.
Medicīnas psiholoģija, krīžu psiholoģija un psihoterapijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 12:43:09
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PMUPK_038 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.33 | ECTS: | 5.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Laura Valaine | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kristapa iela 30, pmpkrsu[pnkts]lv, +371 67210989 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 56 | ||||
Kopā kontaktstundas | 56 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, starppersonu saskarsme veselības aprūpē, pamatzināšanas specialitātē. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt izpratni par personības attīstību un funkcionēšanu, psihosomatisku traucējumu etioloģiju, simptomiem, diagnostiku, ārstēšanu un profilaksi; attīstīt audiologopēda-pacienta terapeitisko attiecību veidošanas prasmes; veicināt medicīniskās psihoterapijas tehniku apgūšanu un pielietošanu klīniskajā darbā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mediķa-pacienta terapeitiskās attiecības. Saskarsmes jēdziens, saskarsmes veidi, to klasifikācijas iespējas, saskarsmes pamatfunkcijas. Prasme klausīties. Aktīvā un pasīvā klausīšanās. Atšķirīgais. Runāšana. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē. Emociju loma saskarsmē. Līdzestības noteicošie faktori. Ētikas jautājumi, veidojot ārstnieciskās attiecības ar pacientu. Saskarsmes klasifikācija pēc Ē.Berna transakcijas teorijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Personības jēdziens, definīcijas. Psihes funkcionēšanas topogrāfiskais un strukturālais modelis. Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. Psihoseksuālā un epiģenētiskā attīstības teorija, psihosociālās (Ēriksons) krīzes. Ego psiholoģija (Z. Freids). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personības attīstība no dažādu teoriju viedokļa. Patības psiholoģija. (H.Kohuts). Objektattiecību teorija, mātes – bērna attiecību nozīme bērna psihiskajā attīstībā. (M.Kleina, M.Mālere). Personības teoriju salīdzinājums psihoterapeitiskā skatījumā. Priekšstats par personības traucējumiem: konflikta un deficīta modeļi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Psihiskie aizsardzības mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Personības funkcionēšanas līmeņi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Izpratne par dažādām personības rakstura organizācijas tipiem: depresīvs, mānisks, mazohistisks, histērisks, atkarīgs, obsesīvi-kompulsīvs, paranoīds. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Emocijas, afekti, to klasifikācija, fizioloģija, ietekme uz ķermeni. Aleksitīmija. Stress, tā tipi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Biopsihosociālais modelis medicīnā. Somatizācija. Somatizācijas mehānismi, palvenās psihosomatiskās teorijas. Bio-psiho-patoloģiskais ievainojamības modelis: agrīnā bērnības emocionāla distresa ietekme uz emocionālo un somatisko traucējumu rašanas risku pieaugušā vecumā (Egle un Hardta pētījuma secinājumi). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Krīzes jēdziens, definīcijas, krīžu veidi, klasifikācijas. Sociālās un interpersonālās problēmas, kā krīzes iespējamie ierosinātāji. Krīzes erozijas modelis. Lomu spēles. 1. Krīzes jēdziens, definīcijas. 2. Attīstības, eksistenciālas un traumatiskas krīzes. 3. Krīžu savstarpējā mijiedarbība. 4. Krīzes erozijas modelis un palīdzības iespējas dažādās krīzes fāzēs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Medicīniskās psihoterapijas jēdziens, veidi. Mērķi. Indikācijas. Kontrindikācijas. 1. Psihodinamiskā psihoterapija, tās process un tehnikas: klausīšana, klarifikācija, konfrontācija, interpretācija. 2. Psihodinamiskās (psihoanalītiskās) psihoterapijas salīdzinājums ar kognitīvi biheiviorālo terapiju un psihofarmakoterapiju: īstermiņa un ilgtermiņa efektivitāte. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | 1. Kognitīvi biheiviorālās terapija, tās tehnikas tehnikas. 2. Individuālā, pāru, ģimenes psihoterapija: indikācijas un īpatnības, mācību filmas analīze. 3. Priekšstats par grupu psihoterapiju: atbalsta un psihodinamiskās grupas, grupas dinamika un indikācijas 4. Atbalsta psihoterapija, tās pamatprincipi un tehnikas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Bērnu un pusaudžu psihoterapija. 1. Smilšu un spēļu terapija bērnu psihoterapijas praksē. 