.
Darbaspēju novērtēšana un invaliditātes profilakse
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.10.2022 11:52:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_198 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Guna Bērziņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas par Pasaules Veselības organizācijas (PVO) Starptautisko Funkcionēšanas, Nespējas un Veselības klasifikāciju. Izprast dažādus funkcionēšanas aspektus – ķermeņa funkciju un struktūru, aktivitāšu un dalības, kā arī to mijiedarbību ar veselības stāvokli un kontekstuālajiem faktoriem. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir padziļināt studentu izpratni dažādiem invaliditātes aspektiem un faktoriem, kas to ietekmē, kā arī par darbaspēju un veselības savstarpējo mijiedarbību un tās novērtēšanas iespējām, rehabilitācijas nozīmi darbaspēju veicināšanā un sociālajā integrācijā slimību seku gadījumā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Darbaspēju novērtēšanas un invaliditātes teorētiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
2 | Darbaspēju un invaliditātes novērtēšanas process un kritēriji (VDEĀVK). | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
3 | Sociālās integrācijas loma invaliditātes mazināšanā un darbaspēju uzlabošanā (SIVA). | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
4 | Likumdošana invaliditātes mazināšanai Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patsāvīgais darbs ar literatūru, sagatavojot prezentāciju, salīdzinot ANO (t.sk. PVO) un citu institūciju rekomendācijas ar Latvijas situāciju par vienu no sekojošām tēmām: Medicīniskā rehabilitācija; Sociālā rehabilitācija; Asistēšanas un asistentu pieejamība; Izglītība; Īslaicīga darba nespēja; Ilgstoša darba nespēja jeb invaliditāte; Habilitācija; Vides pieejamība; Invaliditātes finansēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Ņemot vērā prezentācijas satura kvalitāti, spēju atbildēt uz kolēģu uzdotajiem jautājumiem, iesaistīšanos diskusijās par tēmu, studentam gala pārbaudījumā tiek noteikts vērtējums 10 ballu skalā: • izcili (10) – zināšanas, prasmes un kompetence pārsniedz studiju kursa apguves prasības, liecina par spēju veikt patstāvīgus pētījumus un dziļu problēmu izpratni; • teicami (9) – zināšanas, prasmes un kompetence pilnībā atbilst studiju kursa apguves prasībām, piemīt prasme patstāvīgi lietot iegūtās zināšanas • ļoti labi (8) – pilnīgi izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču atsevišķos jautājumos nav pietiekami dziļas izpratnes, lai zināšanas patstāvīgi lietotu sarežģītāku problēmu risināšanā; • labi (7) – kopumā izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču dažkārt konstatējama neprasme iegūtās zināšanas izmantot patstāvīgi; • gandrīz labi (6) – izpildītas studiju kursa apguves prasības, taču konstatējama nepietiekami dziļa problēmas izpratne un neprasme izmantot iegūtās zināšanas; • viduvēji (5) – studiju kurss kopumā apgūts, taču konstatējama nepietiekama dažu problēmu pārzināšana un neprasme izmantot iegūtās zināšanas; • gandrīz viduvēji (4) – kopumā apgūts studiju kurss, tomēr konstatējama nepietiekama dažu pamatkoncepciju izpratne, ir ievērojamas grūtības iegūto zināšanu praktiskā izmantošanā; • vāji (3) – zināšanas virspusējas un nepilnīgas, studējošais nespēj tās lietot konkrētās situācijās; • ļoti vāji (2) – ir virspusējas zināšanas tikai par atsevišķām problēmām, lielākā studiju kursa daļa nav apgūta; • ļoti, ļoti vāji (1) – nav izpratnes par priekšmeta pamatproblemātiku, nav gandrīz nekādu zināšanu studiju kursā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Padziļinātas teorētiskās zināšanas par aktualitātēm, izvērtējot ar darbu saistīto veselību. | ||||||||
Prasmes: | Pielietot vispusīgus darbaspēju izvērtēšanas principus. | ||||||||
Kompetences: | Spēs konsultēt personas ar veselības un funkciju ierobežojumiem rehabilitācijas, sociālās un profesionālās integrēšanas jautājumos, jautājumos par veselības riskiem, to novērtēšanu un veselības veicināšanu, atgriežoties darba vidē, kā arī par slimību seku novērtēšanu biopsihosociālā aspektā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | LV normatīvie akti, kas regulē: invaliditātes un darbspēju ekspertīzi; valsts sociālās apdrošināšanas pakalpojumus; medicīniskās, sociālās un profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus. | ||||||||
2 | World Report on Disability | ||||||||
3 | Rokasgrāmata personas veselības, funkcionālo spēju un vispārējo darbspēju novērtēšanai. Palīgmateriāls invaliditātes noteikšanā iesaistītajiem speciālistiem | ||||||||
4 | Pasaules Banka. Invaliditātes politika un invaliditātes noteikšanas sistēma Latvijā. Gala Ziņojums. Novembris, 2021. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
6 | World Report on Disability | ||||||||
7 | World Bank. Disability Policy and Disability system in Latvia. Final Report. November, 2021. |