Pārlekt uz galveno saturu

Psihosomatiskā medicīna un psihoterapijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:13:56
Par studiju kursu
Kursa kods:PMUPK_007LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Artūrs Utināns
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kristapa iela 30, pmpkatrsu[pnkts]lv, +371 67210989
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Priekšstats par psihes dabaszinātnisko un humanitāro dabu. Nervu sistēmas anatomija un fizioloģija.
Mērķis:
Sniegt studentiem pamatzināšanas par cilvēka psihiskās funkcionēšanas likumsakarībām un psihosomatiskiem aspektiem zobārstniecībā, kā arī iemaņas psihoemocionālā atbalsta sniegšanā un zobu higiēnista - pacienta attiecību atšķirībām dažādu pacientu personības struktūru gadījumā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Personības un psihiskās veselības jēdziens. Emociju klasifikācija un nozīme somatizācijas procesā. Afektu teorija. Aleksitīmija. Stresa un distresa jēdziens. Biopsihosociālais modelis medicīnā. Terapeitiskas zobu higiēnista - pacienta attiecības.Lekcijas1.00auditorija
2Psihiskie aizsardzības mehānismi; to nozīme medicīnā. Personības funkcionēšanas līmeņi (neirotiskais, robežlīmenis, psihotiskais). Kā veidot attiecības ar pacientiem dažādos funkcionēšanas līmeņos.Lekcijas1.00auditorija
3Psihoterapijas jēdziens; mērķi, indikācijas, kontrindikācijas. Psihoterapijas process, tā fāzes. Psihoterapijas tehnikas. Psihoterapijas veidi. Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija, atbalsta psihoterapija, kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.Lekcijas1.00auditorija
4Emocionālās krīzes, to veidi, krīzes intervence. Posttraumatiskā stresa sindroms; tā attīstība, simptomi. Izdegšanas sindroms; klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika un terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
5Psihosomatisko traucējumu un slimību klīniskā aina, diagnostika, diferenciāldiagnostika un terapijas iespējas.Lekcijas1.00auditorija
6Zobu higiēnista - pacienta terapeitiskās attiecības. Lomu spēles.Nodarbības1.00auditorija
7Depresīvas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar depresīvu pacientu. Māniska personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar mānisku pacientu.Nodarbības1.00auditorija
8Obsesīvi - kompulsīva personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar obsesīvi kompulsīvu pacientu.Nodarbības1.00auditorija
9Narcistiska personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar narcistisku pacientu.Nodarbības1.00auditorija
10Atkarīgas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar atkarīgu pacientu.Nodarbības1.00auditorija
11Histēriskas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar histērisku pacientu.Nodarbības1.00auditorija
12Mazohistiskas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar mazohistisku pacientu.Nodarbības1.00auditorija
13Šizoīda personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar šizoīdu pacientu.Nodarbības1.00auditorija
14Paranoīdas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar paranoīdu pacientu.Nodarbības1.00auditorija
15Antisociālas personības struktūra. Pacienta gadījuma analīze. Darbs ar antisociālu pacientu.Nodarbības1.00auditorija
16Eksāmens – rakstisks (tests).Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pacientu gadījumu aprakstu analīze. Zinātniskās literatūras apskats. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%) 3. Terapeitisku zobu higiēnista - pacienta attiecību veidošanas principi (20%) II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku zobu higiēnista - pacienta attiecību veidošanas pamati (20%) 2. Zobu higiēnista - pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%) Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pamatzināšanas par cilvēka personības struktūru, attīstību un funkcionēšanas likumsakarībām; par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību un psihosomatiskiem aspektiem zobu higiēnista praksē.
Prasmes:Pratīs analizēt dažādus personības iezīmju un attiecību piemēru veidus; pratīs analizēt zobu higiēnista prakses klīniskos piemērus no psihosomatiskā viedokļa. Prasme sniegt atbalsta terapijas elementus zobu higiēnista - pacienta attiecībās.
Kompetences:Atpazīt psihosomatiskus traucējumus pacientiem stomatoloģijas klīnikā un nosūtīt tos pie ārsta -psihoterapeita. Sniegt atbalsta terapijas elementus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023
2Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023
3Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023
4Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023
5Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022
6Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022
7Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021
8Daniels Goulmens. Tava emocionālā inteliģence. Apgāds Jumava. 2019.
9Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018
10Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011
11Gunta Ancāne. Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13. (akceptējams izdevums)
12Artūrs Utināns. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums)
13Džons Boulbijs. Drošais pamats. Rasa, ABC. 1998. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43
2Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp
3Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule.2004.2. 36- 40.
4Gunta Ancāne. „Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti.”//Latvijas Ārsts.-2005/6. 77.-79.
5Gunta Ancāne. “Psihosomatiskie traucējumi un slimības” //Psiholoģijas Pasaule.-2004/04; 44.-49.
6Gunta Ancāne. “21.gadsimta modernā slimība – izsīkuma jeb izdegšanas sindroms” //Psiholoģijas Pasaule.-2004/07; 26-31.
7Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process. Guilford Press. 2011.