Pārlekt uz galveno saturu

Ievads psihosomatikā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:36:41
Par studiju kursu
Kursa kods:PMUPK_020LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Gunta Ancāne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Kristapa iela 30, pmpkatrsu[pnkts]lv, +371 67210989
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas30
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas39
Kopā kontaktstundas39
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Priekšstats par psihisko procesu divējādo, dabaszinātnisko un humanitāro dabu.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir veicināt zināšanu apguvi par cilvēka psihiskās funkcionēšanas likumsakarībām un psihisko un somatisko procesu mijiedarbību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihiskie aizsardzības mehānismi. 1. Nenobriedušie psihiskie aizsardzības mehānismi 2. Nobriedušie psihiskie aizsardzības mehānismi.Lekcijas1.00auditorija
2Personības jēdziens. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. 1. Personības definīcijas 2. Personības izpratne klasiskajā Freida teorijā 3. Personības izpratne mūsdienu psihodinamiskajā teorijā 4. Personības teoriju salīdzinājums psihoterapeitiskā skatījumā 5. Priekšstats par personības traucējumiem: konflikta un deficīta modeļi.Nodarbības1.00auditorija
3Personības funkcionēšanas līmeņi un personības rakstura organizācijas tipi. 1. Neirotiskais funkcionēšanas līmenis: identitāte, kontakts ar realitāti, psihiskie aizsardzības mehānismi, iekšējais konflikts un spēja veidot attiecības. 2. Borderline funkcionēšanas līmenis: identitāte, kontakts ar realitāti, psihiskie aizsardzības mehānismi, iekšējais konflikts un spēja veidot attiecības. 3. Psihotiskais funkcionēšanas līmenis: identitāte, kontakts ar realitāti, psihiskie aizsardzības mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
4Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās krīzes. Ego psiholoģija. Patības psiholoģija. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. Objektattiecību teorija, mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā. 1. Personības attīstība Eriksona skatījumā 2. Personības attīstība Kohuta skatījumā 3. Personības attīstība Māleres skatījumā 4. Objektu attiecību jēdziens psihoterapijā – tā nozīme 5. Krūts barošanas emocionālie aspekti.Nodarbības1.00auditorija
5Biopsihosociālais modelis medicīnā, galvenās psihosomatiskās teorijas, aleksitīmijas koncepts. Stress, tā tipi. Somatizācija. 1. Slimību psihiskie, sociālie un bioloģiskie cēloņi (WHO) 2. Bio-psiho-patoloģiskais ievainojamības modelis: agrīnā bērnības emocionāla distresa ietekme uz emocionālo un somatisko traucējumu rašanās risku pieaugušā vecumā (Egle un Hardta pētījuma secinājumi).Nodarbības1.00auditorija
6Afektu teorija. Emocijas, afekti, to fizioloģiskā loma, psihofizioloģiskā klasifikācija. Emociju loma somatizācijas procesā. Emocionālā inteliģence. 1. Iedzimtas emocijas 2. Priekšstats par adekvātu un neadekvātu emociju izpausmi 3. Emociju nozīme evolūcijas teorijas skatījumā 4. Afektu somatiskās izpausmes – somatizācijas process kā mūsdienu komunikācijas forma 5. Emocionālās inteliģences nozīme un izpausmes.Nodarbības1.00auditorija
7Psihoterapijas jēdziens. Mērķi. Indikācijas. Psihoterapijas teorijas. Indikācijas. Kontrindikācijas. Priekšstats par psihoterapijas procesu (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, noslēguma fāze). 1. Psihoterapijas jēdziens 2. Psihoterapijas mērķi 3. Psihoterapijas indikācijas 4. Psihoterapijas kontrindikācijas 5. Psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, noslēguma fāze).Nodarbības1.00auditorija
8Transference, kontrtransference, rezistence. Psihoterapeita – pacienta attiecības. 1. Transference, to nozīme psihoterapijā un terapeitiskajā aliancē 2. Kontrtransference, to nozīme psihoterapijā un terapeitiskajā aliancē 3. Rezistence, to nozīme psihoterapijā un terapeitiskajā aliancē.Nodarbības1.00auditorija
9Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija. Atbalsta psihoterapija. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija. 1. Atšķirības starp psihoanalītiskajām un psihodinamiskajām terapijas iespējām – to pielietojumi 2. Atbalsta psihoterapija 3. Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija 4. Kognitīvi biheiviorālā terapija 5. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija 6. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.Nodarbības1.00auditorija
10Personību traucējumi un tipi – depresīvi māniska, narcistiska, obsesīvi kompulsīva, histēriska, disociatīva, atkarīga, mazohistiska. 1. Depresīvas personības organizācijas tips: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta-ārsta attiecību veidošanās īpatnības 2. Māniskas personības organizācijas tips: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības.Nodarbības1.00auditorija
11Personību traucējumi un tipi – šizoīda, paranoīda, antisociāla personība. 1. Paranoīdas personības organizācijas tips: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta-ārsta attiecību veidošanās īpatnības 2. Šizoīdas personības organizācijas tips: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta-ārsta attiecību veidošanās īpatnības 3. Antisociālas personības.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihiskie aizsardzības mehānismi. 1. Nenobriedušie psihiskie aizsardzības mehānismi 2. Nobriedušie psihiskie aizsardzības mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
2Personības jēdziens. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. 1. Personības definīcijas 2. Personības izpratne klasiskajā Freida teorijā 3. Personības izpratne mūsdienu psihodinamiskajā teorijā 4. Personības teoriju salīdzinājums psihoterapeitiskā skatījumā 5. Priekšstats par personības traucējumiem: konflikta un deficīta modeļi.Nodarbības1.00auditorija
3Personības funkcionēšanas līmeņi un personības rakstura organizācijas tipi. 1. Neirotiskais funkcionēšanas līmenis: identitāte, kontakts ar realitāti, psihiskie aizsardzības mehānismi, iekšējais konflikts un spēja veidot attiecības. 2. Borderline funkcionēšanas līmenis: identitāte, kontakts ar realitāti, psihiskie aizsardzības mehānismi, iekšējais konflikts un spēja veidot attiecības. 3. Psihotiskais funkcionēšanas līmenis: identitāte, kontakts ar realitāti, psihiskie aizsardzības mehānismi.Nodarbības1.00auditorija
4Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās krīzes. Ego psiholoģija. Patības psiholoģija. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. Objektattiecību teorija, mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā. 1. Personības attīstība Eriksona skatījumā 2. Personības attīstība Kohuta skatījumā 3. Personības attīstība Māleres skatījumā 4. Objektu attiecību jēdziens psihoterapijā – tā nozīme 5. Krūts barošanas emocionālie aspekti.Nodarbības1.00auditorija
5Biopsihosociālais modelis medicīnā, galvenās psihosomatiskās teorijas, aleksitīmijas koncepts. Stress, tā tipi. Somatizācija. 1. Slimību psihiskie, sociālie un bioloģiskie cēloņi (WHO) 2. Bio-psiho-patoloģiskais ievainojamības modelis: agrīnā bērnības emocionāla distresa ietekme uz emocionālo un somatisko traucējumu rašanās risku pieaugušā vecumā (Egle un Hardta pētījuma secinājumi).Nodarbības2.00auditorija
6Afektu teorija. Emocijas, afekti, to fizioloģiskā loma, psihofizioloģiskā klasifikācija. Emociju loma somatizācijas procesā. Emocionālā inteliģence. 1. Iedzimtas emocijas 2. Priekšstats par adekvātu un neadekvātu emociju izpausmi 3. Emociju nozīme evolūcijas teorijas skatījumā 4. Afektu somatiskās izpausmes – somatizācijas process kā mūsdienu komunikācijas forma 5. Emocionālās inteliģences nozīme un izpausmes.Nodarbības1.00auditorija
7Psihoterapijas jēdziens. Mērķi. Indikācijas. Psihoterapijas teorijas. Indikācijas. Kontrindikācijas. Priekšstats par psihoterapijas procesu (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, noslēguma fāze). 1. Psihoterapijas jēdziens 2. Psihoterapijas mērķi 3. Psihoterapijas indikācijas 4. Psihoterapijas kontrindikācijas 5. Psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, noslēguma fāze).Nodarbības1.00auditorija
