Pārlekt uz galveno saturu

Vispārējā rehabilitācija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.02.2024 09:10:09
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_272LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:3.33ECTS:5.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Zane Liepiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas40
Kopā kontaktstundas54
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas40
Kopā kontaktstundas54
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Profesionālajos studiju kursos, atbilstoši katra studējošā specializācijai, funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšanā un klasifikācijā.
Mērķis:
Kursa mērķis ir radīt izpratni par medicīniskās rehabilitācijas pamatprincipiem, saturu un nozīmi veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā, sniedzot informāciju par medicīniskās rehabilitācijas organizāciju Latvijas veselības aprūpes sistēmā, medicīniskās rehabilitācijas mērķiem, uzdevumiem un praktisko lietošanu medicīniskā un sociālā aspektā, vispusīgu cilvēka veselības un ar veselību saistītu stāvokļu novērtēšanas principiem, atbilstoši Starptautiskai funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijai (SFK), kā arī iepazīstinot ar multiprofesionālas komandas darba principiem un iesaistīto rehabilitācijas profesionāļu kompetencēm un lomu rehabilitācijas komandā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Medicīniskās rehabilitācijas organizācija. Rehabilitācijas nozares definīcija, pamatprincipi un galveno rehabilitācijas jēdzienu skaidrojums.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Fizioterapijas pamati un fizioterapeita loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Ergoterapijas pamati un ergoterapeita loma multidisciplinārā rehabilitācijas komandā.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Audiologopēdijas pamati un audiologopēda loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Uzturzinātnes pamati un uztura speciālista loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Tehniskās ortopēdijas pamati un tehniskā ortopēda loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.Lekcijas1.00E-studiju vide
7Ievadnodarbība: darbs multiprofesionāla rehabilitācijas komandā.Nodarbības1.00auditorija
8Fizioterapijas pamati un fizioterapeita loma multiprofesionālā komandā.Nodarbības1.00auditorija
9Ergoterapijas pamati un ergoterapeita loma multiprofesionālā komandā.Nodarbības1.00auditorija
10Audiologopēdijas pamati un audiologopēda loma multiprofesionālā komandā.Nodarbības1.00auditorija
11Tehnisko palīglīdzekļu aprites sistēma Latvijā un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojums.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
12Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumsNodarbības1.00MITC
13Uzturzinātnes pamati un uztura speciālista loma multiprofesionālā komandā.Nodarbības1.00auditorija
14Tehniskās ortopēdijas pamati un tehniskā ortopēda loma multiprofesionālā komandā.Nodarbības1.00auditorija
15Rehabilitācijas plāns un rehabilitācijas pakalpojumu pēctecība.Nodarbības1.00auditorija
16Multiprofesionāls komandas darbs: klīnisko gadījumu prezentācija.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Medicīniskās rehabilitācijas organizācija. Rehabilitācijas nozares definīcija, pamatprincipi un galveno rehabilitācijas jēdzienu skaidrojums.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Fizioterapijas pamati un fizioterapeita loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Ergoterapijas pamati un ergoterapeita loma multidisciplinārā rehabilitācijas komandā.Lekcijas1.00E-studiju vide
4Audiologopēdijas pamati un audiologopēda loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.Lekcijas1.00E-studiju vide
5Uzturzinātnes pamati un uztura speciālista loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Tehniskās ortopēdijas pamati un tehniskā ortopēda loma multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.Lekcijas1.00E-studiju vide
7Ievadnodarbība: darbs multiprofesionāla rehabilitācijas komandā.Nodarbības1.00auditorija
8Fizioterapijas pamati un fizioterapeita loma multiprofesionālā komandā.Nodarbības1.00auditorija
9Ergoterapijas pamati un ergoterapeita loma multiprofesionālā komandā.Nodarbības1.00auditorija
