.
Speciālā pedagoģija bērniem ar funkciju (redzes, dzirdes) traucējumiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.02.2024 08:53:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_016 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija; Vispārīgā pedagoģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Klatenberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā pedagoģija, didaktika, speciālā pedagoģija un attīstības psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt teorētiskās bāzes un praktisko iemaņu apguvi. Rosināt studentu interesi par bērnu ar speciālajām vajadzībām (redzes un dzirdes traucējumiem) sociālo un pedagoģisko integrāciju. Speciālie palīglīdzekļi mācību procesā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Agrīnās diagnostikas un agrīnās korekcijas nozīme bērnu ar dzirdes/redzes traucējumiem valodas attīstībā. Dzirdes/redzes apsekošanas pedagoģisko metožu raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mutiskās runas nozīme un tās veidošanas pamati. Dzirdes tehniskās palīgierīces (dzirdes aparāti, kohleārie implanti). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pedagoģiskās palīdzības organizēšana pirmsskolas vecumabērniem ar dzirdes problēmām. Daktīlās valodas loma pirmsskolas vecuma bērnu ar dzirdes traucējumiem attīstības procesā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Skolu veidi bērniem ar dzirdes/redzes traucējumiem speciālās izglītības sistēmā. Pozitīvais un negatīvais bērnu ar dzirdes/redzes traucējumiem mācīšanā: • Speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē (grupā) • Mājās speciālista vadībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Mācīšanas sistēmas bērniem ar dzirdes traucējumiem mūsdienu Eiropā (mūsdienu orālisms, totālā komunikācija un bilingvālā pieeja). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sarunvalodas attīstīšana priekšmetu - praktiskās mācīšanas stundās, tās nozīme bērnu ar dzirdes traucējumiem vispārējā un valodas attīstībā. Dzirdes/redzes apsekošanas pedagoģisko metožu raksturojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Dzirdes uztveres attīstīšanas darba organizācija speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē un skolā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Bērnu un pieaugušo cilvēku ar redzes/dzirdes traucējumiem sociālās integrācijas procesa mērķi, uzdevumi un saturs. Runas dzirdes attīstīšana individuālā darba stundās. Runas materiāla raksturojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs – gatavošanās pārbaudes darbiem, prezentāciju gatavošana semināriem, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem par dotajām tēmām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās 10% • gadījuma analīze un izvērtēšana 20% • patstāvīgā darba prezentācijas 20% • kursa beigās rakstisks eksāmens 50% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students iegūst pamatzināšanas un kompetenci par bērnu ar redzes / dzirdes traucējumiem izglītības procesa norisi, specifiku un metodēm. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs organizēt korekcijas darbu bērniem ar funkciju traucējumiem, pielietojot atbilstošas attīstošas un atbalstošas metodes. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes bērnu ar funkciju traucējumiem runas un valodas traucējumu novērtēšanā un korekcijas darbā. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Ling 6 skaņu tests | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Ling 6 skaņu tests | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baķa A., Grunevalds K. Grāmata par aprūpi.- R.: Preses nams, 1998. (izdevums akceptējams). | ||||||||
2 | Flēminga I. Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi. Rīga: Zvaigzne, 1999. (izdevums akceptējams). | ||||||||
3 | Paļučins V., Preobraženskis N. Ausu, kakla un deguna slimības. Rīga: Zvaigzne, 1982. (izdevums akceptējams). | ||||||||
4 | Šēnveilers R., Ptoks M. Foniatrija un pedagoģiskā audioloģija | ||||||||
5 | Cochlear implants / [edited by] Susan B. Waltzman, J. Thomas Roland, Jr. 3rd ed. New York : Thieme, c2014. xii, 256 | ||||||||
6 | Uzore D. Rokasgrāmata nedzirdīgu un vājdzirdīgu bērnu vecākiem. 1997. (izdevums akceptējams) | ||||||||
7 | Debonis A. David, Donohne L. Constance Surreey of Audiology, Fundamentals for Audiologists and Health Professionals, United States of America, 2020. | ||||||||
8 | Laua A. „Latviešu literārās valodas fonētika”. Zvaigzne ABC, 1997. (izdevums akceptējams) | ||||||||
9 | Liepiņa S. „Speciālā psiholoģija”. RAKA, 2008. (izdevums akceptējams) | ||||||||
10 | Neurocognitive Approaches to Developmental Disorders: a festschrift for Uta Frith. - Hove, 2008. (izdevums akceptējams) | ||||||||
11 | Назарова, Н. М. Специальная педагогика. М: Смисл, 2005. (izdevums akceptējams) | ||||||||
12 | Piažē Ž. Bērna intelektuālā attīstība. – Rīga, 2002. (izdevums akceptējams) | ||||||||
13 | Plinta Ē. „Runas veidošana bērniem ar dzirdes traucējumiem”. „Mācību apg.”, 1998. (izdevums akceptējams) | ||||||||
14 | Tavartkiladze G. A., Šmatko N. D. Dzirdes traucējumu diagnosticēšana bērniem. Rēzekne, Rēzeknes augstskola, 2008. (izdevums akceptējams) | ||||||||
15 | Madell J. R., Flexer C. Pediatric Audiology Diagnosis, Technology and Management. United States of America, 2014. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Liepiņa S. „Speciālo skolu skolēnu ar garīgās attīstības traucējumiem pedagoģiski psiholoģiskie raksturojumi”. Rīga, 1994. | ||||||||
2 | Teivāns E. „Ievads speciālajā pedagoģijā”. Zvaigzne ABC, 1994. | ||||||||
3 | Cochlear implantation outcomes in children with global developmental delay Leila Monshizadeh, Seyed Basir Hashemi, Mehdi Rahimi and Mostafa mohammadi | ||||||||
4 | Executive Function training for deaf children: impact of a music intervention Mason, K ; Marshall, C ; Morgan, G | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.lm.gov.lv | ||||||||
2 | www.strazduskola.lv | ||||||||
3 | www.lns.lv | ||||||||
4 | www.rnbi.lv |