.
Psihoterapijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2023 11:04:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_027 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anatomija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunta Ancāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par psihiskās veselības kritērijiem un to lomu fizisko traucējumu un slimību profilaksē. Sniegt zināšanas personību teorijā; par personības funkcionēšanas līmeņiem, personības struktūrām. Sniegt zināšanas par emocionāli traumējošajiem aspektiem ēšanas traucējumu ārstēšanas laikā un personības ietekmi uz tiem, un terapeitiskiem faktoriem uztura speciālista-pacienta attiecībās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Personības jēdziens. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis, tā anatomiski – fizioloģiskais pamats. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Personības attīstība un veselība no dažādu teoriju viedokļa. Psihiskie aizsardzības mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personības rakstura organizācijas struktūras. Psihotiskais funkcionēšanas līmenis, raksturīgie aizsardzības mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Neirotiskais funkcionēšanas līmenis, raksturīgie aizsardzības mehānismi. Robežlīmeņa funkcionēšanas līmenis, raksturīgie aizsardzības mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihoterapijas jēdziens. Psihoterapijas teorijas. Psihosomatiskā medicīna un psihoterapija salīdzinājumā ar psihiatriju un medikamentozo terapiju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā (indikācijas, kontrindikācijas), psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, nobeiguma fāze). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā. Transference, kontrtransference, rezistence. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Atbalsta psihoterapija dažādās medicīnas specialitātēs. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Terapeitiskas uztura speciālista - pacienta attiecības. Psihoterapijas principi pacientiem ar ēšanas traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pacientu ar ēšanas traucējumiem gadījumu apskate. Jautājumi. Eksāmens (rakstisks). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Personības jēdziens. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis, tā anatomiski – fizioloģiskais pamats. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Personības attīstība un veselība no dažādu teoriju viedokļa. Psihiskie aizsardzības mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personības rakstura organizācijas struktūras. Psihotiskais funkcionēšanas līmenis, raksturīgie aizsardzības mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Neirotiskais funkcionēšanas līmenis, raksturīgie aizsardzības mehānismi. Robežlīmeņa funkcionēšanas līmenis, raksturīgie aizsardzības mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihoterapijas jēdziens. Psihoterapijas teorijas. Psihosomatiskā medicīna un psihoterapija salīdzinājumā ar psihiatriju un medikamentozo terapiju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā (indikācijas, kontrindikācijas), psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, nobeiguma fāze). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Psihodinamiskā psihoterapija psihosomatikā. Transference, kontrtransference, rezistence. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Atbalsta psihoterapija dažādās medicīnas specialitātēs. Kognitīvi biheiviorālā terapija. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija. Bērnu un pusaudžu psihoterapija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Terapeitiskas uztura speciālista - pacienta attiecības. Psihoterapijas principi pacientiem ar ēšanas traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pacientu ar ēšanas traucējumiem gadījumu apskate. Jautājumi. Eksāmens (rakstisks). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | I. Zināšanas – spēja definēt: 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (20%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (20%) 3. Terapeitisku uztura speciālista - pacienta attiecību veidošanas principi (20%) II. Prasmes: 40%: 1. Terapeitisku uztura speciālista - pacienta attiecību veidošanas pamati (20%) 2. Uztura speciālista - pacienta atbalsta psihoterapijas elementi (20%). Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēs analizēt ēšanas traucējumu emocionālos etiopatoģenētiskos faktorus, spēs aprakstīt indikācijas psihoterapijai pacientiem ar ēšanas traucējumiem. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs atpazīt indikācijas pacientiem ar ēšanas traucējumiem un spēs veidot terapeitiskas attiecības ar pacientiem. | ||||||||
Kompetences: | Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar ēšanas traucējumiem, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023 | ||||||||
2 | Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023 | ||||||||
3 | Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023 | ||||||||
4 | Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023 | ||||||||
5 | Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023 | ||||||||
6 | Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023 | ||||||||
7 | Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023 | ||||||||
8 | Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022 | ||||||||
9 | What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022 | ||||||||
10 | Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022 | ||||||||
11 | Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021 | ||||||||
12 | Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018 | ||||||||
13 | The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017 | ||||||||
14 | Artūrs Utināns - Cilvēka psihe. Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
15 | B.Luban-Plozza, W.Poldinger, F.Kroger – Psych osomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | J.Kovel. A complete guide to therapy. From psychoanalysis to behaviour modification. Penguin Books. 1976. | ||||||||
2 | Dennis Brown, Jonathan Pedder, & Anthony Bateman. Introduction to Psychotherapy. Taylor and Francis, 2010. | ||||||||
3 | Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004. Nr1.- 40- 43. | ||||||||
4 | Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.-Nr.1-38.-43.lpp. | ||||||||
5 | Gunta Ancāne. Psihosomatiskās medicīnas definīcija un īsa tās ideju attīstības vēsture// Psiholoģijas Pasaule. 2004. 2. 36- 40. | ||||||||
6 | Gunta Ancāne, D.Šmite, A.Ancāns. Emocionāla distresa un muskuloskeletālas disfunkcijas mijiedarbība pacientiem ar hroniskām muguras lejasdaļas sāpēm/ /Zinātniskie raksti: 2006.g.medicīnas nozares pētnieciskā darba publikācijas. RSU.-Rīga, 2007. 86.-96.lpp. | ||||||||
7 | Gunta Ancāne, Andrejs Ancāns. Stress 21.gadsimtā. Kā palīdzēt sev un pacientiem. Latvijas Ārsts. 2, 2009, 10-15. | ||||||||
8 | Gunta Ancāne. Krīze, phenomenon ranularum un psihiskā veselība. Latvijas ārsts, 2009, 12, 10-13. |