.
Komunikācijas un prezentācijas prasmes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.03.2024 08:30:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | PZK_021 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politikas zinātne | Mērķauditorija: | Tiesību zinātne; Komunikācijas zinātne; Farmācija; Medicīnas pakalpojumi; Politikas zinātne; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Tiesību zinātne; Pedagoģija; Sporta treneris; Ārstniecība; Psiholoģija; Sociālā antropoloģija; Vadībzinātne; Vecmāšu zinības; Zobārstniecība; Uzņēmējdarbības vadība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Socioloģija; Tirgzinības un reklāma; Rehabilitācija; Veselības vadība; Sabiedrības veselība; Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Mārtiņš Daugulis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Valodas prasmes: studentiem pietiekamā līmenī jāpārvalda kursa mācību valoda latviešu/ angļu (atbilstoši plūsmai), lai saprastu kursa materiālus un veiktu efektīvu komunikāciju. Pamatzināšanas par komunikāciju: izpratne par pamatkomunikācijas modeļiem un teorijām, lai gan tie var tikt pārskatīti kursa ietvaros. Pamatprasmes darbā ar datoru - iemaņas prezentāciju programmatūrā, piemēram, PowerPoint vai Google Slides. Sadarbības prasmes: spēja strādāt komandā, jo kurss ietver grupas projektus un uzdevumus. Atvērtība un vēlme mācīties: motivācija un gatavība uzlabot savas komunikācijas prasmes un uzklausīt atsauksmes. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir uzlabot studentu runātprasmes, uzstāšanās prasmes un argumentācijas prasmes. Kursā tiks strādāts ar runu kā instrumentu – pievēršot īpašu uzmanību runas formas un satura mijiedarbībai. Studentiem tiks sniegta iespēja analizēt politiķu runas, kā arī obligāta kursa sastāvdaļa būs katra studenta aktīva līdzdarbība semināros. Sekojot retorikas kā runas mākslas vēsturiskajai attīstībai, kursa virsmērķis ir attīstīt katrā studentā „logos, pathos un ethos” (argumentu izpausmes, emocionālās izpausmes un personības rakstura izpausmes) izpratni kā katras kvalitatīvas runas neatņemu sastāvdaļu. Nozīmīga loma kursa ietvaros ir praktiskajām nodarbībām – tāpēc paralēli semināriem arī lekcijās studentiem tiks doti praktiskie uzdevumi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Retorikas kā runas mākslas izcelsme un vieta mūsdienu komunikācijas pasaulē: − Retorikas jēdziens un tā skaidrojumi; − Retorikas pirmsākumi; − Retorikas “fizioloģija”. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Labas runas komponentes jeb „retora instrumenti”: - „logos”: runas loģiskais saturs, argumentācija, teksts un zemteksts, prezentācijas struktūra, runas tēmas izvēle; - „pathos”: ķermeņa un žestu valoda, balss nozīme, stāja, lietišķā apģērba etiķete, „harizmas un degsmes struktūra”; - „ethos”: retora rakstura kvalitātes, retora statuss un tā maiņa, vērtību sistēmas mijiedarbība ar auditoriju. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Publisko runu video analīze: - Politika kā uzstāšanās māksla – kas tiek sagaidīts no politiķu runām? - Runas konteksts – slēptā informācija, informācijas kodēšana un zemteksta spēks. - Publikas uzmanības noturēšana. - Komunikācijas barjeras un to apkarošanas līdzekļi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Improvizācijas un empātijas loma saskarsmē un publiskajā runā: − Auditorijas jušana un skatuviskā klātesamība; − Skatuves partnera atbalstīšana; − Atbildīga naratīva virzīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Etosa nozīme uzstāšanās laikā, grupu darbs: − Kognīcijas un to darbības principu pārzināšana; − Grūtie klienti, grūtais ego; − Uzbrukumu atvairīšana, motivācijas shēmas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Darbs uz "lauka” – studentu darbs ar kameru, video dubultinterviju gatavošanai (4-7 minūtes, youtube unlisted, uncut formāts). | Nodarbības | 1.00 | pētījuma vieta | |||||
7 | "Open Space Technology" diskusija prasmju un zināšanu pārbaudei. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Tests par kursa informatīvo daļu – elektronisks – pildāms visas dienas garumā. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Izbraukums uz tiešraides studiju, sarunai ar nozares profesionāli. | Lekcijas | 2.00 | mācību izbraukums | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Semināri, kopsavilkumi par doto literatūru, praktiskais darbs ar kameru. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa gaitā studentiem obligāti iesniedzamas/nokārtojamas šādās vienības un tās veido attiecīgos procentus no atzīmes: 1. Video dubultintervija (25%); 2. Kopsavilkumu par Umberto Eko grāmatu "Kā uzrakstīt diplomdarbu?" (3-5.lpp; Times New Roman, 12pts, 1,5 intervāls) (25%); 3. Dalība semināros (15%); 4. Tests par kursa informatīvo daļu (25%); 5. Kolēģu video intervijas izvērtējums (10%). Visu iesniedzamo vienību saturs un iesniegšanas pamatojums tiks izklāstīts pirmajā lekcijā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pielietot praktisko komunikāciju ar medijiem, krīzes komunikāciju un pārzinās mediju saskarsmes jaunākās tendences. | ||||||||
Prasmes: | Izvērtēt un izvēlēties atbilstošāko mediju komunikācijas formu, atkarībā no komunikācijas veida, stilistikas un nododamā vēstījuma. | ||||||||
Kompetences: | Spēja apvienot kritisko domāšanu, zināšanas par politikas procesiem un komunikāciju ar vēstījuma nodošanu konkrētiem mediju kanāliem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem. | ||||||||
2 | "How to Be Heard: Secrets for Powerful Speaking and Listening" by Julian Treasure (2019) | ||||||||
3 | Speak to Win: How to Present with Power in Any Situation" by Brian Tracy (2018) | ||||||||
4 | The Art of Public Speaking: The Original Tool for Improving Public Oration" by Dale Carnegie (2018) | ||||||||
5 | TED Talks: The Official TED Guide to Public Speaking by Chris Anderson (2020) | ||||||||
6 | Persuasive Communication: How Audiences Decide by Richard O. Young (2019) | ||||||||
7 | The Dynamics of Persuasion: Communication and Attitudes in the 21st Century by Richard M. Perloff (2018) | ||||||||
8 | Political Communication in Action: From Theory to Practice by David L. Helfert (2019) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eko, Umberto. Kā uzrakstīt diplomdarbu. Rīga: SIA Jāņa Rozes apgāds (2006) | ||||||||
2 | Empathy in the Global World: An Intercultural Perspective" by Carolyn Calloway-Thomas (2018) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Schopenhauer, Arthur. The Art of Controversy |