.
Medicīniskās rehabilitācijas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:22:15
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_221 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Illa Mihejeva | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka anatomija un fizioloģija, vēlamas zināšanas medicīnas ētikā, propedeitikā, patoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par mūsdienīgu - holistisku skatījumu uz cilvēka veselības jautājumiem (cilvēka funkcionēšanu un tās traucējumiem ķermeņa funkciju, aktivitāšu un piedalīšanās līmenī), par rehabilitācijas mērķiem, uzdevumiem medicīniskā un sociālā aspektā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Rehabilitācijas vēsture. Nespēja (disability), tās iznākumi, saistošā likumdošana Eiropā un Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Rehabilitācijas definīcijas. Fizikālās un rehabilitācijas medicīnas Baltā grāmata. Starptautiskā funkcionēšanas klasifikācija (SFK). Rehabilitācijas biopsihosociālais modelis. Rehabilitācijas organizācija, uzdevumi dažādos posmos. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Komandas darbs rehabilitācijā. Rehabilitācijas komandas kompetence. Komandas dalībnieki, darba organizācija. Rehabilitācijas iedarbības metodes un līdzekļi. Rehabilitācijas terapijas – fizioterapija, audiologopēdija, ergoterapija – kompetences, uzdevumi, tehnoloģijas. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
4 | Tehniskie palīglīdzekļi: jēdziens, klasifikācija. Pašaprūpes, komunikācijas un pārvietošanās palīgtehnoloģijas. Vide, vides pieejamība, universālais dizains. | Lekcijas | 1.00 | MITC | |||||
5 | Starptautiskā funkcionēšanas klasifikācija (SFK). Rehabilitācijas biopsihosociālais modelis. Klīnisko gadījumu izskatīšana. Materiāli e-studijās. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Funkcionēšanas traucējumu novērtēšana ķermeņa funkciju un struktūru līmenī (mioskeletālā – muskuļu spēks, kustību apjoms, muskuļu tonuss, stāja). Materiāli e-studijās. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Funkcionēšanas traucējumu novērtēšana aktivitāšu un dalības līmenī. Jēdziens par darba spējām, dzīves kvalitāti. Praktiskais darbs – mērījumu lietošana praksē. Materiāli e-studijās | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Pacienta izmeklēšana rehabilitācijā: anamnēze, t.sk., sociālā; funkcionēšanas traucējumu identificēšana. Medicīniskās un rehabilitācijas problēmas. Klīniskie piemēri. Darbs ar pacientu – anamnēzes ievākšana, rehabilitācijas un medicīnas problēmu identificēšana. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Klīnisko gadījumu prezentācija (pēc iepriekš norādītā apraksta). | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās pārbaudes darbiem, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; • mutisko atbilžu kvalitāte; • teorētisko zināšanu pārbaudes mācību kursa laikā (mutiski un rakstiski); • noslēgumā pārbaudījums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1) iegūs pamatzināšanas par fizikālās un rehabilitācijas medicīnas mērķiem, uzdevumiem, cilvēka funkcionēšanu; 2) spēs novērtēt funkcionēšanas traucējumus saskaņā ar Starptautisko funkcionēšanas klasifikāciju; 3) spēs nosaukt tehnisko palīglīdzekļu klasifikāciju un to izvēles principus; 4) iegūs pamatzināšanas par funkcionēšanas traucējumiem pacientiem ar dažādām slimībām, traumām. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs novērtēt funkcionēšanas traucējumus, novērtēt medicīnisko komplikāciju riskus, to izraisītos traucējumus. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes pacientu veselības un funkcionēšanas traucējumu novērtēšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Physical and rehabilitation medicine for Medical Students by Maria Gabriella Ceravolo - Nicolas Christodoulou (Editors) Franco Franchignoni - Nikolaos Barotsis (Project Managers) Copyright 2018 Edi.Ermes - Milan (Italy) ISBN 978-88-7051-636-4 - Digit | ||||||||
2 | White book on physical and rehabilitation medicine in Europe free European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine 2018 April;54(2):125-55 | ||||||||
3 | White Book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe. Introductions, Executive Summary, and Methodology European Physical and Rehabilitation Medicine Bodies Alliance | ||||||||
4 | Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija: SFK. Pasaules Veselības Organizācija, 2001. | ||||||||
5 | World Report on Disability, 2011 (WHO, Geneva) |