Pārlekt uz galveno saturu

Pētniecības prasmes un kritiskā pieeja biostatistikā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 08:19:30
Par studiju kursu
Kursa kods:SL_130LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Matemātika; Varbūtību teorija un matemātiskā statistikaMērķauditorija:Dzīvās dabas zinātnes
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ieva Reine
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Statistikas mācību laboratorija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistikaatrsu[pnkts]lv, +371 67060897
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)11Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas22
Nodarbības (skaits)13Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas26
Kopā kontaktstundas48
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas18
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas statistikā un par medicīnas zinātnes pamatjēdzieniem.
Mērķis:
Kursā aprakstīti un izskaidroti epidemioloģijas pamatjēdzieni un metodes ar uzskatāmiem piemēriem un statistiskiem paskaidrojumiem. Iekļauti visi būtiskie aspekti: cilvēku un iedzīvotāju skaits, variācija, kļūdas, neobjektivitāte, maldinoši faktori, cēloņsakarība, slimības spektrs, „aisberga” jēdziens, risks un tā saistība ar slimības biežumu, pētījuma plāns un, visbeidzot, daži aspekti par to, kā nozare ir attīstījusies un, iespējams, turpinās attīstīties to cilvēku dzīves laikā, kuri tagad sāk veidot karjeru šajā jomā. Kursa mērķis ir iepazīstināt ar biostatistiku medicīnas zinātnē, liekot uzsvaru uz teoriju, idejām un epidemioloģiskajām aksiomām. Kursā ir iekļauti vairāki uzdevumi, kuru izpildei nepieciešanas zināšanas par matemātikas pamatjēdzieniem un aprēķiniem. Kursa mērķis ir iepazīstināt ar biostatistikas praktisko pielietojumu medicīnas zinātnē. Sniegtie piemēri ir no mūsdienu pētījumiem un sabiedrības veselības prakses, ieskaitot veselības aprūpes politiku un plānošanu. Mērķis ir nodrošināt, ka students gūst pietiekami labas zināšanas, lai tos apzināti izmantotu. Uzsvars tiek likts uz izpratnes gūšanu, nevis tikai uz aprēķiniem, izņemot gadījumus, kad tie ir būtiski izpratnei.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Bioloģiskās, klīniski sociālās un ekoloģiskās zinātnes būtība, tvērums, mainīgie lielumi, galvenie pasākumi un plāni; piemēri, jautājumu paraugiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Slimības mainība atkarībā no laika, vietas un cilvēka, slimības mainības analīzes iemesliLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Kļūdas, novirzes un maldinoši faktori epidemioloģijāLekcijas1.00auditorija
4Noviržu un kļūdu pētījumu hronoloģiskās shēmas praktiska pielietošanaLekcijas1.00auditorija
5Cēlonis un sekas, uzdevumiNodarbības1.00auditorija
6Neizmērojamā slimības nasta: aisberga un piramīdas metamorfiLekcijas1.00auditorija
7Skrīnings: agrīna slimības vai tās sākumposmu diagnostika, jautājumu piemēri, uzdevumiNodarbības1.00auditorija
8Riska jēdziens un slimības biežuma galvenie rādītāji: saslimstība un izplatībaNodarbības2.00auditorija
9Interpretācijas datu apkopošana, prezentēšana, uzdevumiNodarbības2.00auditorija
10Dzīves gadi ar invaliditāti un kvalitātes koriģēti dzīves gadiNodarbības1.00auditorija
11Biostatistikas metodes un paņēmieni medicīnas zinātnēsNodarbības1.00auditorija
12Gadījumu sērija: klīniski un uz iedzīvotāju skaitu balstīti reģistra un administratīvās sistēmas pētījumiLekcijas1.00auditorija
13Vienlaicīgi pētījumi, gadījuma kontroles un kohortas pētījumiNodarbības2.00auditorija
14Pētījumi: uz iedzīvotāju skaitu balstīti klīniskie un sabiedrības veselības eksperimentiLekcijas3.00auditorija
15Kvazieksperimentāli pētījumu veidi, ekoloģiskie pētījumiLekcijas2.00auditorija
16Datu analīze un interpretācija: pamatā esošie jautājumi, uzdevumiNodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Bioloģiskās, klīniski sociālās un ekoloģiskās zinātnes būtība, tvērums, mainīgie lielumi, galvenie pasākumi un plāni; piemēri, jautājumu paraugiLekcijas1.00auditorija
