.
Personības struktūras - norma un psihopatoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:00:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_034 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Laura Bubko | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas sekojošos studiju kursos: Psihiskā veselība (1. st. g.), Psihosomatiskā medicīna (4. st. g.). | ||||||||
Mērķis: | Studentiem tiks dotas zināšanas par dažādām personības struktūrām; normas variantu, personības traucējumiem – to etioloģiju, klīnisko ainu, diagnostiku un terapiju. Sniegt zināšanas un attīstīt kompetences, kas nepieciešamas veidojot terapeitiskas ārsta-pacienta attiecības. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Personības jēdziens un definīcija. Raksturs un temperaments. Personības struktūru ass un personības funkcionēšanas līmeņu ass. Personības funkcionēšanas līmeņi. Priekšstats par personības struktūrām un traucējumiem funkcionēšanas līmeņu kontekstā: norma un psihopatoloģija I. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Personības jēdziens un definīcija. Raksturs un temperaments. Personības struktūru ass un personības funkcionēšanas līmeņu ass. Personības funkcionēšanas līmeņi. Priekšstats par personības struktūrām un traucējumiem funkcionēšanas līmeņu kontekstā: norma un psihopatoloģija II. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | 1. Depresīva personības struktūra 2. Hipomāniska personības struktūra Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Mazohistiska personības struktūra. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Obsesīvi- kompulsīva personības struktūra. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | 1. Histēriska personības struktūra. 2. Disociatīva personības struktūra. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Personības attīstības teorijas. Z. Freida psihoseksuālās attīstības teorija. E. Ēriksona psihosociālās attīstības teorija. H.Kohuta patības psiholoģija. Objektattiecību teorija. I. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Personības attīstības teorijas. Z. Freida psihoseksuālās attīstības teorija. E. Ēriksona psihosociālās attīstības teorija. H.Kohuta patības psiholoģija. Objektattiecību teorija. II. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Šizoīda personības struktūra. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Narcistiska personības struktūra. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | 1. Paranoīda personības struktūra. 2. Antisociāla personības struktūra. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | 1. Robežlīmeņa personības traucējumi. 2. Atkarīga personība. 3. Trauksmaini izvairīgā personība. Etioloģija, klīniskā aina, diagnostika, terapija. Attīstība, pamatafekti, patība un objektattiecības, raksturīgie psihiskie aizsardzības mehānismi. Transference un kontrtransference. Ārsta – pacienta terapeitisko attiecību dinamika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. UN Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studentiem ir iegūtas pamatzināšanas par personības attīstības teorijām, dažādām personības struktūrām – normu un psihopatoloģiju: etioloģiju, klīnisko ainu, diagnostiku un terapiju. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studentiem ir prasmes izprast un pielietot diagnostikas kritērijus, diferencējot normu no psihopatoloģijas; iemaņas terapeitisku ārsta pacienta attiecību veidošanā. | ||||||||
Kompetences: | Diagnostikas kritēriju interpretācija diferencējot normu no psihopatoloģijas, kompetences izprast psihoterapijas indikācijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Džons Boulbijs. “Drošais pamats”. Rīga, Rasa, ABC, 1998 (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Interneta vēre https://ssk10.spkc.gov.lv/ (F60-F69 Pieaugušo personības un uzvedības traucējumi) SSK-10 brīvpiekļuves versija/ ICD-10 (F60-F69 Disorders of adult personality and behaviour). | ||||||||
3 | Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023 | ||||||||
4 | Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023 | ||||||||
5 | Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023 | ||||||||
6 | Physicians may retire en masse soon. What does that mean for medicine? 18.04.2023 | ||||||||
7 | Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023 | ||||||||
8 | A better lower-cost option for mild to moderate Depression?, 30.03.2023 | ||||||||
9 | Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023 | ||||||||
10 | Treating depression in primary care: the latest guidelines, 21.03.2023 | ||||||||
11 | Is it time to stop treating high triglycerides?, 29.03.2023 | ||||||||
12 | Physician suicide: investigating its prevalence and cause, 15.03.2023 | ||||||||
13 | Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023 | ||||||||
14 | Beyond the psychedelic effect: ayahuasca as antidepressant, 10.02.2023 | ||||||||
15 | Do doctors want their babies to Grow up to be Physicians?, 7.02.2023 | ||||||||
16 | Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023 | ||||||||
17 | Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022 | ||||||||
18 | Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022 | ||||||||
19 | What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022 | ||||||||
20 | German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022 | ||||||||
21 | Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022 | ||||||||
22 | Physicians react: burnout rates are alarming, so who should drive change? 6.06.2022 | ||||||||
