.
Iekšķīgās un infekcijas slimības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 11:45:59
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SL_103 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Dzīvās dabas zinātnes | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Angelika Krūmiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Statistikas mācību laboratorija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Baložu iela 14, Rīga, statistikarsu[pnkts]lv, +371 67060897 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 19 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 38 | ||||
Kopā kontaktstundas | 52 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 7 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 35 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas cilvēka anatomijā un bioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt teorētisko zināšanu apguvi par biežākajām iekšķīgajām un infekcijas slimībām, to etioloģiju, klīniskajām izpausmēm, diagnostikas un terapijas iespējām, kā arī profilaksi. Veicināt izpratni par atsevišķu simptomu multipliem cēloņiem, šo stāvokļu diferenciāldiagnostiku. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads internajā medicīnā. Internista loma veselības aprūpē. Pacienta izmeklēšanas, t.s. propedeitikas pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ādas izmaiņas un to klīniskā nozīme. Izsitumu veidi, iespējamie cēloņi un diferenciālā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cukura diabēta 1.un 2.tips, to atšķirības, klīniskie simptomi, diagnostika un terapija. Diabēta komplikācijas un to profilakse. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Bronhiālā astma – definīcija, klasifikācija, klīnika, diagnostika un terapijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Anēmijas – definīcija, iedalījums, iemesli, klīniskie simptomi, diagnostika. Terapijas taktika atkarībā no etioloģijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sāpes vēderā: diferenciālā diagnostika starp iekšķīgām slimībām un ķirurģisko patoloģiju. Biežākie cēloņi atbilstoši lokalizācijai. Pacienta izmeklēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Žultsakmeņu slimības: iemesli, akmeņu veidi, klīnika, diagnostika un terapijas iespējas. Holangīts. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Onkoloģiskās saslimšanas un to iedalījums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Alkohola ietekme uz cilvēka organismu: alkohola tauku hepatoze, aknu ciroze un alkohola encefalopātija. Klīnika un ārstēšanas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Primāra arteriāla hipertensija – definīcija, pakāpes, diagnostika (pareiza AS mērīšana), terapijas iespējas. Sekundārās arteriālas hipertensijas biežākie cēloņi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Sāpes krūtis – diferenciālā diagnostika. Miokarda infarkts – klīnika, diagnostika un terapija, t.s. reperfūzijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Infekcijas slimības pasaules skatījumā – vēsture, tagadne un nākotne. Infektoloģijas vieta kopējā slimību spektrā. Infektoloģijas teorētiski praktiskie pamati, infekcijas process, tā sastāvdaļas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Infekcijas slimību diagnostika. Epidemioloģiskās, klīniskās un laboratoriskās diagnostikas principi. Specifiskie laboratoriskie izmeklējumi mūsdienu infektoloģijā – izvēles principi, metodes, rezultātu interpretācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Terapijas principi infektoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Fekāli orālās infekcijas – jēdziens, etioloģija, epidemioloģija (virusālās, bakteriālās, parazitārās). To diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Aerogēnās infekcijas – jēdziens, etioloģija, epidemioloģija (vīrusu, baktēriju un sēnīšu). To diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Neiroinfekcijas jēdziens, definīcijas, etioloģija, epidemioloģija, diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakses iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Parazitārās infekcijas – jēdziens, etioloģija, klasifikācija, terapijas un profilakses principi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | HIV infekcijas norise – akūts retrovirālais sindroms, hroniska forma, klīniskās izpausmes, diagnostika, diferenciāldiagnoze, ārstēšanas principi. HIV infekcijas indikātorslimības. AIDS oportūnistiskās infekcijas slimības. Profilakse. Diagnostika, terapijas principi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Akūti vīrushepatīti (A, E, B, C herpesvīrusu u.c.) klīniskās atšķirības atkarībā no etioloģijas, klīniskā izmeklēšana, diagnozes verifikācija. Akūtas aknu šūnu mazspējas klīnika, bioķīmiskie marķieri, etioloģiska un patoģenētiska ārstēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Hroniski vīrushepatīti (B, C u.c.). Klīniskais raksturojums, diagnozes verifikācija. Terapijas principi. Diferenciāldiagnostika. Gala iznākumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
