.
Vispārīgā socioloģija I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:39
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_005 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija | Mērķauditorija: | Socioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ritma Rungule | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par socioloģijas būtību un ievadīt studentus socioloģiskajā domāšanā. Sniegt priekšstatu par socioloģisko zināšanu teorētisko līmeni, nodrošināt būtiskāko socioloģijas jēdzienu, koncepciju un teorētisko pieeju apguvi, ievērojot dažādas metodoloģiskās orientācijas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Socioloģija kā sociāla zinātne. Socioloģijas vēsturiskā attīstība. Socioloģiska domāšana, teorijas, pētījumi. Galvenās teorētiskās pieejas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sabiedrības attīstība, sociālās pārmaiņas, globalizācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Socioloģijas raksturojums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kultūra un sabiedrība, vērtības, normas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Socializācija. Dzīves gājums. Sabiedrības novecošana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Deviantā uzvedība, sociālā kontrole un noziedzība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pusaudžu un jauniešu socializācijas galvenās problēmas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sociālā mijiedarbība un sociālā struktūra. Sociālie statusi un lomas. Sociālie institūti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālās kopas, grupas un organizācijas, sociālie tīkli, kolektīvā uzvedība un sociālās kustības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Sociālā nevienlīdzība. Sociālā atstumtība un nabadzība. Sociālā politika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Sociālā stratifikācija. Sociālā mobilitāte | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sociālās atstumtības riska grupas Latvijā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lai piedalītos seminārā, jāizlasa norādītā literatūra un jāsagatavo rakstiskas atbildes uz semināra jautājumiem/tēmām. Semināram sagatavotais materiāls pēc nodarbības jānodod katedrā, tas tiek vērtēts ar atzīmi. Kursa nobeigumā studenti raksta referātu vai eseju, darba žanrs netiek ierobežots. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Semināru materiāli un aktivitāte semināros – 20% Referāts/eseja – 40% Eksāmens – 40% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti ir apguvuši socioloģijas pamatjēdzienus, galvenās teorētiskās pieejas un zina nozīmīgākos pētījumus katrā tēmā. | ||||||||
Prasmes: | Prot sagatavot kopsavilkumu par izlasīto literatūru, prezentāciju par pētījumu publikācijām un datiem. Prot lietot socioloģijas jēdzienus sabiedrības aktualitāšu un ikdienas notikumu skaidrojumā, prot veikt pāreju no ikdienas domāšanas uz socioloģisko analīzi. | ||||||||
Kompetences: | Studentiem ir izpratne par sabiedrībā notiekošajiem sociālajiem procesiem, viņi var par to argumentēti diskutēt. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Cilvēks un dzīve socioloģijas skatījumā, 1996. LU Socioloģijas katedra. | ||||||||
2 | ESF NP „Darba tirgus pētījumi” Bezdarba un sociālās atstumtības iemesli un ilgums, Rīga, LU FSI, 2007. | ||||||||
3 | Giddens A. Sociology. 5 th ed., Cambridge: Polity Press, 2006. | ||||||||
4 | Laķis P. Ievads socioloģijā, Zvaigzne ABC, 2002. | ||||||||
5 | Latvijas jaunatnes portrets: integrācija sabiedrībā un marginalizācijas riski. LU Akadēmiskais apgāds, 2009. | ||||||||
6 | Paula L., Korpa V. Socioloģija. LLU SZF, 2010. | ||||||||
7 | Tisenkopfs T. (zin.red.) Socioloģija Latvijā. LU Akadēmiskais apgāds, 2010. | ||||||||
8 | Штомпка П. Социология. Москва: Логос. 2005. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ēriksens T. Mirkļa tirānija. Norden AB, 2004. | ||||||||
2 | Eriksons E. Identitāte: jaunība un krīze. 1998. | ||||||||
3 | Haralambos M., Heald R.M., Holborn M. Sociology: Themes and Perspectives. Collins Educational, 2004. | ||||||||
4 | Jauniešu identitātes veidošanās un līdzdalība: pētījuma pārskats. LU FSI, 2005. | ||||||||
5 | Rifkins Dž. Jaunās ekonomikas laikmets. Jumava, 2004. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.lm.gov.lv |