Pārlekt uz galveno saturu

Fizioterapija psihiskajā veselībā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:10.04.2024 09:13:29
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_275LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.33ECTS:2.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Sporta treneris; Ārstniecība; Sabiedrības veselība; Medicīnas pakalpojumi; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Zobārstniecība; Rehabilitācija; Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Didzis Rozenbergs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas22
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas22
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas un prasmes, kas apgūtas studiju kursos "Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā", "Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija un novērtēšana", "Funkcionālā novērtēšana un ārstēšana fizioterapijā I", "Fizioloģija", "Anatomija" un "Cilvēka kustību pamati un motorā kontrole".
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir sagatavot fizioterapijas studentus darbam ar personām ar psihisikās veselības traucējumiem - panākt, ka studenti spēs pielietot standartizētus novērtēšanas instrumentus un klīniskās spriešanas prasmes, lai novērtētu psihisko traucējumu ietekmi uz personas funkcionēšanu, iekļautu šo traucējumu mazināšanu terapijas mērķos un izvēlētos atbilstošas fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas, personas funkcionēšanas stāvokļa uzlabošanai un psihiskās veselības traucējumu mazināšanai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihiskās veselības traucējumiLekcijas1.00E-studiju vide
2Funkcionēšanas novērtēšana fizioterapijā personām ar psihiskās veselības traucējumiemLekcijas1.00E-studiju vide
3Fizioterapijas medicīnisko tehnoloģiju iedarbība uz psihisko veselību ILekcijas1.00E-studiju vide
4Fizioterapijas metdicīnisko tehnologīju ietekme uz psihisko veselību IILekcijas1.00E-studiju vide
5Prāta un ķermeņa mijiedarbībaLekcijas1.00E-studiju vide
6Psihiskās veselības radīto funkcionēšanas traucējumu novērtēšana fizioterapijā INodarbības1.00MITC
7Psihiskās veselības radīto funkcionēšanas traucējumu novērtēšana fizioterapijā IINodarbības1.00MITC
8Fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas pshisikās veselības radītu funkcionēšanas traucējumu mazināšanai INodarbības1.00MITC
9Fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas pshisikās veselības radītu funkcionēšanas traucējumu mazināšanai IINodarbības1.00MITC
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Psihiskās veselības traucējumiLekcijas1.00E-studiju vide
2Funkcionēšanas novērtēšana fizioterapijā personām ar psihiskās veselības traucējumiemLekcijas1.00E-studiju vide
3Fizioterapijas medicīnisko tehnoloģiju iedarbība uz psihisko veselību ILekcijas1.00E-studiju vide
4Fizioterapijas metdicīnisko tehnologīju ietekme uz psihisko veselību IILekcijas1.00E-studiju vide
5Prāta un ķermeņa mijiedarbībaLekcijas1.00E-studiju vide
6Psihiskās veselības radīto funkcionēšanas traucējumu novērtēšana fizioterapijā INodarbības1.00MITC
7Psihiskās veselības radīto funkcionēšanas traucējumu novērtēšana fizioterapijā IINodarbības1.00MITC
8Fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas pshisikās veselības radītu funkcionēšanas traucējumu mazināšanai INodarbības1.00MITC
9Fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas pshisikās veselības radītu funkcionēšanas traucējumu mazināšanai IINodarbības1.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgajam darbam šajā studiju kursā ir paredzētas 33 stundas, ko izmantot paredzēts šādiem nolūkiem: 1) pārbaudes testu pildīšanai; 2) refleksiju rakstīšanai par nodarbību pieredzei; 3) semināru ziņojumu satura gatavošanai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa gala vērtējumu veido kumulatīvi: pilnvērtīgu refleksiju iesniegšana pēc visām nodarbībām (10%), pārbaudes testu nokārtošana pēc lekciju noklaušīšanās (10%), semināra ziņojuma aizstāvēsana (25% par katru no diviem semināriem, kopā - 50%), gala pārbaudījums (eksāmens) (30%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Spēs aprakstīt psihiskās veselības traucējumu (depresija, trauksmes traucējumi, ēšanas traucējumi, miega traucējumi, atkarības traucējumi, PTST, bipolāri traucējumi, psihotiski traucējumi, neirālās attīstības traucējumi (AST), uzvedības traucējumi (UDHS)) simptomus, skaidrot to saistību ar cilvēka funkcionēšanu. 2. Spēs aprakstīt psihiskās veselības traucējumus (depresija, trauksmes traucējumi, ēšanas traucējumi, miega traucējum) kā blakus saslimšanu, izskaidrot to saistību ar cilvēka funkcionēšanu. 3. Spēs izskaidrot fizioterapijas pielietošanas iespējas, principus un metožu izvēli gan psihiskās veselības traucējumu primārai un sekundārai profilaksei, gan arī ar psihisko veselību saistīto funkcionēšanas traucējumu mazināšanai. 4. Spēs aprakstīt fizioterapijā pielietojamos psihiskās veselības traucējumu skrīninga instrumentus un standartizētus novērtēšanas instrumentus. 5. Spēs aprakstīt tādus fizioterapijā izmatotus jēdzienus kā ķermeņa tēls un ķermeņa apzināšanās, stresa regulācija, izglītojošs darbs, ķermeņa un psihes mijiedarbība.