2. Pusaudžu psihoterapijas īpatnības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Izdegšanas sindroms. 1. Izdegšanas jeb izsīkuma sindroma (Burn out) pazīmes un cēloņi. 2. Izdegšanas profilakse un ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Bālinta grupas. Eksāmens (rakstiskā veidā). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīties ar atbilstošu literatūru pirms katras nodarbības, sagatavot jautājumus. Sagatavot klīnisko gadījumu aprakstus par pacientiem no savas prakses, atbilstoši nodarbības tēmai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanu vērtēšanas kritēriji: I. Zināšanas – spēja definēt 60%: 1. Pacientu psihiskās veselības kritēriji (15%) 2. Pacientu psihiskās aizsardzības mehānismi (15%) 3. Audiologopēda – pacienta attiecību veidošanas principi (15%) 4. Ģimenes sistēma, tās radītie emocionālie traucējumi, to nozīme bērnu runas traucējumu izcelsmē (15%) II. Prasmes: 40%: 1. Audiologopēda – pacienta attiecību veidošanas pamati, komunikācija ar dažādos līmeņos funkcionējošiem pacientiem (20%) 2. Audiologopēda – pacienta atbalsta terapijas elementi (10%) 3. Prasme strādāt ar ģimeni, prasme parādīt vecākiem, ka bērna simptoms ir ģimenes simptoms (ja tas tā ir) (10%) Eksāmena vērtējums ir kumulatīvs. To veido: 1. Starppārbaudījums – 50%. Pēc docētāja izvēles: • Video materiāla analīze un/vai • Klīniskā gadījuma apraksts un/vai • Atvērtie jautājumi nodarbības sākumā un/vai • Daudz atbilžu tests un/vai • Prezentācijas sagatavošana par nodarbības tēmu. 2. Gala pārbaudījums (50%) – elektronizēts, e-studijās pieejams vai klātienē organizēts daudzatbilžu tests par kursa ietvaros izskatītajām tēmām. Ir iespējama automātiskā gala pārbaudījuma ieskaitīšana pie sekojošu kritēriju izpildes: -izcili nokārtots sarppārbaudījums; -100% nodarbību un lekciju apmeklējums; -aktīva dalība diskusijās un lomu spēlēs. VAI Sagatavota prezentācija par a) cikla nodarbības tēmu (literatūras apskats); b) klīnisko gadījumu; c) jaunāko pētījumu (atbilstoši nodarbības tēmai). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūs zināšanas par psihisko un somatisko procesu mijiedarbību, pamatzināšanas par psihoterapijas procesu un kompetenci logopēda-pacienta terapeitisku attiecību veidošanā. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie attīstīs prasmi veidot terapeitiskas attiecības ar pacientu un iegūs iemaņas psiholoģiskā atbalsta sniegšanā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs analizēt bioloģisko, emocionālo un sociālo faktoru lomu slimību etioloģijā un patoģenēzē. Izprast un analizēt psihoterapijas nepieciešamību pacientiem ar runas traucējumiem, izprast diagnostikas kritērijus un kombinētas terapijas nepieciešamību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Medical-level empathy? Yup, chatGPT can fake that, 4.05.2023 | ||||||||
2 | Long- term impact of childhood trauma explained, 2.05.2023 | ||||||||
3 | Anger in adults a red flag for childhood trauma, 5.04.2023 | ||||||||
4 | Melatonin a new way to reduce self-harm, 27.03.2023 | ||||||||
5 | Vegetarians suffer more depression than meat eaters, 27.12.2022 | ||||||||
6 | Greater Handgrip Strength tied to lower risk for depression, 20.12.2022 | ||||||||
7 | What happens when doctors and patients interrupt each other?, 23.11.2022 | ||||||||
8 | Empathy fatigue in clinicians rises with latest COVID-19 surge, 16.09.2021 | ||||||||
9 | Why do we love sad music? Mourning our pain, 27.11.2018 | ||||||||
10 | The 8 things that end childhood too soon: what clinicians should know, 30.06.2017 | ||||||||
11 | S.Omārova - Cilvēks runā ar cilvēku. Saskarsmes psiholoģija. Kamene. 2009. (izdevums akcpetējams) | ||||||||
12 | A.Utināns. Cilvēka psihe Tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Nacionālais apgāds. 2005. 568 lpp. (izdevums akceptējams) | ||||||||
13 | J.Kulbergs - Dinamiskā psihiatrija. Jumava. 2001. (izdevums akceptējams) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | B.Luban-Plozza, W.Poldinger, F.Kroger. Psychosomatic Disorders in General Practice. Springler – Verlag. 1992. | ||||||||
2 | Goleman, Daniel. Tava emocionālā inteliģence. Rīga : Jumava, 2019. | ||||||||
3 | J.Kovel. A Complete Guide to Therapy. From Psychoanalysis to Behavior Modification. Penguin Books. 1991. | ||||||||
4 | D.Brown, J.Pedder. Introduction to Psychotherapy. Routledge. 2010. |