.
Speciālās pedagoģijas pamati bērniem ar kombinētiem attīstības traucējumiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.02.2024 12:41:37
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_262 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija; Vispārīgā pedagoģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Andra Vabale | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, fizioloģijā, pedagoģijā, pedagoģijas vēsturē, psiholoģijā. | ||||||||
Mērķis: | Izskaidrot tipisku un atipisku bērnu attīstību, intelektuālās attīstības traucējumu pakāpes, klīnisko, psiholoģisko un pedagoģisko diagnosticēšanu (metodes un paņēmienus). Dot ieskatu centrālās nervu sistēmas (CNS) disfunkcijā un garīgo atpalicību izraisošos klīniskajos sindromos. Izskaidrot speciālās pedagoģijas mērķus un uzdevumus darbā ar bērniem ar kombinētiem attīstības traucējumiem un specifiskiem mācīšanās traucējumiem. Dot ieskatu autiska spektra traucējumu izpratnē un speciālo izglītības programmu realizēšanas iespējās. Izvērtēt Pedagoģiski medicīnisko komisiju lomu izglītības programmu izvēlē bērniem ar kombinētiem traucējumiem. Dot ieskatu speciālās izglītības vēsturē no Senās Romas laikiem līdz 20. gs. Raksturot speciālās izglītības virzienus un nodrošinājumu Latvijā. Dot ieskatu individuālo korekcijas programmu un plānu veidošanā, sadarbībā ar vecākiem/aizbildņiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Tipiska un atipiska bērna attīstība. Garīgās atpalicības jēdziena izpratne. Garīgās attīstības traucējumu cēloņi (pēc Grunevalda). Centrālās nervu sistēmas (CNS) disfunkcija, ģenētiskās saslimšanas. Speciālās pedagoģijas virzieni, terminoloģijas pamati. Garīgās attīstības traucējumu klasifikācija un traucējumu pakāpes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Nozīmīgākie garīgo atpalicību izraisoši klīniskie sindromi. Dauna sindroms, Patau sindroms, Reta sindroms, Viljamsa sindroms. Valodas un intelektuālo procesu attīstības īpatnības, pedagoģiskā diagnostika. Pervazīvi attīstības traucējumi. Autiska spektra traucējumi. Aspergera sindroms. Audiologopēda uzdevumi komunikācijas un valodas traucējumu diagnostikā un terapijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Psihiskās attīstības aizture, Mācīšanās traucējumu cēloņi, klasifikācija. Vadlīnijas pedagoģiskai diagnostikai un korekcijas darba plānošanai. Audiologopēda uzdevumi mācību programmu modificēšanā. Individuālo mācību plānu veidošana. Speciālās izglītības iestādes Latvijā, normatīvā bāze, mērķi un uzdevumi. Dažādi mācību paņēmieni un tehnikas. Montessori izmantošanas iespējas rehabilitācijā. Alternatīvās palīglīdzekļu sistēmas un to izmantošanas iespējas bērnu apmācībā kombinētu trauc. gadījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Speciālās izglītības vēsturiskais aspekts. Antīkā civilizācija un cilvēki ar attīstības traucējumiem. Ēģiptiešu papirusi, ārsta Imhotepa (3000 p. Kristus) rokraksti. Attieksme pret garīgi atpalikušajiem Spartā un Senajā Grieķijā. Antīkā un viduslaiku likumdošana par cilvēku tiesībām. Antīkās medicīnas un filozofijas uzskati par dzirdes un redzes traucējumu dabu. Uzskati par cilvēkiem ar attīstības traucējumiem kristietības sākumā, viduslaikos un mūsdienās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Prezentācijas un diskusijas par tipisku un atipisku bērna attīstību un garīgo atpalicību izraisošiem cēloņiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Prezentācijas un diskusijas par sindromu izraisītiem garīgās attīstības traucējumiem. Video materiāla analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Prezentācijas un diskusijas par autiska spektra traucējumiem bērniem. Mācību plānošana speciālajā skolā/attīstības centros. Video materiāla analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Seminārs par psihiskās attīstības aiztures un mācīšanās traucējumu diferenciāldiagnostiku. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Individuālas prezentācijas, nodarbību plāna izveide un vadīšana. Individuālo mācību programmu un plānu veidošana bērniem ar dažādas pakāpes mentālu retardāciju. Klīnisko gadījumu analīze audiologopēda skatījumā. Vadlīnijas bērnu rehabilitācijai. Korekcijas virzieni un izglītības plāni. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Patstāvīgs darbs ar literatūras avotiem par dotajām tēmām. 2. Gatavošanās semināriem. 3. Prezentāciju sagatavošana (grupu darbs). 4. Individuālās nodarbības sagatavošana un demonstrēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Piedalīšanās lekcijās, nodarbībās un diskusijās, kā arī individuālās un grupu prezentācijas – 50%. Eksāmens – teorijas jautājumi – 30%, klīnisko gadījumu analīze – 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūst pamatzināšanas un kompetenci speciālajā pedagoģijā un speciālās pedagoģijas vēsturē. Studējošie zinās speciālās pedagoģijas mērķus un uzdevumus, gūs zināšanas par intelektuālās attīstības (mentālās retardācijas) traucējumu pakāpēm, specifiskiem mācīšanās traucējumiem un intelektuālo atpalicību izraisošiem klīniskiem sindromiem. Studējošais apgūs zināšanas par speciālās izglītības iespējām Latvijā - mācību programmām un to realizēšanas iespējām, kā arī spēs demonstrēt zināšanas individuālo korekcijas programmu un plānu veidošanā. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs atpazīt garīgās attīstības traucējumu pakāpes, veikt pedagoģisko diagnosticēšanu un izstrādāt pedagoģiskā procesa virzienus bērniem ar intektuālās attīstības traucējumiem. Spēs atpazīt bērnus ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem. Izpratīs pedagoģiski medicīnisko komisiju mērķus un uzdevumus. Pratīs izvēlēties dažādas pedagoģijas metodes un paņēmienus, kā arī mācēs veidot individuālās programmas un plānus, atbilstoši pacienta funkcionālajām iespējām. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes bērnu ar mentāliem traucējumiem valodas/komunikācijas prasmju novērtēšanā, traucējumu diagnosticēšanā un terapijas procesa nodrošināšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baka, A., Grunevalds, K. Grāmata par aprūpi. Rīga: Preses Nams, 1998. 326 lpp. (izdevums akceptējams) | ||||||||
2 | Farell, M. The effective teacher’s guide to moderate, severe and profound learning difficulties : practical strategies (Conitive impaiments) 2nd ed., Routledge, 2006 – 96. (izdevums akceptējams) | ||||||||
3 | Malofejevs, N. Rietumeiropa: sabiedrības un valsts attieksmes pret personām ar attīstības traucējumiem evolūcija. Rēzekne, 2008. (izdevums akceptējams) | ||||||||
4 | Zamskis, H. Speciālās pedagoģijas vēsture. Rīga: Raka, 2007. 236 lpp. (izdevums akceptējams) | ||||||||
5 | Autisms un autiska spektra traucējumi. Sast. A. Vabale, RSU, 2008, 112.lpp. (izdevums akceptējams) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Liepiņa, S. Speciālā psiholoģija. Rīga: Raka, 2008. 312 lpp. | ||||||||
2 | Veclava , V., Aldenrūda, U., Ilsteds, S. Bērni, kuriem ir autisms un Aspergera sindroms. Feturum un autori, 2012, 143 lpp. | ||||||||
3 | Smita, K., Strika, L. Mācīšanās traucējumi: no A līdz Z. Rīga: Raka, 1998. 340 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Rett syndrome. Patau Syndrome (Trisomy 13). Villiams Syndrome. Fragile X Syndrome. Phenylketonuria. Turner Syndrome. From Mary Kugler, R.N., former About.com Guide, updated October 22, 2006. | ||||||||
2 | Creutzfeldt- Jakob Disease. From Christine Kennard, former About.com Guide, updated: November 30, 2006. |