.
Fizioterapija psihiskajā veselībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:10.04.2024 09:13:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_275 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Ārstniecība; Sabiedrības veselība; Medicīnas pakalpojumi; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Zobārstniecība; Rehabilitācija; Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Didzis Rozenbergs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas un prasmes, kas apgūtas studiju kursos "Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā", "Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija un novērtēšana", "Funkcionālā novērtēšana un ārstēšana fizioterapijā I", "Fizioloģija", "Anatomija" un "Cilvēka kustību pamati un motorā kontrole". | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir sagatavot fizioterapijas studentus darbam ar personām ar psihisikās veselības traucējumiem - panākt, ka studenti spēs pielietot standartizētus novērtēšanas instrumentus un klīniskās spriešanas prasmes, lai novērtētu psihisko traucējumu ietekmi uz personas funkcionēšanu, iekļautu šo traucējumu mazināšanu terapijas mērķos un izvēlētos atbilstošas fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas, personas funkcionēšanas stāvokļa uzlabošanai un psihiskās veselības traucējumu mazināšanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihiskās veselības traucējumi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Funkcionēšanas novērtēšana fizioterapijā personām ar psihiskās veselības traucējumiem | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Fizioterapijas medicīnisko tehnoloģiju iedarbība uz psihisko veselību I | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Fizioterapijas metdicīnisko tehnologīju ietekme uz psihisko veselību II | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Prāta un ķermeņa mijiedarbība | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Psihiskās veselības radīto funkcionēšanas traucējumu novērtēšana fizioterapijā I | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
7 | Psihiskās veselības radīto funkcionēšanas traucējumu novērtēšana fizioterapijā II | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas pshisikās veselības radītu funkcionēšanas traucējumu mazināšanai I | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
9 | Fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas pshisikās veselības radītu funkcionēšanas traucējumu mazināšanai II | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihiskās veselības traucējumi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Funkcionēšanas novērtēšana fizioterapijā personām ar psihiskās veselības traucējumiem | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Fizioterapijas medicīnisko tehnoloģiju iedarbība uz psihisko veselību I | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Fizioterapijas metdicīnisko tehnologīju ietekme uz psihisko veselību II | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Prāta un ķermeņa mijiedarbība | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Psihiskās veselības radīto funkcionēšanas traucējumu novērtēšana fizioterapijā I | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
7 | Psihiskās veselības radīto funkcionēšanas traucējumu novērtēšana fizioterapijā II | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas pshisikās veselības radītu funkcionēšanas traucējumu mazināšanai I | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
9 | Fizioterapijas medicīniskās tehnoloģijas pshisikās veselības radītu funkcionēšanas traucējumu mazināšanai II | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgajam darbam šajā studiju kursā ir paredzētas 33 stundas, ko izmantot paredzēts šādiem nolūkiem: 1) pārbaudes testu pildīšanai; 2) refleksiju rakstīšanai par nodarbību pieredzei; 3) semināru ziņojumu satura gatavošanai. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa gala vērtējumu veido kumulatīvi: pilnvērtīgu refleksiju iesniegšana pēc visām nodarbībām (10%), pārbaudes testu nokārtošana pēc lekciju noklaušīšanās (10%), semināra ziņojuma aizstāvēsana (25% par katru no diviem semināriem, kopā - 50%), gala pārbaudījums (eksāmens) (30%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Spēs aprakstīt psihiskās veselības traucējumu (depresija, trauksmes traucējumi, ēšanas traucējumi, miega traucējumi, atkarības traucējumi, PTST, bipolāri traucējumi, psihotiski traucējumi, neirālās attīstības traucējumi (AST), uzvedības traucējumi (UDHS)) simptomus, skaidrot to saistību ar cilvēka funkcionēšanu. 2. Spēs aprakstīt psihiskās veselības traucējumus (depresija, trauksmes traucējumi, ēšanas traucējumi, miega traucējum) kā blakus saslimšanu, izskaidrot to saistību ar cilvēka funkcionēšanu. 3. Spēs izskaidrot fizioterapijas pielietošanas iespējas, principus un metožu izvēli gan psihiskās veselības traucējumu primārai un sekundārai profilaksei, gan arī ar psihisko veselību saistīto funkcionēšanas traucējumu mazināšanai. 4. Spēs aprakstīt fizioterapijā pielietojamos psihiskās veselības traucējumu skrīninga instrumentus un standartizētus novērtēšanas instrumentus. 5. Spēs aprakstīt tādus fizioterapijā izmatotus jēdzienus kā ķermeņa tēls un ķermeņa apzināšanās, stresa regulācija, izglītojošs darbs, ķermeņa un psihes mijiedarbība. | ||||||||
