista - pacienta attiecību veidošanas principi (20%) II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku zobu higiēnista - pacienta attiecību veidošanas pamati (20%) 2. Zobu higiēnista - pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%) Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pamatzināšanas par cilvēka personības struktūru, attīstību un funkcionēšanas likumsakarībām; par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un psihosomatiskiem aspektiem zobu higiēnista praksē. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs analizēt dažādus personības iezīmju un attiecību piemēru veidus; pratīs analizēt zobu higiēnista prakses klīniskos piemērus no psihosomatiskā viedokļa. Prasme sniegt atbalsta terapijas elementus zobu higiēnista - pacienta attiecībās. | ||||||||
Kompetences: | Atpazīt psihosomatiskus traucējumus pacientiem stomatoloģijas klīnikā un nosūtīt tos pie ārsta -psihoterapeita. Sniegt atbalsta terapijas elementus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023 | ||||||||
2 | Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023 | ||||||||
3 | Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023 | ||||||||
4 | Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023 | ||||||||
5 | Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022 | ||||||||
6 | Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022 | ||||||||
7 | Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021 | ||||||||
8 | Daniels Goulmens. Tava emocionālā inteliģence. Apgāds Jumava. 2019. | ||||||||
9 | Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018 | ||||||||
10 | Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011 | ||||||||
11 | Gunta Ancāne. Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13. (akceptējams izdevums) | ||||||||
12 | Artūrs Utināns. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
13 | Džons Boulbijs. Drošais pamats. Rasa, ABC. 1998. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43 | ||||||||
2 | Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp | ||||||||
3 | Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule.2004.2. 36- 40. | ||||||||
4 | Gunta Ancāne. „Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti.”//Latvijas Ārsts.-2005/6. 77.-79. | ||||||||
5 | Gunta Ancāne. “Psihosomatiskie traucējumi un slimības” //Psiholoģijas Pasaule.-2004/04; 44.-49. | ||||||||
6 | Gunta Ancāne. “21.gadsimta modernā slimība – izsīkuma jeb izdegšanas sindroms” //Psiholoģijas Pasaule.-2004/07; 26-31. | ||||||||
7 | Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process. Guilford Press. 2011. |