.
Gerontoloģija un geriatrija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.08.2022 14:43:19
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_077 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Signe Tomsone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Attīstības psiholoģija, iekšķīgās slimības, neiroloģija, psihiatrija, vispārējā rehabilitācija. | ||||||||
Mērķis: | Studentiem vajadzētu iegūt zināšanas par gerontoloģiju un geriatriju kā zinātnes nozarēm, par cilvēka novecošanas procesu un ar to saistītajām raksturīgajām funkcionēšanas problēmām senioriem un faktoriem, kas tās ietekmē. Studentiem vajadzētu apgūt iemaņas kritiski spriest par rehabilitācijas pakalpojumiem senioriem un aprūpes procesa dažādiem aspektiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Gerontoloģija un geriatrija: vēsture un nozares aktualitātes. Mācību uzdevumi (1, 2). | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Novecošanas teorijas – bioloģiskās, sociālās. | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Senioru dzīves kvalitāte un to ietekmējošie faktori. Seminārs par mācību uzdevumiem (1, 2). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Vides nozīme funkcionēšanas spēju veicināšanā senioriem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Aktīvas vecumdienas un veselības veicināšana senioriem. Rehabilitācijas un aprūpes pamatprincipi geriatrijā. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Rehabilitācija senioriem ar somatiskām saslimšanām un sensoriem traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Rehabilitācija senioriem ar osteoartrītu un Parkinsona slimību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kognitīvie un psihiskās veselības traucējumi senioriem, to rehabiltācijas pamatprincipi. Aktualitātes audiologopēda darbā ar senioriem (seminārs par patstāvīgi lasīto zinātniski pētniecisko literatūru). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi apkopo informāciju un sagatavo prezentāciju par senioru situāciju Latvijā, risina klīnisko situāciju uzdevumus, apkopo literatūras datus un sagatavo prezentāciju par aktualitātēm gerontoloģijā/ geriatrijā, akcentējot audiologopēda profesijas specifiku. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Semestra laikā individuāli un grupās veiktie mācību uzdevumi, atbilstoši kursa tēmām. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošais spēs nosaukt un izskaidrot pazīstamākās novecošanas teorijas, aprakstīt ar novecošanu saistītas funkcionēšanas problēmas senioriem Latvijā un pasaulē, izskaidrot funkcionēšanas spēju izvērtējumu senioriem, nosaukt un raksturot rehabilitācijas un aprūpes pamatprincipus, strādājot ar senioriem ar dažādām saslimšanām. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais pratīs apkopot būtisko informāciju par senioru funkcionālajām spējām un faktoriem, kas tās ietekmē. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas, studējošais spēs interpretēt funkcionēšanas problēmas senioriem un faktorus, kas tās ietekmē, analizēt rehabilitācijas procesu gados veciem pacientiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Slokenberga A., Zepa D. Vecums. Izaicinājums. Liktenis. Dāvana. Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcas Atbalsta fonds, 2013. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Gavande A. Būt mirstīgam, Rīga, Jāņa Rozes apgāds, 2015. | ||||||||
2 | Andrējevs N., Andrējeva T. Praktiska geriatrija, Rīga, 2006. | ||||||||
3 | Slimnieka ārstēšana, aprūpe un rehabilitācija mājas apstākļos. Rīga, TZMO Latvija SIA, 2018. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.who.int/ageing/publications/active_ageing/en/ | ||||||||
2 | http://www.helpage.org/resources/ageing-data/ | ||||||||
3 | http://www.nia.nih.gov/ | ||||||||
4 | elektroniskās datu bāzes | ||||||||
5 | Liepiņa S. Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti, Rīga, Raka, 1998. |