.
Attīstības psiholoģija bērniem ar funkciju traucējumiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.01.2024 09:02:30
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_261 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Attīstības psiholoģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Solvita Umbraško | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Studiju kurss: Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir sniegt zināšanas un veidot izpratni par kognitīvo, sociālo un emocionālo attīstību un traucējumiem šajās attīstības sfērās no bērna dzimšanas līdz pusaudžu vecumam mūsdienu attīstības psiholoģijas teoriju kontekstā, kā arī par specifiskiem traucējumiem un to raksturojumu dažādos attīstības posmos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Attīstības psiholoģijas jēdziens. Pētniecības metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Aktuālās attīstības teorijas (piem., Piesaistes teorija, Kognitīvās attīstības teorija, Prāta teorija u.c.) Bērna psiholoģiskās pamatvajadzības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sociālā, emocionālā un kognitīvā attīstība dažādos vecumposmos. Sociālā, emocionālā un kognitīvā attīstība bērniem ar dzirdes traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Norma vs patoloģija. Traucējuma klasifikācijas sistēmas: Psihiski un uzvedības traucējumi (SSK-10, F00 - F99), DSM V. Sabiedrības attieksme pret cilvēkiem ar psihiskiem traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Praktiskais darbs – bērna novērojumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Praktiskais darbs – Piažē uzdevumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Darbs grupās - pausaudžu interviju analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Studentu prezentācijas: temperaments, emocijas, emociju regulācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Praktiskais darbs - anamnēzes jautājumu izveidošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Grupu darbs – individuālais izglītības plāns (IIP). Izveidot IIP izglītojamajiem ar jauktiem attīstības traucējumiem vai mācīšanās iemaņu traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Studentu prezentācijas par dažādiem traucējumu veidiem (SSK-10/11, DSM-V) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs – praktiskais darbs (novērojumu veikšana, uzdevumu vadīšana) ar bērniem, prezentāciju gatavošana semināriem, patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem par dotajām tēmām, sagatavots referāts. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva un rezultatīva līdzdalība lekcijās un praktiskajās nodarbībās; Patstāvīgā darba prezentācijas par gadījuma analīzi un izvērtēšanu. Kopā patstāvīgie darbi veido 60% no gala vērtējuma. Pārējos 40% veido eksāmena vērtējums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūs zināšanas par vadošajām attīstības psiholoģijas teorijām; faktoriem, kas ietekmē attīstību; attīstības izpētes metodēm; bērna kognitīvo, sociālo un emocionālo attīstību no dzimšanas līdz pusaudžu vecumposmam, kā arī par specifiskiem traucējumiem un to raksturojumu dažādos attīstības posmos. | ||||||||
Prasmes: | Studenti, audiologopēda kompetences ietvaros, pratīs novērot kognitīvo, sociālo un emocionālo attīstību bērniem dažādos vecumposmos, veikt un analizēt novērojums, balsoties uz attīstības psiholoģijas teorētiskajām atziņām, salīdzināt kognitīvo, sociālo un emocionālo attīstību bērniem ar normālu psihiskās attīstības līmeni un bērniem ar specifiskiem traucējumiem, novērtēt bērnu ar specifiskiem traucējumiem attīstības iespējamo perspektīvu. Studenti pratīs atrast un analizēt pieejamos jaunākos zinātniskos pētījumus šajā jomā, lai to atziņas integrētu savā praktiskā darbā. | ||||||||
Kompetences: | Apgūstot kursu, studenti, savas kompetences robežās, spēs izvērtēt kognitīvo, sociālo un emocionālo attīstību un prognozēt tās iespējamo dinamiku bērniem ar normālu attīstības līmeni un bērniem ar specifiskiem traucējumiem attīstības posmā no dzimšanas līdz pusaudžu vecumam. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Berk, L. E., Shanker, S. G. (2009). Child development, Toronto: Pearson/Allyn and Bacon. | ||||||||
2 | Грэйс Крайг. (2019). Дон Бокум Психология развития: [учебное пособие] научный редактор перевода на русский язык Т.В. Прохоренко. | ||||||||
3 | Ted Zerucha Human development; introduction by Denton A. Cooley. (2009). New York: Chelsea House Publishers. (izdevums akceptējams) | ||||||||
4 | Vabale, A. (2008). (Eds.). Autisms un autiska spektra traucējumi: ieskats teorijā un praksē. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte. (izdevums akceptējams) | ||||||||
5 | Vanda Vaclava, Ulla Aldenrūda, Stēfans Ilsteds. Bērni, kuriem ir autisms un Aspergera sindroms: ikdienas praktiskā darba pieredze, Linčēpinga: Futurum. Rīga: Velku biedrība, 2012 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Arnett, J., Chapin, L., & Brownlow, C. (2018). Human development: A cultural approach. Pearson Australia. | ||||||||
2 | Craig, G. J., & Dunn, W. L. (2013). Understanding human development. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education/Prentice Hall. | ||||||||
3 | Hopkins, B. (2005). (Eds.). The Cambridge Encyclopedia of Child Development. Cambridge University Press. | ||||||||
4 | Fletcher, J. M. (2007). (Eds.). Learning disabilities: From identification to intervention. New York: Guilford Press. | ||||||||
5 | Mash, E. J., & Wolfe, D. A. (2010). Abnormal child psychology. Belmont, CA: Wadsworth CENGAGE Learning. (arī krievu tulkojumā.) | ||||||||
6 | Morris, T. L., & March, J. S. (2004). Anxiety Disorders in Children and Adolescents. 2nd Edition. New York: Guilford Press. | ||||||||
7 | Papalia, D. E. (2008). Human development. Boston: McGraw-Hill. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | World Health Organisation. (1992). ICD-10 Classifications of Mental and Behavioural Disorder: Clinical Descriptions and Diagnostic Guidelines. Geneva. World Health Organisation. | ||||||||
2 | American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington: American Psychiatric Publishing. | ||||||||
3 | Journal of Abnormal Child Psychology. | ||||||||
4 | Zinātniskās datubāzes EBSCO un Science Direct. |