Pārlekt uz galveno saturu

Personas un vides mijiedarbība nodarbes veicināšanai

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.03.2024 08:40:13
Par studiju kursu
Kursa kods:REK_283LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.67ECTS:7.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Liene Saukuma
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Rehabilitācijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkatrsu[pnkts]lv, +371 20271291
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas16
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas36
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Medicīnas ētika, vispārējās cilvēktiesības.
Mērķis:
Gūt zināšanas par invaliditātes jēdzienu un tā attīstību, invaliditātes veidiem un atbalsta pasākumiem invaliditātes seku mazināšanā, veicināt studentu personīgo izpratni un attieksmi pret cilvēkiem ar ierobežotām funkcionālajām spējām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Izpratne par invaliditāti vēsturiskā un mūsdienu skatījumā. Invaliditāte un sabiedrības attieksme. Stereotipi par personām ar invaliditāti.Nodarbības1.00auditorija
2Invaliditātes noteikšana Latvijā. Atbalsta pasākumi, invaliditātes profilaksei un seku mazināšanai. Gadījumu analīze.Nodarbības1.00auditorija
3Lomu spēles – pieredze personu ar funkcionāliem ierobežojumiem situācijās. Asistēšana un komnunikācija ar personu ar funkcionāliem ierobežojumiem.Nodarbības1.00auditorija
4Funkcionālo traucējumu ietekme uz personas dalību sabiedrības dzīvē un sasniegumiem.Nodarbības1.00auditorija
5Vides jēdziens un raksturojums, personas un vides mijiedarbības raksturojošie koncepti un teorijas. Universālā dizaina koncepts, dalības un iekļaujošas sabiedrības veicināšanai.Lekcijas1.00E-studiju vide
6Vides pieejamības novērtēšanas metodes ergoterapijā. Fiziskās mājas vides pieejamības novērtēšanas metode "The Housing Enabler".Lekcijas1.00E-studiju vide
7Palīgtehnoloģiju grupas un veidi, atbilstoši ISO klasifikācijai (I). Vispārīgie tehnisko palīglīdzekļu lietošanas mērķi, izvēles un piemērošanas pamatprincipi.Lekcijas1.00E-studiju vide
8Palīgtehnoloģiju grupas un veidi atbilstoši ISO klasifikācijai (II).Lekcijas1.00E-studiju vide
9Riteņkrēsla uzbūve, veidi un adaptācijas iespējas.Lekcijas1.00E-studiju vide
10Vides pieejamības novērtēšanas metodes ergoterapijā. Fiziskās mājas vides pieejamības novērtēšanas metode "The Housing Enabler".Lekcijas1.00E-studiju vide
11Indivīda un vides mijiedarbība. Praktisks uzdevums: Publiskās vides novērtēšana no Universālā dizaina koncepta viedokļa. Ievads kursa darba izstrādē.Nodarbības1.00auditorija
12Vides pieejamības vērtēšanas praktiskie aspekti.Nodarbības1.00auditorija
13The Housing Enabler metode I: fiziskās vides pieejamības novērtēšana, instrumenta pielietošanas praktiskie aspekti.Nodarbības1.00auditorija
14The Housing Enabler metode II: vides pieejamības analīze. Skrīninga instruments. Seminārs par veikto mājas vides novērtējumu (HE II daļa Vides barjeras).Nodarbības1.00auditorija
15Vides adaptācija personām ar funckionēšanas ierobežojumiem – higiēnas telpu pārbūves plāna izveide personai, kura pārvietojas riteņkrēslā.Nodarbības1.00auditorija
16Seminārs par kursa darbu.Nodarbības2.00auditorija
17Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas I: pašaprūpes palīglīdzekļi.Nodarbības1.00auditorija
18Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas II: mobilitātes palīglīdzekļi.Nodarbības1.00auditorija
19Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas III: komunikācijas palīglīdzekļi, tiflotehnika un surdotehnika.Nodarbības1.00auditorija
20Tehnisko palīglīdzekļu praktiskais pielietojums un adaptācijas iespējas IV: riteņkrēsls.Nodarbības1.00auditorija
21Studiju kursa noslēgums – tests, kursa darba starpziņojums.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras studijas un informācijas apkopšana par noteiktu tēmu, diskusijas, situācijas uzdevumu analīze. Studiju kursa laikā studenti veic mācību/ praktiskos uzdevumus par palīgtehnoloģiju lietošanu un adaptāciju, vides pieejamības izvērtēšanu un adaptāciju. Studiju kursa laikā studenti mazās grupās (3- 4 cilvēki) izstrādā kursa darbu.
