.
Iegūtie neiroloģiskie komunikācijas traucējumi, kursa darbs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.08.2023 08:55:56
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_231 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Blūmentāle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 44 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Dažādas izcelsmes runas skaņu traucējumi, kursa darbs. Valodas traucējumi bērniem. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt logopēdijas zinātnes nozarei un audiologopēda profesijai nepieciešamās zināšanas par neiroloģiskajiem komunikācijas traucējumiem. Gūt zināšanas par komunikācijas, runas, valodas un citiem traucējumiem (afāziju, apraksiju, agnoziju, kognitīviem traucējumiem) smadzeņu bojājumu gadījumos. Izmatojot uz pētījumiem balstītu pieeju, prast novērtēt un analizēt iegūtus komunikācijas, valodas un runas traucējumus pieaugušajiem. Analizēt un integrēt novērtēšanas rezultātus, lai plānotu valodas terapiju, respektējot personas individuālo funkcionēšanas līmeni. Realizēt zinātniski pētniecisko darbību kursa darba ietvaros. Spēt formulēt un praktiski demonstrēt valodas terapijas iespējas un paņēmienus, kas realizējami sadarbībā ar klientu gan klātienē, gan attālināti (telemedicīna), strādājot individuāli un grupā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Iegūtie neiroloģiskie komunikācijas traucējumi. Afāzijas, klīniskās pazīmes, cēloņi, profilakse. Runas un valodas traucējumu neiroanatomija. Diskusija par kursa darba vadlīnijām: tēmas izvēle, literatūras izvēle, kursa darba plāns, pētījums, satura rādītājs, secinājumi, mutvārdu prezentācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Afāzijas klīniskās pazīmes. Afāziju klasifikācija (SSK-10, Bostonas, Lurija, Klīniskā afāzijas klasifikācija). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Neiropsiholoģijas zinātne. Neiropsiholoģiskā pacientu novērtēšana audiologopēda kompetences robežās. Augstāko kognitīvo funkciju darbības traucējumi lokālu smadzeņu bojājumu gadījumā (apraksija, agnozija). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kognitīvie traucējumi pieaugušajiem (demence, Alcheimera slimība). Kognitīvo traucējumu cēloņi, klīniskās pazīmes, terapijas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Komunikācijas, runas un valodas traucējumu novērtēšana. Afāzijas terapijas iespējas komunikācijas un valodas atjaunošanai un valodas funkciju kompensēšanai. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
6 | komunikācijas, valodas un runas novērtēšana pieaugušajiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Neplūstošas afāzijas klīniskā aina, traucējuma analīze. Broka afāzija. Transkortikāla motora afāzija. Globāla afāzija. Audiologopēda palīdzība pacientiem un ieteikumi piederīgajiem afāzijas gadījumā. Klīniskā gadījuma audioierakstu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Plūstošas afāzijas klīniskā aina, traucējuma analīze. Vernike afāzija (sensora afāzija). Transkortikāla sensora afāzija. Audiologopēda palīdzība pacientiem un ieteikumi piederīgajiem afāzijas gadījumā. Klīniskā gadījuma audioierakstu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Kognitīvu traucējumu izzināšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Terapijas iespējas kognitīvu traucējumu gadījumos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Terapijas iespējas afāzijas un kognitīvu traucējumu gadījumos. Valodas terapijas procesā nepieciešamo materiālu pielietošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Taustes agnozija, taktilās agnozijas veidi, cēloņi, klīniskās izpausmes. Taustes agnozijas izvērtēšana audiologopēda skatījumā. Taktilās agnozijas kompensācijas iespējas: komunikācijas prasmes, problēmu risināšana, orientēšanās saglabāšana, uzmanības saglabāšana, objektu atpazīšana. Klīniskā adījuma analīze – taustes agnozija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Dzirdes agnozijas, dzirdes agnozijas veidi, cēloņi, klīniskās izpausmes. Dzirdes agnozijas izvērtēšana audiologopēda skatījumā. Dzirdes agnozijas kompensācijas iespējas: dzirdes apmācība, klausīšanās vides uzlabošana, funkcionāla klausīšanās deficīta samazināšana. Prezentācijas un diskusijas par tēmu: gadījuma analīze – dzirdes agnozija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Redzes agnozijas, redzes agnozijas veidi, cēloņi, klīniskās izpausmes. Redzes agnozijas izvērtēšana audiologopēda skatījumā. Compensation options for visual agnosia. Prezentācijas un diskusijas par tēmu: gadījuma analīze – redzes agnozija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Apraksija, apraksijas veidi, cēloņi, klīniskās pazīmes un izvērtēšana audiologopēda skatījumā. Orāla apraksija. Traucējuma kompensācijas iespējas apraksijas gadījumā, apraksijas rehabilitācijas iespējas. Prezentācijas un diskusijas par tēmu: gadījuma analīze – apraksija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Afāzijas terapija (grupas darbs). Kursa darba prezentācija (mutvārdu prezentācija). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Klīnisko gadījumu analīze studijās. 2. Divu klīnisko gadījumu analīze (2 novērtēšanas ziņojumi). 3. Divu zinātnisko rakstu analīze: Iegūti neiroloģiski komunikācijas traucējumi. Apraksijas, agnozijas. Pāru darbs. 4. Apakšgrupu darbs – jāizpēta, jāapraksta, jāprezentē viena, uz pierādījumiem balstīta terapijas metode valodas traucējumu gadījumā, jāiesniedz eseja (zinātniskās literatūras analīze). 5. Kursa darbs. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Iesniegti 2 novērtēšanas ziņojumi; 2. 6 testi studiju kursa laikā; 3. Divu zinātnisko rakstu prezentācija (pāru darbs); 4. Grupas darba prezentācija. 5. Kursa darbs, kursa darba prezentācija. Aizstāvēšana ar kursa darba prezentāciju. Ietver kumulatīvu vērtējumu. 1. Apmeklējums – 10% 2. Studiju kursa laikā nokārtoti testi un klīniskie gadījumi – 40% 3. Kursa darbs – 40% 4. Grupu darbs - 10% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Kursa darbs) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti, gan individuāli, gan grupu darbā pašvadīti: • spēs izklāstīt zināšanas par iegūtu neiroloģisku komunikācijas traucējumu cēloņiem, klīniskajām pazīmēm, biežākajiem traucējumiem; • pārzinās afāzijas klasifikāciju, klīniskās pazimes, raksturot afāzijas formas; • formulēs uz zinātnisko literatūru un pierādījumiem balstītas zināšanas par komunikācijas, valodas un runas traucējumu novērtēšanu; • aprakstīs agnozijas un apraksijas veidus: • spēs formulēt terapijas iespējas iegūtu neiroloģisku komunikācijas traucējumu gadījumā, kas realizējami sadarbībā ar klientu klātienē, gan attālināti (telemedicīna), pārzinās komunikācijas stratēģijas individuālā un grupu darbā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • demonstrēs uz pierādījumiem balstītu pieeju iegūtu komunikācijas, valodas, runas, agnozijas un apraksijas traucējumu diagnosticēšanā; • analizēs un integrēs novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai noteiktu iejaukšanās mērķus; • izmantos atbilstošas, uz pierādījumiem balstītas atjaunojošas un kompensējošas komunikācijas, valodas terapijas metodes, izmantojot kritisko domāšanu radoši veidos nepieciešamos materiālus. • praktiskās iemaņas pratīgi integrēs savā profesionālajā darbībā analizējot klīniskos gadījumus: • parādīs pētniecisko darbību, savā profesionālajā un studiju vidē veicot pētījumu kursa darba ietvaros. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: • izmantojot iegūtās teorētiskās zināšanas par iegūtiem neiroloģiskiem komunikācijas traucējumiem, un praktiskās iemaņas. pratīs novērtēt komunikācijas, valodas, agnozijas un apraksijas pazīmes un diagnosticēt traucējumus, plānos nepieciešamo, uz pierādījumiem balstīto terapiju traucējumu gadījumos. • pamatojoties uz iegūtās informācijas analīzi, respektējot pacienta individuālo funkcionāšanas līmeni un vajadzības, plānos savas darbības mērķus un tos realizēs, izmantojot dažādas terapijas. • studiju kursā iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas pratīgi integrēs savā profesionālajā Audiologopēda darbībā. Izmantojot dažādas komunikātīvās stratēģijas un digitālo kompetenci, organizējot veselības aprupes pakalpojumu spēs atrast risinājumus problēmsituācijām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bar-On, Amalia ; Ravid, Dorit ; Dattner, Elitzur, 2018 (863-958). Handbook of Communication Disorders: Theoretical, Empirical, and Applied Linguistic Perspectives, Boston: De Gruyter, Inc. | ||||||||
2 | Dalia Cahana-Amitay. 2015. Redefining Recovery from Aphasia, Oxford University Press, Incorporated | ||||||||
3 | Helm-Estabrooks, N., Albert, Martin L., Nicholas, M. 2014. Manual of aphasia and aphasia therapy. Austin, Texas: PRO-ED. | ||||||||
4 | William, O. Haynes, Rebekah, H. Pindzola. 2014. Diagnosis and evaluation in speech pathology. Harlow: Pearson | ||||||||
5 | Shibasaki, Hiroshi, Hallett, Mark, 2016. (Aphasia, Apraxia, and Agnosia), Oxford University Press | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Joan C. Payne, 2015. Supporting Family Caregivers of Adults With Communication Disorders : A Resource Guide for Speech-Language Pathologists and Audiologists. Plural Publishing, Incorporated | ||||||||
2 | Rogers, Christina T., 2016. Aphasia: Clinical Manifestations, Treatment Options and Impact on Quality of Life, New York : Nova Science Publishers, Inc. | ||||||||
3 | Andrejs Millers, Latvijas Neirologu biedrība, 2013. Cerebrāla infarkta prehospitālās aprūpes, diagnostikas un akūtas ārstēšanas klīniskās vadlīnijas. Rīga : Latvijas Neirologu biedrība | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.cplol.eu/ | ||||||||
2 | www.asha.org. |