23 | K. Abrahamsson. R. Ennals. Sustainable work in Europe. Concepts, Conditions, Challenges. 2022 Edited Collection. 342 Pages | ||||||||
24 | Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021 | ||||||||
25 | Doctors, nurses give lifestyle advice but are skeptical it’s heeded, 29.03.2018 | ||||||||
26 | Borderline personality disorder diagnosis: to tell or not to tell patients?, 22.03.2021 | ||||||||
27 | Why men need mind-body medicine now more than ever, 2.04.2020 | ||||||||
28 | Doctor – Patient relationship, 20.06.2019 | ||||||||
29 | Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018 | ||||||||
30 | The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017 | ||||||||
31 | Why do depressed doctors suffer in silence? – 27.06.2017 | ||||||||
32 | How the brain responds to trauma, 24.09.2014 | ||||||||
33 | Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5®). 2013. | ||||||||
34 | Long work hours wreak havoc in MDs, Personal lives, 23.09.2013 | ||||||||
35 | Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011 | ||||||||
36 | Nancy McWilliams. Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press, 2011 (akceptējams izdevums) | ||||||||
37 | Dreams in Jungian psychology: The use of dreams as an instrument for research, diagnosis and treatment of social phobia, 2009 | ||||||||
38 | Zigmunds Freids. “Ievadlekcijas psihoanalīzē”. Rīga, Zvaigzne ABC, 2007 (akceptējams izdevums) | ||||||||
39 | Artūrs Utināns. “Cilvēka psihe: tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas.” Rīga, Nacionālais apgāds, 2005 (akceptējams izdevums) | ||||||||
40 | Gunta Ancāne. “Ārsta un pacienta terapeitisko attiecību psihoemocionālie aspekti”. Latvijas Ārsts 2005, nr.6 77-79.lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
41 | The effects of physician empathy on patient satisfaction and compliance, 09.2004 | ||||||||
42 | Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician – patient relationship, 1.05.2001 | ||||||||
43 | S. Freud. Three essays on the theory of sexuality. Penguin Books, Limited, 2000. (akceptējams izdevums) | ||||||||
44 | Theodore Millon. Personality Disorders in Modern Life. John Wiley and Sons, 2000. (akceptējams izdevums) | ||||||||
45 | S. Freud. Three essays on the theory of sexuality. Penguin Books, Limited, 2000. (akceptējams izdevums) | ||||||||
46 | Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014 | ||||||||
47 | Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003 | ||||||||
48 | Implementing the care programme approach in psychotherapeutics settings, 2004 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Katedrā izstrādātie studentu pētnieciskie darbi (2023)/ student research works developed in the department (2023): | ||||||||
2 | 1. Adelīna Nikitenko “Ģeneralizētas trauksmes izplatība Ogres pilsētas vidusskolēnu vidū un tās saistība ar vientulību.” | ||||||||
3 | 2. Aksel Darius Överlien Dalili “Burnout Syndrome in Medical Personnel During The Covid-19 Pandemic” | ||||||||
4 | 3. Ali Lavin “Changes of level of empathy in medical students during time of studies” | ||||||||
5 | 4. Ieva Kulša “Celikālijas psihosomatiskie aspekti.” | ||||||||
6 | 5. Jānis Kristaps Vasiļonoks “Ārstu-rezidentu spēja paziņot sliktas ziņas pacientam.” | ||||||||
7 | 6. Karīna Rudus “Saistība starp trauksmes simptomu smagumu un stresa pārvarēšanas stratēģijām RSU medicīnas fakultātes preklīnisko studiju gadu studentu vidū.” | ||||||||
8 | 7. Katrīna Liepiņa ”Adverse childhood experiences (ace) jeb nelabvēlīgas bērnības pieredzes saistībā ar gastrointestinālām sūdzībām āgenskalna ģimnāzijās” | ||||||||
9 | 8. Laura Gribuste “Saistība starp kritiskās domāšanas dispozīciju un ticību paranormālajam Rīgas Stradiņa Universitātes studentu vidū.” | ||||||||
10 | 9. Leonhard Francisco Schlichting “Borderline Personality Disorder as Comorbidity of Bulimia Nervosa in Adolescents” | ||||||||
11 | 10. Linda Borskoviča “Pašcieņas, trauksmes, depresijas rādītāju saistība ar glikēmijas kontroli pacientiem ar 1. un 2. Tipa cukura diabētu” | ||||||||
12 | 11. Linda Lumikki April Vainio “MDMA-assisted therapy in PTSD treatment” | ||||||||
13 | 12. Megija Zunde “Trauksmes simptomu īpatsvara dinamika vidējam medicīnas personālam Covid-19 pandēmijas laikā Latvijā.” | ||||||||
14 | 13. Miina-Maria Jyrälä “Depression as a risk factor for coronary artery disease, mechanisms behind it” | ||||||||
15 | 14. Nika Kristiāna Meždreija “Somatizācijas un trauksmes simptomu salīdzinājums sesijas laikā un pēc tā RSU 1. un 6. kursa medicīnas fakultātes studentiem” | ||||||||
16 | 15. Rebecca Abraham “The effect of parenting on the development of borderline personality disorder” | ||||||||
17 | 16. Rebeka Beinaroviča “Sociāli ekonomiskā stāvokļa saistība ar izdegšanas sindromu medicīnas fakultātē studējošajiem.” | ||||||||
18 | 17. Sima Shokouhi “The relationship between the belief in conspiracy theories and narcissistic personality traits in an individual.” | ||||||||
19 | 18. Svetlana Redina “Ēšanas traucējumu saistība ar depresijas un trauksmes simptomiem starp 12. klašu skolniekiem piecās Rīgas Pārdaugavas rajona skolās: 71. vidusskolā, 96. vidusskolā, Anniņmuižas vidusskolā, Arkādijas vidusskolā, Imantas vidusskolā” | ||||||||
20 | 19. Zanda Laura Šķiņķe “Trauksmes un depresijas simptomu korelācija ar un bez muguras lejasdaļas sāpēm RSU medicīnas fakultātes studentiem” | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Deborah L. Cabaniss, Sabrina Cherry, Carolyn J. Douglas, Ruth L. Graver, Anna R. Schwartz. Psychodynamic Formulation. 2013 by John Wiley & Sons Ltd. |