Vērtēšanas kritēriji:
Lai saņemtu sekmīgu vērtējumu: 1. semestrī - studiju kursa laikā jāizpilda nodarbībās paredzētos mācību uzdevumus, noslēgumā - semestra ieskaite (rakstisks tests (100%)). 2. semestrī - studiju kursa vērtējumu (eksāmena atzīmi) veido: - savlaicīgi iesniegti un sekmīgi novērtēti (par katru uzdevumu max iespējamais punktu skaits - 2) mācību uzdevumi - 20%; - vērtējums testā - 40%; - vērtējums par kursa darbu - 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Aizstāvēšana (Kursa darbs)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • izskaidrot, kā mainījusies sabiedrības attieksme pret invaliditāti no senatnes līdz mūsdienām; • izskaidrot invaliditātes jēdziena attīstību, izmantojot medicīnisko un sociālo modeli; • nosaukt invaliditātes veidus un raksturot biežākās invaliditātes izraisītās barjeras; • raksturot vidi un to, kā vide ietekmē nodarbes veikšanu, izskaidrot indivīda un vides mijiedarbību raksturojošos konceptus – pieejamība, piemērotība un Universālais dizains; • atpazīt un raksturot nodarbes veikšanas veicinošos un kavējošos faktorus indivīda apkārtējā vidē; • uzskaitīt galvenos vides pieejamības standartus un aspektus personām ar dažādiem funkcionēšanas ierobežojumiem; • nosaukt palīgtehnoloģiju grupas un veidus atbilstoši ISO klasifikācijai, raksturot vispārīgos tehnisko palīglīdzekļu lietošanas mērķus, paskaidrot tehnisko palīglīdzekļu izvēles un piemērošanas pamatprincipus.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs: • diskutēt par cilvēku ar invaliditāti integrācijas problēmām Latvijā; • plānot nepieciešamos atbalsta pasākumus invaliditātes profilaksei un seku mazināšanai konkrētai personai ar funkcionāliem traucējumiem; • īsi aprakstīt galvenos invaliditātes seku mazināšanas politikas virzienus Latvijā; • identificēt fiziskās vides barjeras, kas kavē nodarbes veikšanu, patstāvīgi lietojot kursā apgūtās vides novērtēšanas metodes; • analizēt fiziskās vides barjeras saistībā ar personas funkcionēšanas ierobežojumiem; • ieteikt nepieciešamos pielāgojumus vidē atbilstoši funkcionēšanas traucējumiem un vides pieejamības standartiem; • demonstrēt biežāk lietoto pašaprūpes un mobilitātes palīglīdzekļu lietošanas un pielāgošanas aspektus.
Kompetences:Students spēs argumentēt personīgo izpratni un attieksmi pret cilvēkiem ar ierobežotām funkcionālajām spējām pozitīvu terapeitisko attiecību veidošanai ergoterapeita praksē. Students spēs praktiski izmantot un pielietot apgūtās zināšanas un prasmes vides novērtēšanā un pielāgošanā ergoterapijas procesā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1ANO Konvencija par personu ar invaliditāti tiesībām
2LR Invaliditātes likums (spēkā ar 01.01.2011.).
3Curtin M., Clarke G. Living with Impairment: Learning from Disabled Young People’s Biographies. BJOT, 2005, 68 (9), pp. 401. – 408. (akceptējams izdevums)
4Ministru kabineta noteikumi Nr.805 "Noteikumi par prognozējamas invaliditātes, invaliditātes un darbspēju zaudējuma noteikšanas kritērijiem, termiņiem un kārtību"
5Ministru kabineta noteikumi Nr. 578 "Noteikumi par sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu no valsts budžeta līdzekļiem sociālās rehabilitācijas institūcijā"
6Rigby, P. and Letts, L. 2003. Environment and Occupational Performance: Theoretical Considerations. In: Letts, L. ed. Using Environments to Enable Occupational Performance. USA: SLACK.17–32. (akceptējams izdevums)
7Occupational therapy and physical dysfunction. Occupational therapy for people experiencing illness, injury or impairment : promoting occupation and participation / edited by Michael Curtin, Mary Egan, Jo Adams,. Seventh edition. Edinburgh : Elsevier, [2017] xxi, 818 lpp.
8Iwarsson, S. and Ståhl, A. 2003. Accessibility, Usability and Universal Design – Positioning and Definition of Concepts Describing Person-Environment Relationships. Journal of Disability and Rehabilitation. 25(2), 57-66. (akceptējams izdevums)
9Bridge, C. 2010. Home modification: occupation as the basis for an effective practice. In: Curtin, M. ed. Occupational Therapy and Physical dysfunction. Enabling Occupation. Elsevier. 409-429. (akceptējams izdevums)
10Pain, H. And Pengelly, S. 2010. Assistive devices for enabling occupations. In: Curtin, M. ed. Occupational Therapy and Physical dysfunction. Enabling Occupation. Elsevier. 454-468. (akceptējams izdevums)
11McDonald, R.L. 2010. Wheelchairs: posture and mobility. In: Curtin, M. ed. Occupational Therapy and Physical dysfunction. Enabling Occupation. Elsevier. 469-488. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1World Report on Disability. WHO, 2011.
2Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija (SFK), PVO, Rīga, 2003.
3Ministru kabineta noteikumi Nr.9 " Noteikumi par individuālo rehabilitācijas plānu personai ar prognozējamu invaliditāti un personai ar invaliditāti"
4LR Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums
5Sabiedrībai par nedzirdību. Latvijas Nedzirdīgo savienība, 2000
6Rohwerder, B. (2018). Disability stigma in developing countries. K4D Helpdesk Report. Brighton, UK Institute of Development Studies
7The World Feretation of Occupational Therapists. 2012. Position Statement on Universal Design.
8Iwarsson, et al. 2005. Cross-national and multi-professional inter-rater reliability of the Housing Enabler. Scandinavian Journal of Occupational Therapy. 12, 29-39.
9Iwarsson, S. Haak, M. and Slaug, B. 2012. Current developments of the Housing Enabler methodology. British Journal of Occupational Therapy. 75(11), 517-521.
10Nord, C. Eakin, P. Astley, P. and Atkinson, A.R. 2009. An exploration of communication between clients and professionals in the design of home adaptations. British Journal of Occupational Therapy. 72(5), 197-204.
Citi informācijas avoti
1Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas mājas lapa
2LR Labklājības ministrijas mājas lapa
3Erasmus+ Integration Through Learning. Invaliditātes ētikas etiķete.
4Vujačičs N. Dzīve bez robežām. KALA Raksti, 2017.