22 | Herpesvīrusu infekcijas: HHV1, HHV2, HHV3, HHV4, HHV5, HHV6, HHV7, HHV8 ierosināto patoloģiju tipiskā klīniskā aina; atšķirības, diferenciāldiagnoze, profilakses un ārstēšanas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Diareja – iespējamie cēloņi, klasifikācija, ārstēšana un terapijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Pneimonija – iedalījums, etioloģija, klīnika, diagnostika un ārstēšanas iespējas. Hospitālās pneimonijas jēdziens. Kazeozā pneimonija – ftiziatrijas pamati (izsaucējs, diagnostika, ārstēšana). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
25 | Pieaugušo vakcinācija: mērķi un uzdevumi; indikācijas un kontrindikācijas; vakcinācijas praktiskie aspekti. Imūnglobulīni, serumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads internajā medicīnā. Internista loma veselības aprūpē. Pacienta izmeklēšanas, t.s. propedeitikas pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ādas izmaiņas un to klīniskā nozīme. Izsitumu veidi, iespējamie cēloņi un diferenciālā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Cukura diabēta 1.un 2.tips, to atšķirības, klīniskie simptomi, diagnostika un terapija. Diabēta komplikācijas un to profilakse. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Bronhiālā astma – definīcija, klasifikācija, klīnika, diagnostika un terapijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Anēmijas – definīcija, iedalījums, iemesli, klīniskie simptomi, diagnostika. Terapijas taktika atkarībā no etioloģijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sāpes vēderā: diferenciālā diagnostika starp iekšķīgām slimībām un ķirurģisko patoloģiju. Biežākie cēloņi atbilstoši lokalizācijai. Pacienta izmeklēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Žultsakmeņu slimības: iemesli, akmeņu veidi, klīnika, diagnostika un terapijas iespējas. Holangīts. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Onkoloģiskās saslimšanas un to iedalījums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Alkohola ietekme uz cilvēka organismu: alkohola tauku hepatoze, aknu ciroze un alkohola encefalopātija. Klīnika un ārstēšanas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Primāra arteriāla hipertensija – definīcija, pakāpes, diagnostika (pareiza AS mērīšana), terapijas iespējas. Sekundārās arteriālas hipertensijas biežākie cēloņi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Sāpes krūtis – diferenciālā diagnostika. Miokarda infarkts – klīnika, diagnostika un terapija, t.s. reperfūzijas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Infekcijas slimības pasaules skatījumā – vēsture, tagadne un nākotne. Infektoloģijas vieta kopējā slimību spektrā. Infektoloģijas teorētiski praktiskie pamati, infekcijas process, tā sastāvdaļas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Infekcijas slimību diagnostika. Epidemioloģiskās, klīniskās un laboratoriskās diagnostikas principi. Specifiskie laboratoriskie izmeklējumi mūsdienu infektoloģijā – izvēles principi, metodes, rezultātu interpretācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Terapijas principi infektoloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Fekāli orālās infekcijas – jēdziens, etioloģija, epidemioloģija (virusālās, bakteriālās, parazitārās). To diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Aerogēnās infekcijas – jēdziens, etioloģija, epidemioloģija (vīrusu, baktēriju un sēnīšu). To diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Neiroinfekcijas jēdziens, definīcijas, etioloģija, epidemioloģija, diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakses iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Parazitārās infekcijas – jēdziens, etioloģija, klasifikācija, terapijas un profilakses principi. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