10Audiologopēdijas pamati un audiologopēda loma multiprofesionālā komandā.Nodarbības1.00auditorija
11Tehnisko palīglīdzekļu aprites sistēma Latvijā un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojums.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00auditorija
12Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumsNodarbības1.00MITC
13Uzturzinātnes pamati un uztura speciālista loma multiprofesionālā komandā.Nodarbības1.00auditorija
14Tehniskās ortopēdijas pamati un tehniskā ortopēda loma multiprofesionālā komandā.Nodarbības1.00auditorija
15Rehabilitācijas plāns un rehabilitācijas pakalpojumu pēctecība.Nodarbības1.00auditorija
16Multiprofesionāls komandas darbs: klīnisko gadījumu prezentācija.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Klīniskā gadījuma analīze, sagatavota rehabilitācijas problēmrisināšanas forma. 1. Aizpildīt daudz-atbilžu testu e-studijās, atbilstoši galvenajām kursa tēmām (50 jautājumi). 2. Veikt klīniskā gadījuma analīzi multiprofesionālā komandā: pacienta novērtēšana, izmantojot standartizētus mērījumus, funkcionēšanas ierobežojumu sistematizēšana, izmantojot Rehabiitācijas problēmrisināšanas formu. 4. Sagatavot prezentāciju ar klīniskā gadījuma analīzi par rehabilitācijā iesaistīto speciālistu lomu, kompetencēm un veicamajiem uzdevumiem. 5. Sagatavot, iesniegt un prezentēt ziņojumu par klīniskā gadījuma analīzi multiprofesionālā komandā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Tests; Klīniskā gadījuma prezentācija.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Kursa apguves rezultātā studējošie iegūs zināšanas par medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu veidiem, iekļaušanas kritērijiem un medicīniskās rehabilitācijas pamatprincipiem, kā arī studējošie iegūs zināšanas par medicīniskās rehabilitācijas procesā iesaistīto profesionāļu kompetencēm un lomu multiprofesionālā rehabilitācijas komandā.
Prasmes:Kursa apguves rezultātā studējošie spēs analizēt klīniskos gadījumus, lietojot SFK pamatprincipus un atbilstošas SFK pamatkopas, izskaidros funkcionālo spēju novērtēšanas pamatprincipus rehabilitācijas komandas ietvaros, spēs sadarboties rehabilitācijas komandas ietvaros un uzstādīt rehabilitācijas ilgtermiņa un īstermiņa mērķus, spēs piedalīties individuālā rehabilitācijas plāna sastādīšanā, spēs sagatavot individuālu rehabiitācijas plānu, izmantojot atbilstošas rehabilitācijas tehnoloģijas, novērtēt rehabilitācijas rezultātus un plānot pēctecīgus rehabilitācijas pakalpojumus.
Kompetences:Kursa apguves rezultātā studējošie prot iegūtās zināšanas un prasmes pielietot multiprofesionālas rehabilitācijas komandas darbā: • interpretēt dažādus funkcionēšanas aspektus – ķermeņa funkciju un struktūru, aktivitāšu un dalības, kā arī to mijiedarbību ar veselības stāvokli un kontekstuālajiem faktoriem; • veikt novērtēšanas instrumentu izvēli, atbilstoši klīniskajai situācijai; • piedalīties rehabilitācijas plāna izveidē dažādām klīniskām situācijām; • sagatavot funkcionālā speciālista atzinumu, tehniskā palīglīdzekļa saņemšanai; • diskutēt par identificēto problēmu iespējamiem risinājumiem, medicīniskās rehabilitācijas sistēmas ietvaros.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Steiner W., et al. Use of the ICF Model as a Clinical Problem-Solving Tool in Physical Therapy and Rehabilitation Medicine
2ICF Core Sets in Clinical Practice
3Richard J. Siegert, William M. M. Levack. Rehabilitation Goal Setting: Theory, Practice and Evidence. 2015
Papildu literatūra
1Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK). PVO, Rīga, 2003.
2Package of interventions for rehabilitation. World Health Organization, 2023
Citi informācijas avoti
1Ministru kabineta noteikumi Nr.555. Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība
2Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums
3Ministru kabineta noteikumi Nr. 878 Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi
4Invaliditātes likums.
5Pašvaldību saistošie noteikumi
6Rehabilitācijas medicīniskie pakalpojumi
7Noteikumi par individuālo rehabilitācijas plānu personai ar prognozējamu invaliditāti un personai ar invaliditāti.
8Individuālais rehabilitācijas plāns.
9Vaivaru Tehnisko palīglīdzekļu centrs