Pārlekt uz galveno saturu

Iekšķīgās un infekcijas slimības

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 11:45:59
Par studiju kursu
Kursa kods:SL_103LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Dzīvās dabas zinātnes
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Angelika Krūmiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Statistikas mācību laboratorija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Baložu iela 14, Rīga, statistikaatrsu[pnkts]lv, +371 67060897
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)19Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas38
Kopā kontaktstundas52
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas7
Nodarbības (skaits)14Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas35
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas cilvēka anatomijā un bioloģijā.
Mērķis:
Sekmēt teorētisko zināšanu apguvi par biežākajām iekšķīgajām un infekcijas slimībām, to etioloģiju, klīniskajām izpausmēm, diagnostikas un terapijas iespējām, kā arī profilaksi. Veicināt izpratni par atsevišķu simptomu multipliem cēloņiem, šo stāvokļu diferenciāldiagnostiku.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads internajā medicīnā. Internista loma veselības aprūpē. Pacienta izmeklēšanas, t.s. propedeitikas pamati.Lekcijas1.00auditorija
2Ādas izmaiņas un to klīniskā nozīme. Izsitumu veidi, iespējamie cēloņi un diferenciālā diagnostika.Nodarbības1.00auditorija
3Cukura diabēta 1.un 2.tips, to atšķirības, klīniskie simptomi, diagnostika un terapija. Diabēta komplikācijas un to profilakse.Nodarbības1.00auditorija
4Bronhiālā astma – definīcija, klasifikācija, klīnika, diagnostika un terapijas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
5Anēmijas – definīcija, iedalījums, iemesli, klīniskie simptomi, diagnostika. Terapijas taktika atkarībā no etioloģijas.Nodarbības1.00auditorija
6Sāpes vēderā: diferenciālā diagnostika starp iekšķīgām slimībām un ķirurģisko patoloģiju. Biežākie cēloņi atbilstoši lokalizācijai. Pacienta izmeklēšana.Nodarbības1.00auditorija
7Žultsakmeņu slimības: iemesli, akmeņu veidi, klīnika, diagnostika un terapijas iespējas. Holangīts.Nodarbības1.00auditorija
8Onkoloģiskās saslimšanas un to iedalījums.Nodarbības2.00auditorija
9Alkohola ietekme uz cilvēka organismu: alkohola tauku hepatoze, aknu ciroze un alkohola encefalopātija. Klīnika un ārstēšanas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
10Primāra arteriāla hipertensija – definīcija, pakāpes, diagnostika (pareiza AS mērīšana), terapijas iespējas. Sekundārās arteriālas hipertensijas biežākie cēloņi.Nodarbības1.00auditorija
11Sāpes krūtis – diferenciālā diagnostika. Miokarda infarkts – klīnika, diagnostika un terapija, t.s. reperfūzijas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
12Infekcijas slimības pasaules skatījumā – vēsture, tagadne un nākotne. Infektoloģijas vieta kopējā slimību spektrā. Infektoloģijas teorētiski praktiskie pamati, infekcijas process, tā sastāvdaļas.Lekcijas1.00auditorija
13Infekcijas slimību diagnostika. Epidemioloģiskās, klīniskās un laboratoriskās diagnostikas principi. Specifiskie laboratoriskie izmeklējumi mūsdienu infektoloģijā – izvēles principi, metodes, rezultātu interpretācija.Lekcijas1.00auditorija
14Terapijas principi infektoloģijā.Lekcijas1.00auditorija
15Fekāli orālās infekcijas – jēdziens, etioloģija, epidemioloģija (virusālās, bakteriālās, parazitārās). To diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakse.Lekcijas1.00auditorija
16Aerogēnās infekcijas – jēdziens, etioloģija, epidemioloģija (vīrusu, baktēriju un sēnīšu). To diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakse.Lekcijas1.00auditorija
17Neiroinfekcijas jēdziens, definīcijas, etioloģija, epidemioloģija, diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakses iespējas.Lekcijas1.00auditorija
18Parazitārās infekcijas – jēdziens, etioloģija, klasifikācija, terapijas un profilakses principi.Nodarbības1.00auditorija
