Pārlekt uz galveno saturu

Konsultēšana statistikā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 11:37:05
Par studiju kursu
Kursa kods:SL_122LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Matemātika; Varbūtību teorija un matemātiskā statistikaMērķauditorija:Dzīvās dabas zinātnes
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Andrejs Ivanovs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Statistikas mācību laboratorija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistikaatrsu[pnkts]lv, +371 67060897
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)14Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas46
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas9
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas33
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
• Studējošajiem nepieciešamas labas zināšanas par statistiku – bieži lietotiem jēdzieniem, metodēm un modeļiem. • „R” programmatūra.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir iepazīstināt studējošos ar dažādām prasmēm, kas nepieciešamas, lai kļūtu par veiksmīgu konsultantu statistikā. Šādas prasmes ietver tehnisko statistikas jēdzienu paskaidrošanu cilvēkiem, kas nav speciālisti statistikā, sadarbību ar citiem pētniekiem, pētījuma jautājuma pārvēršanu statistikas problēmā, konsultāciju procesa vadīšanu un rezultātu nodošanu atbilstoši klienta tehniskajam raksturojumam, kā arī citas lietas. Kursā tiek demonstrēti programmatūras rīki, kas var palīdzēt labāk prezentēt rezultātus. Tiek sniegts statistisko metožu un to piemērošanas konteksta vispārīgs pārskats, lai mudinātu studējošos izstrādāt savas metodes / rīcības plānu, kas var palīdzēt prezentēt potenciāli nozīmīgās metodes klientam. Tiek apspriesti izplatīti maldīgie priekšstati par statistiku un nepareizs pielietojums, kā arī daži ētiski apsvērumi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vajadzība pēc konsultācijām statistikā. Klientu veidi. Konsultācijas pretstatā sadarbībai, abpusēji ieguvumi no konsultācijām. Komunikācija ar klientu, konsultāciju process. Problēmas un rezultātu definēšana. Laika plānošana.Lekcijas1.00auditorija
2Rakstiska ziņojuma sagatavošanas pamatprincipi. Prezentācijas. Diagrammas.Lekcijas1.00auditorija
3Izplatītas problēmas, maldīgi priekšstati par statistikas metodēm un to nepareizs pielietojums.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
4Resursi un programmatūras rīki statistisko jēdzienu prezentēšanai.Nodarbības1.00datorklase
5Gadījuma izpēte (1): problēma, dati, metodoloģija, darba kārtība, iznākums.Nodarbības1.00datorklase
6Vieslekcija (1): saruna un diskusija ar akadēmiķi / nozares ekspertu.Nodarbības1.00auditorija
7Statistisko rezultātu paziņošana. Statistikas metožu sadaļas rakstīšana zinātniskajos rakstos.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
8Pētījuma zinātniskā metode salīdzinājumā ar hipotēzes izvirzīšanu no datiem. Jautājumi, kas saistīti ar statistikas konsultāciju starpdisciplināro raksturu un ētiskajiem apsvērumiem.Lekcijas1.00auditorija
9Datu vākšanas metodes. Datu pārvaldība.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
10Gadījuma izpēte (2): problēma, dati, metodoloģija, darba kārtība, iznākums.Nodarbības1.00datorklase
11Vieslekcija (2): saruna un diskusija ar akadēmiķi / nozares ekspertu.Nodarbības1.00auditorija
12Pārskats par pētījumu plāniem.Lekcijas1.00auditorija
13Statistikas metožu pārskats. Prognozējošie un skaidrojošie modeļi.Lekcijas1.00auditorija
14Projekta dokumentācija. Nobeiguma ziņojuma saturs un formatēšana. Padziļināts ieskats „R Markdown” ziņojumu rakstīšanai.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
15Gadījuma izpēte (3): problēma, dati, metodoloģija, darba kārtība, iznākums.Nodarbības1.00datorklase
16Vieslekcija (3): saruna un diskusija ar akadēmiķi / nozares ekspertu.Nodarbības1.00auditorija
17Diagrammas un interaktīvas vizualizācijas „R” (ggplot2, plotly).Nodarbības2.00datorklase
18Interaktīva rezultātu prezentēšana, izmantojot „R” un „R Shiny”.Nodarbības2.00datorklase
19Kursa projektu noslēguma prezentācijas.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vajadzība pēc konsultācijām statistikā. Klientu veidi. Konsultācijas pretstatā sadarbībai, abpusēji ieguvumi no konsultācijām. Komunikācija ar klientu, konsultāciju process. Problēmas un rezultātu definēšana. Laika plānošana.Lekcijas1.00auditorija
2Rakstiska ziņojuma sagatavošanas pamatprincipi. Prezentācijas. Diagrammas.Lekcijas1.00auditorija
3Izplatītas problēmas, maldīgi priekšstati par statistikas metodēm un to nepareizs pielietojums.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
4Resursi un programmatūras rīki statistisko jēdzienu prezentēšanai.Nodarbības1.00datorklase