2Slimības mainība atkarībā no laika, vietas un cilvēka, slimības mainības analīzes iemesliNodarbības1.00auditorija
3Kļūdas, novirzes un maldinoši faktori epidemioloģijāLekcijas1.00auditorija
4Noviržu un kļūdu pētījumu hronoloģiskās shēmas praktiska pielietošanaLekcijas1.00auditorija
5Cēlonis un sekas, uzdevumiNodarbības1.00auditorija
6Neizmērojamā slimības nasta: aisberga un piramīdas metamorfiLekcijas1.00auditorija
7Skrīnings: agrīna slimības vai tās sākumposmu diagnostika, jautājumu piemēri, uzdevumiNodarbības1.00auditorija
8Riska jēdziens un slimības biežuma galvenie rādītāji: saslimstība un izplatībaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Interpretācijas datu apkopošana, prezentēšana, uzdevumiLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Dzīves gadi ar invaliditāti un kvalitātes koriģēti dzīves gadiNodarbības1.00auditorija
11Biostatistikas metodes un paņēmieni medicīnas zinātnēsLekcijas1.00auditorija
12Gadījumu sērija: klīniski un uz iedzīvotāju skaitu balstīti reģistra un administratīvās sistēmas pētījumiLekcijas1.00auditorija
13Vienlaicīgi pētījumi, gadījuma kontroles un kohortas pētījumiNodarbības1.00auditorija
14Pētījumi: uz iedzīvotāju skaitu balstīti klīniskie un sabiedrības veselības eksperimentiLekcijas1.00auditorija
15Kvazieksperimentāli pētījumu veidi, ekoloģiskie pētījumiLekcijas1.00auditorija
16Datu analīze un interpretācija: pamatā esošie jautājumi, uzdevumiNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• Lasīt un analizēt obligāto literatūru, gatavojoties iknedēļas lekcijām un praktiskajām nodarbībām, kā arī nokārtot gala eksāmenu.
Vērtēšanas kritēriji:
Lai saņemtu sekmīgu atzīmi kursā, studējošajam: • jānokārto gala eksāmens, kas ietver teorētisko zināšanu pārbaudi un aprēķinu uzdevumus (pareizi jāizpilda vismaz 75% eksāmena uzdevumu).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie pratīs meklēt, atlasīt un lasīt zinātniskās publikācijas medicīnas zinātnes biostatistikā, un kritiski vērtēs mūsdienu pētījumus un veselības aizsardzības praksi, ieskaitot veselības aprūpes politiku un plānošanu. Kurss sniegs zināšanas epidemioloģijas jēdzienu izmantošanai un to izpratnei, kas nodrošina pamatu radošai pētniecībai, tai skaitā darbojoties dažādu jomu saskarē.
Prasmes:Studējošie spēs patstāvīgi pielietot sociālo zinātņu teorijas, jēdzienus un metodes veselības aizsardzības praksē un politikas veidošanā, kā arī izmantot atbilstošās statistikas metodes. Studējošais arī spēs izmantot biostatistikas rīku kopumu, pareizi izprotot epidemioloģijas mērķus, teorijas, principus un nepilnības. Iegūtās prasmes ietver statistisko metožu izmantošanu vienlaicīgos, gadījuma kontroles un kohortas pētījumos, piemērota teorētiskā un statistiskā modeļa izvēli un iegūto rezultātu interpretāciju.
Kompetences:Studējošajam būs padziļinātas zināšanas, lai izprastu datus un izvēlētos labākās statistiskā novērtējuma metodes un veiktu pētījumus. Studējošais spēs arī analizēt un interpretēt dažādu veidu pētījumu rezultātus, ieskaitot eksperimentāla un kvazieksperimentāla rakstura pētījumus, kurus bieži izmanto medicīnas pētījumos, uzņemties atbildību par darba rezultātiem un to analīzi.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Clayton, David; Hills, Michael. Statistical models in epidemiology. Oxford: Oxford Univ. Press, 2013.
2Bhopal, R.S. Concepts of epidemiology: Integrating the ideas, theories, and methods of epidemiology. 2016, 3rd edition.
3Brauer, F. Mathematical epidemiology: Past, present, and future. 2017.
Papildu literatūra
1Kirkwood BR. Essentials of Medical Statistics. 2nd ed. John Wiley & Sons, 2003.
2Dawson B, Trapp R. Basic & Clinical Biostatistics. 4th edition. McGraw-Hill Medical, 2004.
3Woodward M. Epidemiology: Study Design and Data Analysis. 2nd edition. Chapman & Hall, 2004.
4Campbell, MJ, Machin, D. Medical statistics. A commonsense approach. 1993.