Pārlekt uz galveno saturu

Ergonomika, kursa darbs

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.09.2023 14:44:27
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_172LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; AnatomijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Liene Saukuma
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)16Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas64
Kopā kontaktstundas64
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Cilvēka anatomija un fizioloģija, biomehānika, indivīda un vides mijiedarbība, vides novērtēšanas metodes.
Mērķis:
Gūt zināšanas un prasmes ergonomikas pamatprincipu pielietošanai indivīda darba spēju saglabāšanā un veselības veicināšanai darba vidē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ergonomika ergoterapeita prakses kontekstā. Ievads kursa darba izstrādē.Nodarbības1.00MITC
2Aktualitātes arodveselībā un arodmedicīnā. Arodslimību atklāšanas un diagnostikas kārtība.Nodarbības1.00klīniskā bāze
3Arodslimības un ergoterapeita taktika.Nodarbības1.00E-studiju vide
4Darba vides riska faktori, novērtēšana un profilakses pasākumi.Nodarbības1.00MITC
5Darba vides analīze no ergonomikas viedokļa. Darba vides novērtēšanas metodes. Darba vides ergonomisko risku novērtēšana.Nodarbības1.00MITC
6Darba psihosociālie faktori. Darbinieka loma.Nodarbības1.00MITC
7Darba fizioloģija: novērtēšana un slodzes dozēšana. Darba fizioloģija. Fiziskā darba slodze (statiskā un dinamiskā). Organisma reakcija uz slodzi, organisma piemērošanās fiziskai slodzei, funkcionālā stāvokļa izmaiņas.Nodarbības1.00MITC
8Antropometrijas un biomehānikas pamati: praktiskais pielietojums darba vides novērtēšanā un pielāgošanā.Nodarbības1.00MITC
9Stāja, stājas novērtēšana, stājas traucējumi, to profilakses metodes.Nodarbības1.00MITC
10Drošas pacientu pārvietošanas metodes. Pacientu pārvietošanas palīglīdzekļi.Nodarbības3.00MITC
11Darba spēka novecošana, ergoterapijas stratēģija, profilakses pasākumi.Nodarbības1.00E-studiju vide
12Seminārs "Ergonomikas pamatprincipi ikdienas aktivitāšu veikšanā".Nodarbības1.00E-studiju vide
13Seminārs par kursa darbu: "Darba vides un personas novērtēšanas rezultāti".Nodarbības1.00MITC
14Seminārs par kursa darbu: "Darba vides pielāgojumi, noslēguma ziņojums".Nodarbības1.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa laikā studenti veic literatūras studijas, mācību/praktiskos uzdevumus (gadījumu analīze, praktisks prasmju treniņš, darba spēju novērtēšanas testi u.tml.) un izstrādā kursa darbu (grupās).
Vērtēšanas kritēriji:
Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu, studentam jāizpilda nodarbībās paredzētos mācību uzdevumus. Studiju kursa noslēgumā jāiesniedz un jāaizstāv kursa darbs, kā arī jānokārto rakstisks eksāmens (tests).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Kursa darbs)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • nosaukt un izskaidrot ergonomikas pamatprincipus un to nozīmi darba spēju uzturēšanā; • izskaidrot vielu maiņas procesus organismā un muskuļu darbības fizioloģiju darba laikā, organisma reakciju uz fizisku slodzi, kā arī darba spēju uzturēšanas iespējas; • aprakstīt darba vides faktorus un indivīda spējas, kas ietekmē darba veikšanu; • izskaidrot un pamatot ergoterapeita taktiku dažādu arodslimību gadījumā.
Prasmes:Sekmīgas kursa apguves rezultātā students spēs: • novērtēt darba vidi un indivīda spējas saistībā ar darba izpildi, izmantojot kursā apgūtās metodes; • analizēt ar darbu un indivīdu saistītos ierobežojumus un resursus, kas ietekmē darba veikšanu; • identificēt ergonomiskos riska faktorus darba vidē un skaidrot to ietekmi darba spēju uzturēšanā; • ieteikt pielāgojumus darba vidē un profilaktiskus pasākumus indivīdam, lai uzturētu darba spējas; • pielietot ergonomikas principus pacientu pārvietošanā, izvēlēties un pielietot atbilstošus palīglīdzekļus pacientu pārvietošanā.