5Gadījuma izpēte (1): problēma, dati, metodoloģija, darba kārtība, iznākums.Nodarbības1.00datorklase
6Vieslekcija (1): saruna un diskusija ar akadēmiķi / nozares ekspertu.Nodarbības1.00auditorija
7Statistisko rezultātu paziņošana. Statistikas metožu sadaļas rakstīšana zinātniskajos rakstos.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
8Pētījuma zinātniskā metode salīdzinājumā ar hipotēzes izvirzīšanu no datiem. Jautājumi, kas saistīti ar statistikas konsultāciju starpdisciplināro raksturu un ētiskajiem apsvērumiem.Lekcijas1.00auditorija
9Datu vākšanas metodes. Datu pārvaldība.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
10Gadījuma izpēte (2): problēma, dati, metodoloģija, darba kārtība, iznākums.Nodarbības1.00datorklase
11Vieslekcija (2): saruna un diskusija ar akadēmiķi / nozares ekspertu.Nodarbības1.00datorklase
12Pārskats par pētījumu plāniem.Lekcijas1.00auditorija
13Statistikas metožu pārskats. Prognozējošie un skaidrojošie modeļi.Lekcijas1.00auditorija
14Projekta dokumentācija. Nobeiguma ziņojuma saturs un formatēšana. Padziļināts ieskats „R Markdown” ziņojumu rakstīšanai.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50datorklase
15Gadījuma izpēte (3): problēma, dati, metodoloģija, darba kārtība, iznākums.Nodarbības1.00datorklase
16Vieslekcija (3): saruna un diskusija ar akadēmiķi / nozares ekspertu.Nodarbības1.00auditorija
17Diagrammas un interaktīvas vizualizācijas „R” (ggplot2, plotly).Nodarbības1.00datorklase
18Interaktīva rezultātu prezentēšana, izmantojot „R” un „R Shiny”.Nodarbības1.00datorklase
19Kursa projektu noslēguma prezentācijas.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošajiem jāturpina pētīt lekcijās apspriestās tēmas un jāveido personiskie uzskati. Tas ietver atbilstošu žurnālu rakstu, statistikas praktiķu un konsultantu memuāru un citus resursu lasīšanu. Daļa šī kursa satura sniedzas ārpus akadēmiskās literatūras. Kursa projekta izstrāde.
Vērtēšanas kritēriji:
Novērtējums 10 ballu skalā saskaņā ar RSU Studiju reglamentu: • Kursa projekts – studējošie var izvēlēties no vairākiem piedāvātajiem projektiem. Studējošajiem ir jāsagatavo projekta atskaite un jāprezentē rezultāti – 60%; • Rakstisks eksāmens – 40%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Izskaidro statistikas konsultāciju procesa galvenos soļus un labo praksi; • Izprot statistikas konsultanta lomu starpnozaru pētījumos; • Izklāsta izplatītas kļūdas, kas tiek pieļautas, izmantojot statistikas metodes; • Klasificē dažādus pētījumu plānus, datu vākšanas metodes un atbilstošās statistikas metodes; • Izvēlas galvenās statistikas metodes dažāda veida problēmu risināšanai; • Definē „R” koda sintaksi un pakotnes bieži izmantotajiem statistiskajiem testiem un modeļiem.
Prasmes:• Informēt klientus ar dažādiem zināšanu līmeņiem par statistikas jēdzieniem un metodēm (un to nepareizu izmantošanu); • Apstrādāt patstāvīgi un pārveidot datus analīzei; • Izvēlēties un izmantot konkrētajiem datiem un problēmai piemērotāko statistikas metodi; • Sagatavot nobeiguma ziņojumu un prezentāciju, izmantojot „R Markdown” funkcionalitāti; • Sagatavot interaktīvu „R” lietojumprogrammu rezultātu prezentēšanai, izmantojot „R Shiny”, rakstiski un mutiski prezentēt rezultātus gan nozares speciālistiem, gan nespeciālistiem.
Kompetences:Pēc veiksmīgas studiju kursa apguves studējošie spēj piedalīties konsultāciju procesā un iegūt no klienta nepieciešamo informāciju sadarbības iespēju izvērtēšanai. Studējošie spēj aprakstīt klientam nepieciešamās analīzes veikšanas darbības, sniegt atbilstošās metodoloģijas pārskatu un ieskicēt iespējamos rezultātus. Studējošie ir gatavi vadīt savu darbu un risināt problēmas konsultāciju procesa laikā (iespējams, ar zināmu vadību), lai atbalstītu uzticamus un zinātniskus pētījumus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Cabrera, J. & McDougall, A. (2013). Statistical consulting. Springer Science & Business Media.
2Hand, D. J. & Everitt, B. S. (Eds.). (2007). The statistical consultant in action. Cambridge University Press.
Papildu literatūra
1Wasserman, L. (2013). All of statistics: a concise course in statistical inference. Springer Science & Business Media.
2Friedman, J., Hastie, T. & Tibshirani, R. (2001). The elements of statistical learning. New York: Springer series in statistics. Available from: https://web.stanford.edu/~hastie/Papers/ESLII.pdf
3Izenman, Alan J. (2001). Modern Multivariate Statistical Techniques. New York: Springer series in statistics.
4Härdle, W. & Simar, L. (2007). Applied multivariate statistical analysis. Berlin: Springer.
5Montgomery, D. C. (2017). Design and analysis of experiments. John Wiley & sons.
6Xie, Y., Allaire, J. J. & Grolemund, G. (2018). R Markdown: The definitive guide. CRC Press.