19HIV infekcijas norise – akūts retrovirālais sindroms, hroniska forma, klīniskās izpausmes, diagnostika, diferenciāldiagnoze, ārstēšanas principi. HIV infekcijas indikātorslimības. AIDS oportūnistiskās infekcijas slimības. Profilakse. Diagnostika, terapijas principi.Nodarbības1.00auditorija
20Akūti vīrushepatīti (A, E, B, C herpesvīrusu u.c.) klīniskās atšķirības atkarībā no etioloģijas, klīniskā izmeklēšana, diagnozes verifikācija. Akūtas aknu šūnu mazspējas klīnika, bioķīmiskie marķieri, etioloģiska un patoģenētiska ārstēšana.Nodarbības1.00auditorija
21Hroniski vīrushepatīti (B, C u.c.). Klīniskais raksturojums, diagnozes verifikācija. Terapijas principi. Diferenciāldiagnostika. Gala iznākumi.Nodarbības1.00auditorija
22Herpesvīrusu infekcijas: HHV1, HHV2, HHV3, HHV4, HHV5, HHV6, HHV7, HHV8 ierosināto patoloģiju tipiskā klīniskā aina; atšķirības, diferenciāldiagnoze, profilakses un ārstēšanas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
23Diareja – iespējamie cēloņi, klasifikācija, ārstēšana un terapijas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
24Pneimonija – iedalījums, etioloģija, klīnika, diagnostika un ārstēšanas iespējas. Hospitālās pneimonijas jēdziens. Kazeozā pneimonija – ftiziatrijas pamati (izsaucējs, diagnostika, ārstēšana).Nodarbības1.00auditorija
25Pieaugušo vakcinācija: mērķi un uzdevumi; indikācijas un kontrindikācijas; vakcinācijas praktiskie aspekti. Imūnglobulīni, serumi.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads internajā medicīnā. Internista loma veselības aprūpē. Pacienta izmeklēšanas, t.s. propedeitikas pamati.Lekcijas1.00auditorija
2Ādas izmaiņas un to klīniskā nozīme. Izsitumu veidi, iespējamie cēloņi un diferenciālā diagnostika.Nodarbības1.00auditorija
3Cukura diabēta 1.un 2.tips, to atšķirības, klīniskie simptomi, diagnostika un terapija. Diabēta komplikācijas un to profilakse.Nodarbības1.00auditorija
4Bronhiālā astma – definīcija, klasifikācija, klīnika, diagnostika un terapijas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
5Anēmijas – definīcija, iedalījums, iemesli, klīniskie simptomi, diagnostika. Terapijas taktika atkarībā no etioloģijas.Nodarbības1.00auditorija
6Sāpes vēderā: diferenciālā diagnostika starp iekšķīgām slimībām un ķirurģisko patoloģiju. Biežākie cēloņi atbilstoši lokalizācijai. Pacienta izmeklēšana.Nodarbības1.00auditorija
7Žultsakmeņu slimības: iemesli, akmeņu veidi, klīnika, diagnostika un terapijas iespējas. Holangīts.Nodarbības1.00auditorija
8Onkoloģiskās saslimšanas un to iedalījums.Nodarbības1.00auditorija
9Alkohola ietekme uz cilvēka organismu: alkohola tauku hepatoze, aknu ciroze un alkohola encefalopātija. Klīnika un ārstēšanas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
10Primāra arteriāla hipertensija – definīcija, pakāpes, diagnostika (pareiza AS mērīšana), terapijas iespējas. Sekundārās arteriālas hipertensijas biežākie cēloņi.Nodarbības1.00auditorija
11Sāpes krūtis – diferenciālā diagnostika. Miokarda infarkts – klīnika, diagnostika un terapija, t.s. reperfūzijas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
12Infekcijas slimības pasaules skatījumā – vēsture, tagadne un nākotne. Infektoloģijas vieta kopējā slimību spektrā. Infektoloģijas teorētiski praktiskie pamati, infekcijas process, tā sastāvdaļas.Lekcijas1.00auditorija
13Infekcijas slimību diagnostika. Epidemioloģiskās, klīniskās un laboratoriskās diagnostikas principi. Specifiskie laboratoriskie izmeklējumi mūsdienu infektoloģijā – izvēles principi, metodes, rezultātu interpretācija.Lekcijas1.00auditorija
14Terapijas principi infektoloģijā.Lekcijas1.00auditorija
15Fekāli orālās infekcijas – jēdziens, etioloģija, epidemioloģija (virusālās, bakteriālās, parazitārās). To diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakse.Lekcijas1.00auditorija
16Aerogēnās infekcijas – jēdziens, etioloģija, epidemioloģija (vīrusu, baktēriju un sēnīšu). To diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakse.Lekcijas1.00auditorija
17Neiroinfekcijas jēdziens, definīcijas, etioloģija, epidemioloģija, diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakses iespējas.Lekcijas1.00auditorija