19 | HIV infekcijas norise – akūts retrovirālais sindroms, hroniska forma, klīniskās izpausmes, diagnostika, diferenciāldiagnoze, ārstēšanas principi. HIV infekcijas indikātorslimības. AIDS oportūnistiskās infekcijas slimības. Profilakse. Diagnostika, terapijas principi. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
20 | Akūti vīrushepatīti (A, E, B, C herpesvīrusu u.c.) klīniskās atšķirības atkarībā no etioloģijas, klīniskā izmeklēšana, diagnozes verifikācija. Akūtas aknu šūnu mazspējas klīnika, bioķīmiskie marķieri, etioloģiska un patoģenētiska ārstēšana. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
21 | Hroniski vīrushepatīti (B, C u.c.). Klīniskais raksturojums, diagnozes verifikācija. Terapijas principi. Diferenciāldiagnostika. Gala iznākumi. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
22 | Herpesvīrusu infekcijas: HHV1, HHV2, HHV3, HHV4, HHV5, HHV6, HHV7, HHV8 ierosināto patoloģiju tipiskā klīniskā aina; atšķirības, diferenciāldiagnoze, profilakses un ārstēšanas iespējas. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
23 | Diareja – iespējamie cēloņi, klasifikācija, ārstēšana un terapijas iespējas. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
24 | Pneimonija – iedalījums, etioloģija, klīnika, diagnostika un ārstēšanas iespējas. Hospitālās pneimonijas jēdziens. Kazeozā pneimonija – ftiziatrijas pamati (izsaucējs, diagnostika, ārstēšana). | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
25 | Pieaugušo vakcinācija: mērķi un uzdevumi; indikācijas un kontrindikācijas; vakcinācijas praktiskie aspekti. Imūnglobulīni, serumi. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1) Iepriekšēja teorētiska sagatavošanās atbilstoši nodarbības tēmai. 2) Patstāvīgais darbs – referāts vai prezentācija par vienu no nodarbības tēmām, ko studentam vajadzēs izpētīt patstāvīgi pēc norādītas literatūras avotiem un uzrakstīt par to referātu vai noprezentēt atrasto nodarbības laikā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Patstāvīgais darbs (papildus darba vērtēšanas kritēriji – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai, studenta personīgi ieguldītais darbs, studenta zināšanu līmenis) – 50%. 2) Daudzizvēļu rakstisks tests – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie būs ieguvuši padziļinātas zināšanas, uzskaitīs un raksturos biežākās iekšķīgās un infekcijas slimības, raksturos to etioloģiju, klīniskās parādības, diagnostikas iespējas; izpratīs un izskaidros simptomātiskas un etioloģiskas terapijas principus. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs patstāvīgi sagatavot datu analīzes plānu, ņemot vērā biežāko iekšķīgo un infekcijas slimību anamnēzi, norisi, laboratorijas izmeklējumus un citus datus. | ||||||||
Kompetences: | Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas zināšanas, lai analizētu un novērtētu internajā medicīnā sastopamās klīniskās situācijas, kā arī argumentēti pamatotu savu viedokli par tām. Saskaroties ar pacientu datiem, spēj profesionāli plānot pētījuma dizainu un interpretēt iegūtos statistikas rezultātos, ņemot vērā slimību etioloģiju un norisi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Goldman, L. and Schafer, AI. Goldman's Cecil Medicine, 25th edition. Saunders, 2016. | ||||||||
2 | National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Asthma: diagnosis, monitoring and chronic asthma management guideline. 2016. | ||||||||
3 | Hoffman, R., Benz, E. J., Silberstein, L. E., et all. Hematology: basic Principles and Practice. 7th edition. Elsevier, 2018. | ||||||||
4 | Benet, J. E., Dolin, R., Blaser, M. J. Mandel, D. and Benett’s. Principles and Practice of Infectious Diseases. 8th edition. Elsevier. | ||||||||
5 | Cohen, J., Opal, S. M., Powderly, W. G., editors. Infectious Diseases. 2 vol. 3rd edition. St. Louis, Mo.; London: Mosby, 2010. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Melmed, S., Polonsky, K. S., Larsen, P., Kronenberg, H. M. Williams Textbook of Endocrinology. 13th edition. Elsevier, 2016. | ||||||||
2 | Lejnieks, A. et al. Klīniskā medicīna profesora A. Lejnieka redakcijā, 3.grāmata. Rīga: Medicīnas apgāds, 2012. | ||||||||
3 | Kalvelis, A. Kardioloģija. Informācijas materiāli. Rīga:SIA “Drukmeistars”. 2018 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://www.clinicalkey.com | ||||||||
2 | http://www.who.int/ | ||||||||
3 | http://site.ebrary.com/lib/rsub | ||||||||
4 | https://emedicine.medscape.com/ |