8Transference, kontrtransference, rezistence. Psihoterapeita – pacienta attiecības. 1. Transference, to nozīme psihoterapijā un terapeitiskajā aliancē 2. Kontrtransference, to nozīme psihoterapijā un terapeitiskajā aliancē 3. Rezistence, to nozīme psihoterapijā un terapeitiskajā aliancē.Nodarbības2.00auditorija
9Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija. Atbalsta psihoterapija. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija. 1. Atšķirības starp psihoanalītiskajām un psihodinamiskajām terapijas iespējām – to pielietojumi 2. Atbalsta psihoterapija 3. Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija 4. Kognitīvi biheiviorālā terapija 5. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija 6. Bērnu un pusaudžu psihoterapija.Nodarbības1.00auditorija
10Personību traucējumi un tipi – depresīvi māniska, narcistiska, obsesīvi kompulsīva, histēriska, disociatīva, atkarīga, mazohistiska. 1. Depresīvas personības organizācijas tips: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta-ārsta attiecību veidošanās īpatnības 2. Māniskas personības organizācijas tips: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības.Nodarbības1.00auditorija
11Personību traucējumi un tipi – šizoīda, paranoīda, antisociāla personība. 1. Paranoīdas personības organizācijas tips: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta-ārsta attiecību veidošanās īpatnības 2. Šizoīdas personības organizācijas tips: vadošie afekti, psihiskie aizsardzības mehānismi, coping stratēģijas, iekšējais konflikts, objektattiecības; pacienta-ārsta attiecību veidošanās īpatnības 3. Antisociālas personības.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pacientu gadījumu aprakstu analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
I. Zināšanas – spēja definēt: 75%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (15%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (15%) 3. Pacientu personības funkcionēšanas līmeņi (15%) 4. Psihosomatisko traucējumu un slimību izcelsme, simptoma psihodinamiskā izpratne (15%) 5. Saskarsme, tās principi farmaceita darbā (duālā loma – pacients/klients) (15%) II. Prasmes: 1. Farmaceita – pacienta/klienta attiecību veidošanas pamati (25%). Automātiskā eksāmena ieskaitīšana: 1. 100% nodarbību apmeklējums UN 2. Students ir aktīvs diskusiju un lomu spēļu dalībnieks. 3. Pēc docētāja norādījuma – uzrakstīta eseja 5 – 6 lapu apmērā, kurā tiek veikta analīze par docētāja uzdotajiem jautājumiem. VAI Sagatavota prezentācija par: a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie spēs: analizēt psihisko faktoru lomu somatisko slimību gadījumā; novērtēt farmakoloģiskas terapijas psihodinamiskos aspektus; aprakstīt psihosomatiskos traucējumus un slimību etipopatoģenēzi, nosaukt un izteikties par saskarsmes pamatprincipiem.
Prasmes:Studenti spēs: īsi aprakstīt psihosomatisku pacientu saslimšanas gadījumu etiopatoģenēzi, izskaidrot placebo efekta izmantošanas iespējas; demonstrēt terapeitiskas saskarsmes pamatelementus.
Kompetences:Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023
2Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023
3Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023
4Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023
5Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023
6Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022
7Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022
8What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022
9German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022
10Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021
11Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018
12Utināns A. Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 205.-568. lpp. (akceptējams izdevums)
13Ancāne, G. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne. //Latvijas Ārsts. 2004. Nr1. 40.-43. lpp. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Ancāne, G., Smite, D. Die Bedeutung emotionaler Belastung für das Schmerz- syndrom bei Patienten mit chronischem Kreuzschmerz. Ärztliche Psychotherapie 1/ 2011., 49.-54. lpp.
2Ancāne, G. Ķermeņa un psihes saistība. //Psiholoģijas Pasaule. 2004. Nr.1, 38.-43. lpp.