.
Ievads psihosomatikā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:37:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_036 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunta Ancāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšstats par psihisko procesu divējādo, dabaszinātnisko un humanitāro dabu. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir veicināt zināšanu apguvi par cilvēka psihiskās funkcionēšanas likumsakarībām un psihisko un somatisko procesu mijiedarbību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biopsihosociālais modelis medicīnā, slimību psihiskie, sociālie un bioloģiskie cēloņi (WHO), aleksitīmijas koncepts. Somatizācija. Psihosomatiskie traucējumi un psihosomatiskās slimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Afektu teorija. Emocijas, afekti, to fizioloģiskā loma, psihofizioloģiskā klasifikācija. Emociju loma somatizācijas procesā. Emocionālā inteliģence. 1. Iedzimtas emocijas 2. Priekšstats par adekvātu un neadekvātu emociju izpausmi 3. Emociju nozīme evolūcijas teorijas skatījumā 4. Afektu somatiskās izpausmes – somatizācijas process kā mūsdienu komunikācijas forma 5. Emocionālās inteliģences nozīme un izpausmes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Stress un disstress, tā tipi. Stresoru veidi. Bio-psiho-patoloģiskais ievainojamības modelis: agrīnā bērnības emocionāla distresa ietekme uz emocionālo un somatisko traucējumu rašanās risku pieaugušā vecumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Personības struktūru tipi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Psihoterapijas jēdziens. Mērķi. Indikācijas. Psihoterapijas process (izvērtēšanas fāze, terapijas sākuma fāze, izstrādāšanas fāze, noslēguma fāze). Psihoterapijas tehnikas. Psihoterapijas veidi. 1. Atbalsta psihoterapija 2. Psihodinamiskā (psihoanalītiskā) psihoterapija 3. Kognitīvi biheiviorālā terapija 4. Individuālā, pāru, ģimenes, grupu psihoterapija 5. Bērnu un pusaudžu psihoterapija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veselības aprūpes darbinieka – pacienta attiecības un to nozīme sabiedrības veselībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ģimene – jēdziens, struktūra, funkcijas. Ģimenes funkcionēšana – stāsti, pieņēmumi, robežas, noteikumi, izturība. Ģimenes dinamika ar psihiski/fiziski slimiem ģimenes locekļiem. Funkcionāla ģimene – galvenās iezīmes. Disfunkcionāla ģimene – galvenās iezīmes, daudzveidība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Atsevišķu nodarbību eksāmenam, noslēguma jautājumiem, klīnisko gadījumu/referātu prezentēšanai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Pacientu gadījumu aprakstu analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | I. Zināšanas – spēja definēt: 80%: 1. Biopsihosociālo pieeju medicīnā (20%); 2. Psihosomatiskās veselības nozīmi sabiedrības veselībā (20%); 3. Psihosomatiskās veselības profilakses pamatprincipus (20%); 4. Somatizācijas teorijas – emocionālo faktoru loma slimību izcelsmē (20%). II. Prasmes: 20%: 1. Sabiedrības veselības speciālista – pacienta/klienta attiecību veidošanās principi dažādu personības struktūru gadījumā (20%). Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie spēs: analizēt psihisko faktoru lomu somatisko slimību gadījumā; novērtēt farmakoloģiskas terapijas psihodinamiskos aspektus; aprakstīt psihosomatiskos traucējumus un slimību etipopatoģenēzi, nosaukt un izteikties par saskarsmes pamatprincipiem. | ||||||||
Prasmes: | Studenti spēs: īsi aprakstīt psihosomatisku pacientu saslimšanas gadījumu etiopatoģenēzi, izskaidrot placebo efekta izmantošanas iespējas; demonstrēt terapeitiskas saskarsmes pamatelementus. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Women at higher risk for inflation-related stress, 24.05.2023 | ||||||||
2 | Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023 | ||||||||
3 | Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023 | ||||||||
4 | Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023 | ||||||||
5 | Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023 | ||||||||
6 | Epigenetics, satiety, and predictive markers of obesity, 27.02.2023 | ||||||||
7 | Beyond the psychedelic effect: ayahuasca as antidepressant, 10.02.2023 | ||||||||
8 | Emotional eating tied to risk for diastolic dysfunction, 19.01.2023 | ||||||||
9 | Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022 | ||||||||
10 | Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022 | ||||||||
11 | German survey on assisted suicide: how to handle this? Where should caution be exercised?, 16.09.2022 | ||||||||
12 | Social isolation, Loneliness tied to death, MI, stroke: AHA, 4.08.2022 | ||||||||
13 | Physicians react: burnout rates are alarming, so who should drive change? 6.06.2022 | ||||||||
14 | K. Abrahamsson. R. Ennals. Sustainable work in Europe. Concepts, Conditions, Challenges. 2022 Edited Collection. 342 Pages | ||||||||
15 | Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021 | ||||||||
16 | Why men need mind-body medicine now more than ever, 2.04.2020 | ||||||||
17 | Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018 | ||||||||
18 | The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017 | ||||||||
19 | Why do depressed doctors suffer in silence? – 27.06.2017 | ||||||||
20 | Stress and depression mediated by single brain protein, 20.11.2014 | ||||||||
21 | How the brain responds to trauma, 24.09.2014 | ||||||||
22 | Long work hours wreak havoc in MDs, Personal lives, 23.09.2013 | ||||||||
23 | Nature, Niche, and nurture. The role of social experience in transforming genotype into phenotype, 11.10.2011 | ||||||||
24 | Utināns. Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005., 568 lpp. | ||||||||
25 | Implementing the care programme approach in psychotherapeutics settings, 2004 | ||||||||
26 | Gunta Ancāne. Hronisku sāpju stāvokļu psihosomatiska izpratne//Latvijas Ārsts.- 2004., Nr1.- 40- 43 | ||||||||
27 | Post-traumatic stress disorder: symptom profiles in men and women, 2003 | ||||||||
28 | Physical symptoms and physician-experienced difficulty in the physician –patient relationship, 1.05.2001 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | G.Ancane, D.Smite. Die Bedeutung emotionaler Belastung für das Schmerz- syndrom bei Patienten mit chronischem Kreuzschmerz. Ärztliche Psychotherapie 1/2011., 49.-54 | ||||||||
2 | Gunta Ancāne. Ķermeņa un psihes saistība//Psiholoģijas Pasaule.-2004.,-Nr.1-38.-43.lpp |