Kompetences:Kursa apguves laikā students pilnveidos prasmes atlasīt un analizēt informāciju, sadarboties, izklāstīt un argumentēt savu viedokli, uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu grupā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Baker, N.A. Antropometry, In: Ergonomics for Therapists, 3rd edition. Inc.&Elsevier Inc., 2008, Vol. 5., p. 73-93. (akceptējams izdevums)
2Dan MacLeod (1998, 2008) 10 Principles of Ergonomics. (akceptējams izdevums)
3Kemmlert K. PLIBEL-A Method Assigned for Identification of Ergonomics Hazards. In: Fundamentals and Assessment Tools for Occupational Ergonomics. The Occupational Ergonomics Handbook, 2nd edition. Taylor&Francis, 2006; pp. 40-1 – 40-7. (akceptējams izdevums)
4Roja Ž. Antropometrija un biomehānika. Ergonomikas pamati, 2.nodaļa. Rīga: SIA “Drukātava”, 2008, 51.-62.lpp. (akceptējams izdevums)
5Roja Ž. Darba fizioloģijas nozīme ergonomikā. Ergonomikas pamati, 1.nodaļa. Rīga: SIA “Drukātava”, 2008, 15.-50.lpp. (akceptējams izdevums)
6Roja Ž. Ergonomiskā darba analīze. Ergonomikas pamati, 4.nodaļa. Rīga: SIA “Drukātava”, 2008, 100.-132.lpp. (akceptējams izdevums)
7Roja Ž. Ķermeņa stāvokļi un kustības. Ergonomikas pamati, 3.nodaļa. Rīga: SIA “Drukātava”, 2008, 63.-99.lpp. (akceptējams izdevums)
8Spaulding, S.J. Basic Biomechanics, In: Ergonomics for Therapists, third edition. Inc.&Elsevier Inc., 2008, Vol. 6., p. 94-102. (akceptējams izdevums)
9Phyllis M.King, Darcie L.Olson. Work (Chapter 49), In: Willard & Spackman's Occupational Therapy, 12th edition. Wolters Kluwer/Lippnicott Williams & Wilkins, 2014, Vol.49., p.678-696.
10Valterie J.Rice. Restoring Competence for the Worker Role (Chapter 28), In: Occupational Therapy for Physical Dysfunction, 7th edition. Wolters Kluwer/Lippnicott Williams & Wilkins, 2014, Vol 28., p.870-908.
11Kielhofner G. Model of Human Occupation: Theory and Application, 4th edition. Section III Assessments: Structured Methods for Gathering Client Information, Chapter 17: Talking with Clients: Assessments That Collect Information through Interviews, pp.278-287. Lippincott&Wilkins, 2017.
Papildu literatūra
1Eglīte M. Darba medicīna. Rīga: RSU, 2012. Pieejams internetā: http://stradavesels.lv/Uploads/2014/02/11/Darba_medicina_v2…
2Pacienta pārvietošanas metodes, kas izmantojamas, lai novērstu balsta un kustību aparāta arodslimības veselības aprūpē. Eiropas Darba drošības un veselības aizsardzības aģentūra
3Uzmanību pārslodze! Muguras traumu novēršana veselības aprūpē. Rīga: Valsts darba inspekcija, 2006. Pieejams internetā: http://www.handlingloads.eu/lv/site/1/9
4Kielhofner G., Braveman B., Baron K., Hammel J., Littleton M. The Model of Human Occupation: Understanding the Worker Who Is Injured or Disabled. Work 12 (1999) 3 - 11.
5Joss M. The importance of Job Analysis in Occupational Therapy. BJOT 2007, 70(7), 301-303.
6Innes, Ev. Ergonomics and Work Assessments, In: Ergonomics for Therapists, 3rd edition. Inc.&Elsevier Inc., 2008, Vol. 4., p. 48-72.
7Isaksson M., B., Ahlgren C. „Facilitating Factors for Work Return in Unemployed with Disabilities: A Qualitative Study”, SJOT 2004; 11: 17-25.
8V. Kaļķis, Ž. Roja, H. Kaļķis. Arodveselība un riski darbā. 2015.
9Bracher M., Brooks A. Moving and handling strategies (chapter 36), In: Occupational Therapy and Physical Dysfunction, Enabling Occupation, 6th edition. Churcill Livingstone, 2010, Vol 36., p.554-577.
Citi informācijas avoti
1www.vdi.lv (Valsts Darba inspekcija)
2www.osha.lv (Eiropas darba drošības un veselības aizsardzības aģentūra)
3www.handlingloads.eu (European SLIC inspection and information campaign devoted to manual handling of loads)
4www.ergonomika.lv (Latvijas Ergonomikas biedrība)