.
Psihoterapijas virzieni
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.09.2024 09:47:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUPK_083 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Personības psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Marina Brice | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Personības psiholoģija, Sociālā psiholoģija, Psiholoģiskā konsultēšana, Klīniskā konsultēšana. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar dažādiem psihoterapijas virzieniem, attīstīt izpratni par dažādu psihoterapijas virzienu pamatpostulātiem un darbības principiem, sekmēt atbilstošu metožu/tehniku izvēli konsultēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihoterapijas būtība un veidi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Psihoanalītiskā un psihodinamiskā psihoterapija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Humānistiskā un eksistenciālā psihoterapija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ģimenes psihoterapija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Kognitīvi biheiviorālā psihoterapija. Shēmu terapija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Uz ķermeni orientētie psihoterapijas virzieni. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Konsultanta un psihoterapeita personība. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Integratīvi eklektiskā pieeja konsultēšanā psihoterapijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Neirozinātne un psihoterapija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Psihoterapijas efektivitāte. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihoterapijas būtība un veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihoanalītiskā un psihodinamiskā psihoterapija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Humānistiskā un eksistenciālā psihoterapija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Ģimenes psihoterapija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Kognitīvi biheiviorālā psihoterapija. Shēmu terapija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Uz ķermeni orientētie psihoterapijas virzieni. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Konsultanta un psihoterapeita personība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Integratīvi eklektiskā pieeja konsultēšanā psihoterapijā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Neirozinātne un psihoterapija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Psihoterapijas efektivitāte. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos literatūras avotus; sagatavoties testam par psihoterapijas virzienu pamatpostulātiem; atrast un iepazīties ar pēdējo gadu pētījumiem psihoterapijā, un grupā sagatavot prezentāciju, lai ar to iepazīstinātu savus kursa biedrus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Rakstisks referāts par psihoterapijas virziena efektivitāti mūsdienās (30%) un tā prezentācija (20%), aktīva dalība semināros, diskutējot par psihoterapijas virzieniem (20%), nobeiguma tests (30%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti izprot un salīdzina dažādu psihoterapijas virzienu pamatpostulātus un darbības principus, analizē mūsdienu pētījumus psihoterapijā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti diskutē par dažādiem psihoterapijas virzieniem, novērtē to stiprās puses un ierobežojumus, nosauc to pamata idejas un metodes, pielieto atsevišķākas tehnikas; spēj patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos. | ||||||||
Kompetences: | Studenti orientējas psihoterapijas virzienu daudzveidībā un konsultēšanā izvēlas klientu/pacientu grupai atbilstošas tehnikas/metodes, savas kompetences ietvaros. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Beck, J. S. (2011) Cognitive Behavior Therapy: Basics and Beyond. 2nd ed. New York: Guilford. | ||||||||
2 | Brummers, M. and Enckells, H. (2011) Bērnu un jauniešu psihoterapija. Rīga: Jumava. | ||||||||
3 | Norcross, J. C. (ed) (2011) Psychotherapy Relationships that Work: Evidence-Based Responsiveness. Oxford: Oxford University Press. | ||||||||
4 | Stricker, G. (2010) Psychotherapy Integration. Washington, DC: APA. | ||||||||
5 | Mārtinsone, K., Bite, I., Sudraba. (red) (2016) Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Autoru klektīvs. Rīga, Zvaigzne ABC. | ||||||||
6 | Cottone, R. Rocco. (2017) Theories of Counseling and Psychotherapy: Individual and Relational Approaches. New York, NY: Springer Publishing Company. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
7 | Gilbert, P. (2019) Psychotherapy for the 21st century: An integrative, evolutionary, contextual, biopsychosocial approach. Psychology And Psychotherapy. Jun; Vol. 92 (2), pp. 164-189; Publisher: Wiley-Blackwell; PMID:30932302 | ||||||||
8 | Petrocchi, N. and Cheli, S. (2019)The social brain and heart rate variability: Implications for psychotherapy. Psychology And Psychotherapy [Psychol Psychother] 2019 Jun; Vol. 92 (2), pp. 208-223. Publisher: Wiley-Blackwell; PMID: 30891894, Database: MEDLI | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Šube, O. (2011) Traumu psihoterapija ar EMDR: rokasgrāmata psihoterapeitu izglītībai. Rīga: Jumava. | ||||||||
2 | Мак-Вильямс, Н. (1998) Психоаналитеческая диагностика. М.: Класс. | ||||||||
3 | Keismenis, P. (2003) Psihoterapeits un viņa pacients. R: RaKa. | ||||||||
4 | Психотерапия детей и подростков / под.ред. Х.Ремшмидта. (2000) М.: Мир | ||||||||
5 | Brewer, D. (2016) Psychotherapy : Methods, Outcomes and Future Directions. New York : Nova Science Publishers, Inc. 2016. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
6 | Makover, R. B.(Ed.) (2017)Basics of Psychotherapy : A Practical Guide to Improving Clinical Success. First edition. Arlington, Virginia : American Psychiatric Association Publishing. 2017. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
7 | Magnavita, J. J., Anchin, J. C.(2014) Unifying Psychotherapy : Principles, Methods, and Evidence From Clinical Science.New York, NY : Springer Publishing Company. 2014. eBook., Database: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
8 | Malans, D.H. (1997) Individuālā psihoterapija un psihodinamikas zinātne. Rīga: RaKa | ||||||||
9 | Norcross, J. C., Goldfried, M. R. (eds) (2005) Handbook of Psychotherapy Integration. Oxford: Oxford University Press. EBSCOhost Ebook Academic Collection ProQuest | ||||||||
10 | Gabbard, G. O, Beck, J. S. and Holmes, J. (eds) (2005) Oxford Textbook of Psychotherapy. Oxford: Oxford University Press. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Arts in Psychotherapy | ||||||||
2 | Behavioural and Cognitive Psychotherapy | ||||||||
3 | Clinical Psychology & Psychotherapy | ||||||||
4 | Psychology and Psychotherapy-Theory Research and Practice | ||||||||
5 | Psychotherapy | ||||||||
6 | Psychotherapy Research |