.
Veselības veicināšana un profilakse fizioterapijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.08.2022 10:18:06
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_029 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Māra Kuļša | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 26 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Fizioterapijas pamati, sports veselībai, sporta medicīna un fizioterapija pie dažādām saslimšanām. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīties ar veselības veicināšanas un saslimšanu profilakses iespējām fizioterapeita darbā cilvēkiem dažādos vecumposmos, cilvēkiem ar dažādu nodarbošanos un dažādiem veselības riska faktoriem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības veicināšana un profilakse – tās vieta un nozīme fizioterapeita darbā, fizioterapijas uzdevumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | VV un profilakse fizioterapijā un fiziskās aktivitātes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | VV un profilakse fizioterapijā dažādos vecumposmos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Izglītojošās programmas u.c. pasākumi fizioterapeita darbā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | VV un profilakses pasākumu plānošana fizioterapijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Seminārs: VV, profilakse un dažādas fiziskās (sporta) aktivitātes. Fizisko aktivitāšu ieteikumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Seminārs: Fizisko aktivitāšu ieteikumi un hroniskas veselības problēmas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Seminārs: VV un profilakse fizioterapijā strādājošiem fizioterapeitiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Izstrādāto VV un profilakses pasākumu prezentācija. Paveiktā darba analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības veicināšana un profilakse – tās vieta un nozīme fizioterapeita darbā, fizioterapijas uzdevumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | VV un profilakse fizioterapijā un fiziskās aktivitātes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | VV un profilakse fizioterapijā dažādos vecumposmos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Izglītojošās programmas u.c. pasākumi fizioterapeita darbā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | VV un profilakses pasākumu plānošana fizioterapijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Seminārs: VV, profilakse un dažādas fiziskās (sporta) aktivitātes. Fizisko aktivitāšu ieteikumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Seminārs: Fizisko aktivitāšu ieteikumi un hroniskas veselības problēmas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Seminārs: VV un profilakse fizioterapijā strādājošiem fizioterapeitiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Izstrādāto VV un profilakses pasākumu prezentācija. Paveiktā darba analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās semināru nodarbībām, atbilstoši tēmai; patstāvīgā darba tēmas izvēle, darba plānošana un izstrāde; rakstiska patstāvīgā darba un tā prezentācijas sagatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • aktīva līdzdalība semināru nodarbībās (20%); • patstāvīgā grupu darba prezentācija (20%); • paveiktā grupu darba rakstiska analīze un tās prezentācija (20%); • iesniegts rakstiski noformēts patstāvīgais darbs (projekts) (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students iegūs izpratni par veselības veicināšanas iespējām, pamatprincipiem un vajadzību izvērtēšanu fizioterapeita skatījumā, atpazīs un spēs aprakstīt saslimšanas izraisošos faktorus un zinās to novēršanas iespējas fizioterapeita ikdienas darbā, izmantojot fizioterapeitam pieejamās metodes, saskatīs un spēs pamatot klienta paša lomu veselības veicināšanā un slimību profilaksē, spēs pamatot fiziskās aktivitātes nozīmi veselības veicināšanā un veikt atbilstošu tās izvēli. | ||||||||
Prasmes: | Atpazīs un spēs izvērtēt veselību veicinošos un saslimšanas izraisošos iekšējos un ārējos faktorus, kas ietekmē kustību-balsta sistēmu, elpošanas sistēmu, sirds un asinsrites sistēmu un citu sistēmu konkrētā situācijā, spēs plānot un realizēt dzīvē veselību veicinošo faktoru ieviešanu un šī procesa kontroli gan individuāli, gan darbā ar dažādām klientu grupām: bērniem, strādājošiem pieaugušajiem, veciem cilvēkiem, izmantojot fizioterapeitam pieejamās metodes. | ||||||||
Kompetences: | Spēs analizēt un pamatot veselības veicināšanas un profilakses lomu fizioterapeita profesionālajā darbībā un spēs pielietot apgūtās iemaņas praksē, veidojot veselības veicināšanas un profilakses programmas savas profesionālās darbības ietvaros. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | WHO Guidelines on physical activity and sedentary behaviour. WHO, 2020 | ||||||||
2 | Talbot L. Verrinder G. Promoting Health: the Primary Health Care Approach. Elsevier, 2018 | ||||||||
3 | ACSM's behavioral aspects of physical activity and exercise. Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2014 | ||||||||
4 | Kisner C., Colby L.A. Therapeutic Exercise, Foundations and Techniques - 6th ed., F. A. Davis Company, 2018. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M. Darba medicīna. Rīga, 2012 | ||||||||
2 | Ewles L. Key Topics in Public Health. Elsevier, 2005 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | RSU pieejamās datu bāzes. | ||||||||
2 | http://estudijas. rsu.lv |