Pārlekt uz galveno saturu

Medicīniskās rehabilitācijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.04.2024 13:29:15
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_221LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:1.00ECTS:1.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Illa Mihejeva
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas28
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Cilvēka anatomija un fizioloģija, vēlamas zināšanas medicīnas ētikā, propedeitikā, patoloģijā.
Mērķis:
Iegūt zināšanas par mūsdienīgu - holistisku skatījumu uz cilvēka veselības jautājumiem (cilvēka funkcionēšanu un tās traucējumiem ķermeņa funkciju, aktivitāšu un piedalīšanās līmenī), par rehabilitācijas mērķiem, uzdevumiem medicīniskā un sociālā aspektā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Rehabilitācijas vēsture. Rehabilitācijas definīcijas. Baltā grāmata. Starptautiskā funkcionēšanas klasifikācija (SFK). Rehabilitācijas biopsihosociālais modelis. Rehabilitācijas organizācija, uzdevumi dažādos posmos.Lekcijas1.00MITC
2Nespēja (disability), tās iznākumi, saistošā likumdošana Eiropā un Latvijā. Rehabilitācijas medicīna, terapijas. Rehabilitācijas plāns.Lekcijas1.00MITC
3Tehniskie palīglīdzekļi: jēdziens, klasifikācija. Pašaprūpes, komunikācijas un pārvietošanās palīgtehnoloģijas. Vide, vides pieejamība, universālais dizains.Lekcijas1.00MITC
4Komandas darbs rehabilitācijā. Rehabilitācijas komandas kompetence. Komandas dalībnieki, darba organizācija. Rehabilitācijas iedarbības metodes un līdzekļi. Rehabilitācijas terapijas – fizioterapija, audiologopēdija, ergoterapija – kompetences, uzdevumi, tehnoloģijas.Lekcijas1.00MITC
5Pacienta izmeklēšana rehabilitācijā: anamnēze, t.sk., sociālā; funkcionēšanas traucējumu identificēšana. Medicīniskās un rehabilitācijas problēmas. Klīniskie piemēri. Darbs ar pacientu – anamnēzes ievākšana, rehabilitācijas un medicīnas problēmu identificēšana.Nodarbības1.00klīniskā bāze
6Starptautiskā funkcionēšanas klasifikācija (SFK). Rehabilitācijas biopsihosociālais modelis. Klīnisko gadījumu izskatīšana. Materiāli e-studijās.Nodarbības1.00klīniskā bāze
7Funkcionēšanas traucējumu novērtēšana ķermeņa funkciju un struktūru līmenī (mioskeletālā – muskuļu spēks, kustību apjoms, muskuļu tonuss, stāja). Praktiskās iemaņas – muskuļu manuālā testēšana, stājas novērtēšana. Materiāli e-studijās.Nodarbības1.00klīniskā bāze
8Funkcionēšanas traucējumu novērtēšana aktivitāšu un dalības līmenī. Jēdziens par darba spējām, dzīves kvalitāti. Praktiskais darbs – mērījumu lietošana praksē. Materiāli e-studijāsNodarbības1.00klīniskā bāze
9Klīnisko gadījumu prezentācija (pēc iepriekš norādītā apraksta).Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavošanās pārbaudes darbiem, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
• aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; • mutisko atbilžu kvalitāte; • teorētisko zināšanu pārbaudes mācību kursa laikā (mutiski un rakstiski); • noslēgumā pārbaudījums.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1) iegūs pamatzināšanas par fizikālās un rehabilitācijas medicīnas mērķiem, uzdevumiem, cilvēka funkcionēšanu; 2) spēs novērtēt funkcionēšanas traucējumus saskaņā ar Starptautisko funkcionēšanas klasifikāciju; 3) spēs nosaukt tehnisko palīglīdzekļu klasifikāciju un to izvēles principus; 4) iegūs pamatzināšanas par funkcionēšanas traucējumiem pacientiem ar dažādām slimībām, traumām.
Prasmes:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs novērtēt funkcionēšanas traucējumus, novērtēt medicīnisko komplikāciju riskus, to izraisītos traucējumus.
Kompetences:Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes pacientu veselības un funkcionēšanas traucējumu novērtēšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Physical and rehabilitation medicine for Medical Students by Maria Gabriella Ceravolo - Nicolas Christodoulou (Editors) Franco Franchignoni - Nikolaos Barotsis (Project Managers) Copyright 2018 Edi.Ermes - Milan (Italy) ISBN 978-88-7051-636-4 - Digit
2White book on physical and rehabilitation medicine in Europe free European Journal of Physical and Rehabilitation Medicine 2018 April;54(2):125-55
3White Book on Physical and Rehabilitation Medicine in Europe. Introductions, Executive Summary, and Methodology European Physical and Rehabilitation Medicine Bodies Alliance
4Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija: SFK. Pasaules Veselības Organizācija, 2001.
5World Report on Disability, 2011 (WHO, Geneva)