Pārlekt uz galveno saturu

Matemātiskās statistikas metodes veselības zinātnēs I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:30.04.2024 09:13:25
Par studiju kursu
Kursa kods:SL_043LKI līmenis:8. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Matemātika; Varbūtību teorija un matemātiskā statistikaMērķauditorija:Ārstniecība; Farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Māra Grēve
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Statistikas mācību laboratorija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Baložu iela 14, A korpuss, Rīga, +371 67060897, statistikaatrsu[pnkts]lv, www.rsu.lv/statlab
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas Matemātikas un informātikas zināšanas.
Mērķis:
Sniegt zināšanas par statistikas jēdzienu izmantošanu veselības zinātnēs un radīt izpratni par uz pierādījumiem balstītas medicīnas nozīmi veselības aprūpē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Statistikas loma pētījuma procesā. Aprakstošās statistikas un slēdzienstatistikas būtība. Hipotēžu pārbaudes principi ar P-vērtību un ticamības intervāliem.Lekcijas1.00auditorija
2Datu veidi un mērskalas. Normālsadalījuma jēdziens. Datu analīzes metožu dažādība.Lekcijas1.00auditorija
3Datu sagatavošana analīzei Jamovi programmas vidē. Aprakstošā statistika, vienizlases statistiskie testiNodarbības1.00datorklase
4Statistikie testi neatkarīgiem novērojumiem (parametriskie un neparametriskie testi).Nodarbības1.00datorklase
5Statistikie testi atkarīgiem novērojumiem (parametriskie un neparametriskie testi).Nodarbības1.00datorklase
6Darbs ar studentu datiem vai datu bāzem. Praktisko uzdevumu risināšana, darbs grupās.Nodarbības1.00datorklase
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Izveidot tabulu ar plānotā vai esošā pētījuma mainīgo nosaukumiem un datu piemēriem, norādot katram mainīgajam atbilstošo mērskalu. 2. Papildināt zināšanas par statistikas metodēm atbilstoši lekciju un nodarbību plānam, izmantojot obligāto literatūru. 3. Iepazīties ar statistikas metožu aprakstu piemēriem specifikai atbilstošās brīvpieejas zinātniskajās publikācijās.
Vērtēšanas kritēriji:
Atrisināti praktiskie uzdevumi, strādājot individuāli vai grupās (100%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt statistisko terminoloģiju un izmantotās datu izpētes metodes zinātniskajās publikācijās.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • Korekti sagatavot un ievadīt datus Jamovi vidē; • Izveidot un rediģēt tabulas, diagrammas; • Izvēlēties piemērotas datu apstrādes metodes, t.sk., veikt statistisko hipotēžu pārbaudes.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs pareizi interpretēt svarīgākos statistiskos rādītājus un praktiski izmantot apgūtās pamata statistiskās metodes pētījumu datu apstrādē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Petrie, A., Sabin, C. Medical Statistics at a Glance. 4th edition, Wiley-Blackwell, 2020.
2Peat, J., Barton, B. Medical Statistics: A Guide to SPSS, Data Analysis and Critical Appraisal. 2nd edition, John Wiley & Sons, 2014.
3Field, A. Discovering Statistics using IBM SPSS Statistics. 4th edition, Sage Publications, 2018.
Papildu literatūra
1Simpson, S. H. 2015. Creating a Data Analysis Plan: What to Consider When Choosing Statistics for a Study. Canadian Journal of Hospital Pharmacy. 68(4): 311–317. DOI: 10.4212/cjhp.v68i4.1471
2Koo, T. K., Li, M. Y. 2016. A Guideline of Selecting and Reporting Intraclass Correlation coefficients for Reliability Research. Journal of Chiropractic Medicine. 15(2), 155–163. DOI: 10.1016/j.jcm.2016.02.012
3Greenland, S., Senn, S. J., Rothman, K. J., Carlin, J. B., Poole, C., Goodman, S., N., and Altman, D. G. 2016. Statistical tests, P values, confidence intervals, and power: a guide to misinterpretations. Eur J Epidemiol. 31(4): 337-350. DOI: 10.1007/s10654-016-0149-3.
4Andrade, C. 2016. Understanding relative risk, odds ratio, and related terms: as simple as it can get. J. Clin Psychiatry. 76(7): 857-861. DOI: 10.4088/JCP.15f10150.
5Hopkins, S., Dettori, J. R., Chapman, J. R. 2018. Parametric and Nonparametric Tests in Spine Research: Why Do They Matter? Global Spine J. 8(6): 652–654. DOI: 10.1177/2192568218782679
6Nahm, F. S. 2016. Nonparametric statistical tests for the continuous data: the basic concept and the practical use. Korean J. Anesthesiol. 69(1): 8–14. DOI: 10.4097/kjae.2016.69.1.8
7Schober, P., Vetter, T. R. 2021. Linear Regression in Medical Research. Anesth Analg. 132(1):108-109. DOI: 10.1213/ANE.0000000000005206.
8Charan, J., Biswas, T. 2013. How to Calculate Sample Size for Different Study Designs in Medical Research? Indian J Psychol Med. 35(2): 121–126. DOI: 10.4103/0253-7176.116232
Citi informācijas avoti
1Laerd Statistics. Available from: https://statistics.laerd.com/