Prasmes: | 1. Spēs izvelēties novērtēšanas, profilakses, veselības veicināšanas un fizioterapeitiskās ārstēšanas metodes, atbilstoši pacienta ar psihiskās veselības traucējumiem, funkcionēšanas stāvoklim, sūdzībām un klīniskajai diagnozei. 2. Spēs pielietot izvēlētās psihiskās veselības novērtēšanas metodes, jēgpilnu datu iegūšanai efektīvas fizioterapijas īstenošanai. 3. Spēs iekļaut iegūtos novērtēšanas rezultātus fizioterapeita klīniskajā spriešanā, funkcionālās diagnozes uzstādīšanai, terapijas mērķu izvirzīšanai un terapijas metožu izvēles izdarīšanai, psihiskās veselības traucējumu un to radīto funkcionēšanas ierobežojumu mazināšanai. 4. Spēs pielietot fizioterapeita medicīniskās tehnoloģijas, izvirzīto terapijas mērķu sasniegšanai, psihiskās veselības traucējumu gadījumā. 5. Spēs pielietot fizioterapeita medicīniskās tehnoloģijas, psihiskās veselības veicināšanas un psihiskās veselības traucējumu profilakses mērķu sasniegšanai. | ||||||||
Kompetences: | Spēs izvēlēties jēgpilnas un lietderīgas novērtēšanas, veselības veicināšanas, slimību profilakses un funkcionēšanas traucējumu novēršanas medicīniskās tehnoloģijas fizioterapijā, cilvēku pilnvērtīgas psihiskās veselības un ar to saistītās funkcionēšanas atjaunošanai un nodrošināšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Gupta S., Bharatha A., Cohall D., Rahman S., et all. Aerobic Exercise and Endocannabinoids: A Narrative Review of Stress Regulation and Brain Reward Systems. Cureus. 2024 Mar 4;16(3):e55468. doi: 10.7759/cureus.55468. PMID: 38440201; PMCID: PMC10910469. | ||||||||
2 | Ren J., Xiao H. Exercise for Mental Well-Being: Exploring Neurobiological Advances and Intervention Effects in Depression. Life (Basel). 2023 Jul 4;13(7):1505. doi: 10.3390/life13071505. PMID: 37511879; PMCID: PMC10381534. | ||||||||
3 | Sejbuk M., Mirończuk-Chodakowska I., Witkowska A.M. Sleep Quality: A Narrative Review on Nutrition, Stimulants, and Physical Activity as Important Factors. Nutrients. 2022 May 2;14(9):1912. doi: 10.3390/nu14091912. PMID: 35565879; PMCID: PMC9103473. | ||||||||
4 | Ribarič S. Physical Exercise, a Potential Non-Pharmacological Intervention for Attenuating Neuroinflammation and Cognitive Decline in Alzheimer's Disease Patients. Int J Mol Sci. 2022 Mar 17;23(6):3245. doi: 10.3390/ijms23063245. PMID: 35328666; PMCID: PMC8952567. | ||||||||
5 | Cataldi S., Poli L., Şahin F.N., Patti A., Santacroce L., et all. The Effects of Physical Activity on the Gut Microbiota and the Gut-Brain Axis in Preclinical and Human Models: A Narrative Review. Nutrients. 2022 Aug 11;14(16):3293. doi: 10.3390/nu14163293. PMID: 36014798; PMCID: PMC9413457. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Clinical exercise physiology /Jonathan K. Ehrman ... [et al.], editors. Champaign, IL: Human Kinetics, 2009. | ||||||||
2 | Utināns, Artūrs. 1963. Cilvēka psihe :tās darbība, funkcionēšanas traucējumi un ārstēšanas iespējas. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005. | ||||||||
3 | The International Organization of Physical Therapy in Mental Health. Policy Statement: The Role of Physical Therapists Within Mental Health and Psychiatry. 2019 | ||||||||
4 | N. Fotso M., Gonzalez N.A., Sanivarapu R.R., Osman U., et all. Association of Physical Activity with the Prevention and Treatment of Depression During the Postpartum Period: A Narrative Review. Cureus. 2023 Aug 31;15(8):e44453. doi: 10.7759/cureus.44453. PMID: 37791151; PMCID: PMC10544133. | ||||||||
5 | Zhang Y., Jiang X. The effects of physical activity and exercise therapy on frail elderly depression: A narrative review. Medicine (Baltimore). 2023 Aug 25;102(34):e34908. doi: 10.1097/MD.0000000000034908. PMID: 37653827; PMCID: PMC10470792. | ||||||||
6 | Zisopoulou T., Varvogli L. Stress Management Methods in Children and Adolescents: Past, Present, and Future. Horm Res Paediatr. 2023;96(1):97-107. doi: 10.1159/000526946. Epub 2022 Sep 12. PMID: 36096110. |