.
Ergoterapija: geriartrija un gerontoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.08.2022 13:47:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_053 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Signe Tomsone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 64 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Attīstības psiholoģija, ergoterapijas pamati, ergoterapijas konceptuālie prakses modeļi, ergonomika, iekšķīgās slimības, neiroloģija, traumatoloģija un ortopēdija, psihiatrija. | ||||||||
Mērķis: | Studentiem vajadzētu iegūt zināšanas par gerontoloģiju un geriatriju kā zinātnes nozarēm, par cilvēka novecošanas procesu un ar to saistītajām funkcionēšanas problēmām senioriem un faktoriem, kas tās ietekmē. Studentiem vajadzētu apgūt iemaņas kritiski spriest par ergoterapiju, rehabilitāciju un aprūpes aspektiem senioriem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Geriatrijas un gerontoloģijas saturs un aktualitātes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pazīstamākās bioloģiskās un sociālās novecošanas teorijas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Cilvēka dzīves cikls un nodarbes izmaiņas novecojot; aktīvas vecumdienas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Populācijas novecošana Latvijā un pasaulē, to raksturojošas iezīmes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vides ietekme uz senioru funkcionēšanas spējām, atsevišķu vides problēmu klīniskie risinājumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kritieni un to riska izvērtējums senioriem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Rehabilitācijas, ergoterapijas un aprūpes pamatprincipi geriatrijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ergoterapija un rehabilitācija senioriem ar osteoartrozi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ergoterapija un rehabilitācija senioriem ar kardiopulmonālām saslimšanām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Ergoterapija un rehabilitācija senioriem ar diabētu un sensoriem traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ergoterapija un rehabilitācija senioriem ar neiroloģiskām saslimšanām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Ergoterapija un rehabilitācija senioriem ar demenci. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Studiju kursa noslēguma seminārs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Situāciju uzdevumi, izpildīt paredzētos mācību uzdevumus- literatūras studijas, patstāvīgi apkopot informāciju un sagatavot prezentāciju par gados vecu cilvēku situāciju Latvijā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Semestra ieskaite- savlaicīgi paveikti mācību uzdevumi, atbilstoši kursa plānam. Noslēgumā- rakstisks eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošais spēs nosaukt un izskaidrot pazīstamākās novecošanas teorijas, aprakstīt ar novecošanu saistītas problēmas senioriem Latvijā un pasaulē, izskaidrot nodarbes nozīmi senioriem, izskaidrot funkcionēšanas spēju izvērtējumu senioriem, nosaukt un raksturot ergoterapijas, rehabilitācijas un aprūpes pamatprincipus strādājot ar senioriem ar dažādām saslimšanām. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais pratīs apkopot būtisko informāciju par senioru funkcionēšanas spējām un faktoriem, kas tās ietekmē. Pratīs izvēlēties atbilstošus novērtējumus un identificēt senioru nodarbes problēmas, kā arī izvērtēt resursus un faktorus, kas tās ietekmē. | ||||||||
Kompetences: | Interpretēt funkcionēšanas novērtēšanas rezultātus, plānot ergoterapijas intervences senioriem un demonstrēt atsevišķas terapijas metodes pārraudzībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Occupational Therapy and Older People, 2nd Edition. Eds. Anita Atwal Anne McIntyre. John Wiley & Sons, Ltd., 2013. | ||||||||
2 | A. Slokenberga, D. Zepa. Vecums: Liktenis, izaicinājums, dāvana. Rīga, Afonds, 2013. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A. Gavande. Būt mirstīgam, Jāņa Rozes apgāds, 2015. | ||||||||
2 | J.C. Rogers, T.L. Snow. Later Adulthood, Ch.10//Kielhofner's Model of Human Occupation. 2017 | ||||||||
3 | Liepiņa S. Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti, Rīga, Raka, 1998. | ||||||||
4 | Andrējevs N., Andrējeva T. Praktiskā geriatrija, Rīga, 2006. | ||||||||
5 | Slimnieka ārstēšana, aprūpe un rehabilitācija mājas apstākļos. Rīga, TZMO Latvija SIA, 2018. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.who.int/ageing/publications/active_ageing/en/ | ||||||||
2 | http://www.healthyageing.eu/resources/resources | ||||||||
3 | http://www.helpage.org/resources/ageing-data/ | ||||||||
4 | http://www.nia.nih.gov/ | ||||||||
5 | - elektroniskās datu bāzes |