.
Psihiskā veselība un ergoterapija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.03.2024 12:19:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | REK_286 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Psihiatrija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ieva Rugina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, rkrsu[pnkts]lv, +371 20271291 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Psihiatrija, farmakoloģijas pamati, konceptuālajiem prakses modeļi, psiholoģijas pamati, medicīniskā ētika, radošās aktivitātes ergoterapijā | ||||||||
Mērķis: | Pilnveidot klīnisko domāšanu pirms klīniskajās studijās. Izprast un pielietot konceptuālos prakses modeļus psihiatrijā, veicināt izpratni par teorētisko zināšanu integrāciju ergoterapeita darba procesā un nodarbju disfunkciju pacientiem/klientiem ar garīgās veselības traucējumiem. Izprast, analizēt un pielietot iegūtās zināšanas un prasmes. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ergoterapijas psihiatrijā vēsturiskie aspekti. Psihiatrijas vēsture Latvijā, ārstniecības un rehabilitācijas aprūpes formas. Ergoterapeita loma psihiatriskajā rehabilitācijā. Darbs grupās – sagatavot ziņojumu diskusijai par garīgās veselības aprūpi Latvijā, normatīvajiem aktiem, pacientu tiesībām, stigmatizāciju. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Saskarsmes īpatnības darbā ar psihiski slimiem cilvēkiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Empātiskās intervēšanas prasmes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ergoterapijas novērtēšanas metodes, novērošana un standartizēti instrumenti psihiatrijas praksē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Pacienta ar psihiskiem traucējumiem intervēšana un novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Šizofrēnija, afektīvie traucējumi: depresija, mānija, bipolāri traucējumi, ēšanas traucējumi, demence. Ergoterapeita taktika. Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | Klīniskā gadījuma izstrāde. Terapijas plāns un tā realizācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Individuāla klīnisko gadījumu analīze, izmantojot Ergoterapijas prakses procesa struktūru. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Literatūras seminārs – uz pierādījumiem balstītas metodes personām ar garīgās veselības traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Individuālo klīnisko gadījumu analīzes prezentācija. Atgriezeniskā saite. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Klīnisko gadījumu analīze, atbilstoši studiju kursa tematikai, izmantojot uz problēmu vērstu mācīšanās metodi, prezentācijas sagatavošana, darbs grupās. Klīniskā gadījuma sagatavošana atbilstoši studiju kursa tematikai – studenta patstāvīgais darbs ar individuālu vērtējumu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa ietvaros veikta klientu/pacientu intervēšana, atbilstošu novērtēšanas instrumentu pielietošana, iegūto datu analīze un interpretācija, terapijas plāna sastādīšana, atbilstošu terapijas metožu izvēle un to demonstrēšana. Klīnisko gadījumu analīze – teorētisko un praktisko iemaņu demonstrēšana, atbilstoši studiju kursa tematikai. Zinātniskā raksta prezentācija. Klīniskais gadījums 33%, zinātniskā raksta prezentācija 33%, rakstisks pārbaudījums 34%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošais spēs raksturot biežāk sastopamos garīgās veselības traucējumus, izvēlēties un analizēt atbilstošus konceptuālos prakses modeļus, definēt ergoterapeita lomu un taktiku psihiatriskajā rehabilitācijā personām ar garīgās veselības traucējumiem, izskaidrot un pamatot pacienta/klienta novērtēšanai izmantojamo standartizēto instrumentu pielietošanu, identificēt nodarbes veikšanas disfunkciju, pamatot un izskaidrot izvēlētā terapijas plāna sastādīšanu un metodes. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais spēs lietot profesionālo terminoloģiju, ievērot ētiskos aspektus saskarsmē, izmantot atbilstošus konceptuālos prakses modeļus un terapeitiskās pieejas, novērtēt un analizēt nodarbju disfunkciju, demonstrēt praktiskas iemaņas pacienta/klienta novērtēšanā, izmantojot novērošanas metodes un standartizētus instrumentus, pamatot terapijas plāna sastādīšanu, kritiski izvērtēt un argumentēt terapijas metožu izvēli, demonstrēt terapijas plāna realizēšanu, izmantojot dažādas metodes, novērtēt terapijas efektivitāti, dokumentēt terapijas procesu, kritiski analizēt literatūru. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas un prasmes, studējošais spēs identificēt nodarbes problēmas psihisko saslimšanu gadījumā, formulēt nodarbju disfunkciju, analizēt un interpretēt iegūto informāciju, izstrādāt un pielietot efektīvu, uz pierādījumiem balstītu novērtēšanu un terapiju. Izvērtēt terapijas efektivitāti. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Occupational Therapy in Mental Health : a Vision for Participation / editors, Catana Brown, Virginia C. Stoffel ; associate editor, Jaime Phillip Munõz. Philadelphia : F.A. Davis Company, 2019 | ||||||||
2 | Jennifer Creek, Lesley Lougher. Occupational Therapy and Mental Health. 6th edition, Churchill Livingstone, 2022 | ||||||||
3 | Crystal A.Gateley, Sherry Borcherding. Documentation Manual for Occupational Therapy writing SOAP Notes. 3rd edition, Slack incoroprated, 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Ingrid Soderback International Handbook of Occupational Therapy Interventions. Springer, 2015. 2nd ed. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Gerald C. Davidson, Abnormal psychology, 8-th edition, John Wiley&Sons, Inc., 2022 | ||||||||
2 | Barbara J.Hemphill-Pearson, Assessment in Occupational Therapy Mental Health, SLACK incorporated, 2020. 4th ed. | ||||||||
3 | Juhans Kulbergs, Dinamiskā psihiatrija, Jumava, 2001 | ||||||||
4 | Willard & Spackman’s. Occupational Therapy. Lippincott Williams& Wilkins, 2014 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | American Journal of Occupational Therapy, British Journal of Occupational Therapy, Scandinavian Journal of Occupational Therapy, Australian Journal of Occupational Therapy, RSU datu bāzes, elektroniskie informācijas avoti. |