18Parazitārās infekcijas – jēdziens, etioloģija, klasifikācija, terapijas un profilakses principi.Nodarbības0.50auditorija
19HIV infekcijas norise – akūts retrovirālais sindroms, hroniska forma, klīniskās izpausmes, diagnostika, diferenciāldiagnoze, ārstēšanas principi. HIV infekcijas indikātorslimības. AIDS oportūnistiskās infekcijas slimības. Profilakse. Diagnostika, terapijas principi.Nodarbības0.50auditorija
20Akūti vīrushepatīti (A, E, B, C herpesvīrusu u.c.) klīniskās atšķirības atkarībā no etioloģijas, klīniskā izmeklēšana, diagnozes verifikācija. Akūtas aknu šūnu mazspējas klīnika, bioķīmiskie marķieri, etioloģiska un patoģenētiska ārstēšana.Nodarbības0.50auditorija
21Hroniski vīrushepatīti (B, C u.c.). Klīniskais raksturojums, diagnozes verifikācija. Terapijas principi. Diferenciāldiagnostika. Gala iznākumi.Nodarbības0.50auditorija
22Herpesvīrusu infekcijas: HHV1, HHV2, HHV3, HHV4, HHV5, HHV6, HHV7, HHV8 ierosināto patoloģiju tipiskā klīniskā aina; atšķirības, diferenciāldiagnoze, profilakses un ārstēšanas iespējas.Nodarbības0.50auditorija
23Diareja – iespējamie cēloņi, klasifikācija, ārstēšana un terapijas iespējas.Nodarbības0.50auditorija
24Pneimonija – iedalījums, etioloģija, klīnika, diagnostika un ārstēšanas iespējas. Hospitālās pneimonijas jēdziens. Kazeozā pneimonija – ftiziatrijas pamati (izsaucējs, diagnostika, ārstēšana).Nodarbības0.50auditorija
25Pieaugušo vakcinācija: mērķi un uzdevumi; indikācijas un kontrindikācijas; vakcinācijas praktiskie aspekti. Imūnglobulīni, serumi.Nodarbības0.50auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1) Iepriekšēja teorētiska sagatavošanās atbilstoši nodarbības tēmai. 2) Patstāvīgais darbs – referāts vai prezentācija par vienu no nodarbības tēmām, ko studentam vajadzēs izpētīt patstāvīgi pēc norādītas literatūras avotiem un uzrakstīt par to referātu vai noprezentēt atrasto nodarbības laikā.
Vērtēšanas kritēriji:
1) Patstāvīgais darbs (papildus darba vērtēšanas kritēriji – darba satura atbilstība izvēlētai tēmai, studenta personīgi ieguldītais darbs, studenta zināšanu līmenis) – 50%. 2) Daudzizvēļu rakstisks tests – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie būs ieguvuši padziļinātas zināšanas, uzskaitīs un raksturos biežākās iekšķīgās un infekcijas slimības, raksturos to etioloģiju, klīniskās parādības, diagnostikas iespējas; izpratīs un izskaidros simptomātiskas un etioloģiskas terapijas principus.
Prasmes:Pratīs patstāvīgi sagatavot datu analīzes plānu, ņemot vērā biežāko iekšķīgo un infekcijas slimību anamnēzi, norisi, laboratorijas izmeklējumus un citus datus.
Kompetences:Pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas zināšanas, lai analizētu un novērtētu internajā medicīnā sastopamās klīniskās situācijas, kā arī argumentēti pamatotu savu viedokli par tām. Saskaroties ar pacientu datiem, spēj profesionāli plānot pētījuma dizainu un interpretēt iegūtos statistikas rezultātos, ņemot vērā slimību etioloģiju un norisi.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Goldman, L. and Schafer, AI. Goldman's Cecil Medicine, 25th edition. Saunders, 2016.
2National Institute for Health and Care Excellence (NICE). Asthma: diagnosis, monitoring and chronic asthma management guideline. 2016.
3Hoffman, R., Benz, E. J., Silberstein, L. E., et all. Hematology: basic Principles and Practice. 7th edition. Elsevier, 2018.
4Benet, J. E., Dolin, R., Blaser, M. J. Mandel, D. and Benett’s. Principles and Practice of Infectious Diseases. 8th edition. Elsevier.
5Cohen, J., Opal, S. M., Powderly, W. G., editors. Infectious Diseases. 2 vol. 3rd edition. St. Louis, Mo.; London: Mosby, 2010.
Papildu literatūra
1Melmed, S., Polonsky, K. S., Larsen, P., Kronenberg, H. M. Williams Textbook of Endocrinology. 13th edition. Elsevier, 2016.
2Lejnieks, A. et al. Klīniskā medicīna profesora A. Lejnieka redakcijā, 3.grāmata. Rīga: Medicīnas apgāds, 2012.
3Kalvelis, A. Kardioloģija. Informācijas materiāli. Rīga:SIA “Drukmeistars”. 2018
Citi informācijas avoti
1https://www.clinicalkey.com
2http://www.who.int/
3http://site.ebrary.com/lib/rsub
4https://emedicine.medscape.com/