.
Ergoterapijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.10.2020 09:40:19
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_054 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lolita Cibule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 64 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas par cilvēku un viņa darbības jomām, apkārtējo vidi, par sabiedrības attīstību. | ||||||||
Mērķis: | Dot iespēju studentam apgūt pamatzināšanas par ergoterapijas vēsturi, filozofiskām pamatnostādnēm; par indivīda nodarbēm dzīves laikā; par aktivitāti, aktivitātes analīzi, aktivitātes izmantošanu ergoterapijas procesā, kā arī pilnveidot prasmi kritiski un neatkarīgi spriest, spriedumos izmantot apgūtās zināšanas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ergoterapijas attīstības vēsturiskais konteksts un nozīmīgākie attīstības posmi. Ergoterapijas pamatlicēji Latvijā un pasaulē. Ergoterapijas zinātniskā pamatojuma meklējumi. Dažādu zinātnisko teoriju ietekme. Ā. Meijera ergoterapijas filosofija. Ergoterapija – jauna specialitāte rehabilitācijas jomā Latvijā (priekšnosacījumi). | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
2 | Indivīda nodarbes (aktivitātes) – galvenais ergoterapijas objekts. Nodarbes veikšanas vide. Nodarbes pēc nolūka: darbs/produktīvās aktivitātes, pašaprūpes aktivitātes, spēle/brīvā laika aktivitātes. Nodarbju sadalījums ikdienā. Nodarbju attiecību izmaiņas indivīda dzīves laikā. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
3 | Aktivitātes/nodarbes analīze. Vispārēja aktivitāšu analīze. Specifiska aktivitāšu analīze. Aktivitāšu adaptācija un dozēšana. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
4 | Ergoterapijas teorētiskais pamatojums. Ergoterapija kā atsevišķa zinātnes nozare, attīstības perspektīvas. Kūna paradigmas koncepts. Paradigmas jēdziena definējums, tā izmantošana ergoterapijā. Dažādu autoru veidotās ergoterapijas paradigmas (Kielhofnera ergoterapijas paradigma, Torneboma ergoterapeita paradigma). Ergoterapijas profesijas paradigmas attīstība. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Iepazīšanās ar ergoterapijas pakalpojumiem un ergoterapeita praktisko darbu dažādās veselības un sociālās aprūpes jomās. | Nodarbības | 4.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs – gatavošanās pārbaudes darbiem, gatavošanās semināriem – publikāciju analīzei, dalība grupas darbā ieskaites darba – referāta un prezentācijas sagatavošanai par izvēlēto tēmu; uzdevumu veikšana: personas ikdienas nodarbju repertuātra apraksts, aktivitāšu analīze. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • aktīva un rezultatīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; mutisko atbilžu kvalitāte; laikus iesniegti, kvalitatīvi izpildīti rakstiskie mājas darbi un to prezentācijas; • aktīva dalība semināros; • sekmīgi uzrakstīti pārbaudes testi kursa laikā; • ieskaites darba – referāta un tā prezentācijas kvalitāte; • kursa beigās – rakstisks eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students iegūs pamatzināšanas, lai raksturotu ergoterapijas profesijas vēsturisko attīstību un ergoterapijas filosofiju; skaidrotu priekšnosacījumus ergoterapijas profesijas attīstībai Latvijā; skaidrotu un lietotu galvenos ergoterapijas terminus: nodarbe, aktivitāte, nodarbes veikšana, vide, klients/ pacients, nodarbes veikšanas komponenti, ergoterapija, rehabilitācija, uz personu vērsta prakse, uz pierādījumiem balstīta prakse. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā students apgūs pamatprasmes un spēs orientēties to normatīvo aktu klāstā, kas regulē ergoterapeita profesionālo darbību; veikt nodarbes/aktivitātes analīzi, dozēt un adaptēt nodarbes/aktivitātes; veikt vienkāršu ikdienas nodarbju sabalansētības analīzi; izprast un novērtēt vides konteksta nozīmi nodarbes veikšanā. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai diskutētu par ergoterapijas attīstības vēsturi pasaulē un Latvijā, lai spriestu par ergoterapijas pamatzināšanām un paradigmas saturu, lai veiktu nodarbju/aktivitāšu analīzi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Fisher A. G. (1998) Uniting Practice and Therapy in an occupational Framework”. AJOT 52 (7): 509 - 521. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Meyer A. (1977) „The Philosophy of Occupational Therapy”. AJOT 31 (10): 639-642. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Nelson L. D. (1996) “Therapeutic occupation: a definition”, AJOT 50 (10): 775 - 782. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Tornebohm H. (1991) “What is worth knowing in Occupational Therapy”. AJOT 45(5): 451 - 454. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Chiang M., Carlson G. (2003) “Occupational therapy in multicultural contexts: issues and strategies” BJOT 66 (12) pp. 559 – 567. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Brea, M., Creek, J., Meyer, S., Stadler-Grillmaier, J., Pitteljon, H., & Falas, J. (2012). Understanding the European conceptual framework for occupational therapy: for what is worth. WFOT Bulletin, 65, 12-19. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kanādas ergoterapeitu asociācija „Nodarbes veicināšana: ergoterapijas skatījums” 3. nodaļa, Ottawa, Ontario: CAOT Publications ACE, 1997, 30.- 41. lpp. Tulkojums latviešu valodā. | ||||||||
2 | Schell, B.A., Gillen, G., & Scaffa, M.E. (2014). Willard & Spackman’s Occupational Therapy, 12th edition. Unit 1. – 2. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins | ||||||||
3 | Bjorklund A. (2000) “Occupational therapy students’ paradigms – a passage from beholder to practitioner” Australian Occupational Therapy Journal, 47: 97–109. Tiešsaistē: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1440-1630.2000… | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.ergoterapija.lv | ||||||||
2 | http://www.lm.gov.lv/upload/darba_devejiem/profesiju_standa… | ||||||||
3 | www.wfot.org | ||||||||
4 | www.enothe.eu | ||||||||
5 | www.cotec-europe.org | ||||||||
6 | http://www.otseeker.com/ |