Prasmes:1. Spēs izvelēties novērtēšanas, profilakses, veselības veicināšanas un fizioterapeitiskās ārstēšanas metodes, atbilstoši pacienta ar psihiskās veselības traucējumiem, funkcionēšanas stāvoklim, sūdzībām un klīniskajai diagnozei. 2. Spēs pielietot izvēlētās psihiskās veselības novērtēšanas metodes, jēgpilnu datu iegūšanai efektīvas fizioterapijas īstenošanai. 3. Spēs iekļaut iegūtos novērtēšanas rezultātus fizioterapeita klīniskajā spriešanā, funkcionālās diagnozes uzstādīšanai, terapijas mērķu izvirzīšanai un terapijas metožu izvēles izdarīšanai, psihiskās veselības traucējumu un to radīto funkcionēšanas ierobežojumu mazināšanai. 4. Spēs pielietot fizioterapeita medicīniskās tehnoloģijas, izvirzīto terapijas mērķu sasniegšanai, psihiskās veselības traucējumu gadījumā. 5. Spēs pielietot fizioterapeita medicīniskās tehnoloģijas, psihiskās veselības veicināšanas un psihiskās veselības traucējumu profilakses mērķu sasniegšanai.
Kompetences:Spēs izvēlēties jēgpilnas un lietderīgas novērtēšanas, veselības veicināšanas, slimību profilakses un funkcionēšanas traucējumu novēršanas medicīniskās tehnoloģijas fizioterapijā, cilvēku pilnvērtīgas psihiskās veselības un ar to saistītās funkcionēšanas atjaunošanai un nodrošināšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Gupta S., Bharatha A., Cohall D., Rahman S., et all. Aerobic Exercise and Endocannabinoids: A Narrative Review of Stress Regulation and Brain Reward Systems. Cureus. 2024 Mar 4;16(3):e55468. doi: 10.7759/cureus.55468. PMID: 38440201; PMCID: PMC10910469.
2Ren J., Xiao H. Exercise for Mental Well-Being: Exploring Neurobiological Advances and Intervention Effects in Depression. Life (Basel). 2023 Jul 4;13(7):1505. doi: 10.3390/life13071505. PMID: 37511879; PMCID: PMC10381534.
3Sejbuk M., Mirończuk-Chodakowska I., Witkowska A.M. Sleep Quality: A Narrative Review on Nutrition, Stimulants, and Physical Activity as Important Factors. Nutrients. 2022 May 2;14(9):1912. doi: 10.3390/nu14091912. PMID: 35565879; PMCID: PMC9103473.
4Ribarič S. Physical Exercise, a Potential Non-Pharmacological Intervention for Attenuating Neuroinflammation and Cognitive Decline in Alzheimer's Disease Patients. Int J Mol Sci. 2022 Mar 17;23(6):3245. doi: 10.3390/ijms23063245. PMID: 35328666; PMCID: PMC8952567.
5Cataldi S., Poli L., Şahin F.N., Patti A., Santacroce L., et all. The Effects of Physical Activity on the Gut Microbiota and the Gut-Brain Axis in Preclinical and Human Models: A Narrative Review. Nutrients. 2022 Aug 11;14(16):3293. doi: 10.3390/nu14163293. PMID: 36014798; PMCID: PMC9413457.
Papildu literatūra
1Clinical exercise physiology /Jonathan K. Ehrman ... [et al.], editors. Champaign, IL: Human Kinetics, 2009.
2Utināns, Artūrs. 1963. Cilvēka psihe :tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005.
3The International Organization of Physical Therapy in Mental Health. Policy Statement: The Role of Physical Therapists Within Mental Health and Psychiatry. 2019
4N. Fotso M., Gonzalez N.A., Sanivarapu R.R., Osman U., et all. Association of Physical Activity with the Prevention and Treatment of Depression During the Postpartum Period: A Narrative Review. Cureus. 2023 Aug 31;15(8):e44453. doi: 10.7759/cureus.44453. PMID: 37791151; PMCID: PMC10544133.
5Zhang Y., Jiang X. The effects of physical activity and exercise therapy on frail elderly depression: A narrative review. Medicine (Baltimore). 2023 Aug 25;102(34):e34908. doi: 10.1097/MD.0000000000034908. PMID: 37653827; PMCID: PMC10470792.
6Zisopoulou T., Varvogli L. Stress Management Methods in Children and Adolescents: Past, Present, and Future. Horm Res Paediatr. 2023;96(1):97-107. doi: 10.1159/000526946. Epub 2022 Sep 12. PMID: 36096110.