.
Pilates ar Pilates trenažieriem un mazo aprīkojumu
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:30:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_273 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta pedagoģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kristiana Jansone | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sporta zinātne, anatomija, fizioloģija, biomehānika, fizioterapijas pamati, sporta medicīna, pedagoģija, psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Veidot uz mūsdienu zinātniskiem pētījumiem sporta un treniņu teorijā, kustību biomehānikā, fizioloģijā, anatomijā, pedagoģijā, psiholoģijā, Pilates metodē balstītu vecāko sporta treneru un veselības sporta speciālistu profesionālo izaugsmi, šī studiju kursa ietvaros veicinot spēju profesionāli un sociāli atbildīgi nodrošināt dažāda vecuma cilvēku veselības saglabāšanu, uzlabošanu un dzīves kvalitātes paaugstināšanu, pielietojot Pilates funkcionālos testus, Pilates trenažierus un mazo aprīkojumu, Pilates treniņu programmu veidošanas un vadīšanas principus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pilates trenažieri un to ietekme uz kustību kvalitātes pilnveidošanu | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Klienta anamnēze, testēšana, klienta mērķu apzināšana – informācijas informācijas izmantošana individuālas nodarbību programmas veidošanā | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
3 | Pilates mazā aprīkojuma izmantošanas iespējas klientiem nodarbību sākuma periodā (t.sk. pēcrehabilitācijas periodā), ar vidēju sagatavotību. | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
4 | Trapeze Table izmantošanas iespējas klientiem nodarbību sākuma periodā (t.sk. pēcrehabilitācijas periodā), ar vidēju sagatavotību. | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
5 | Reformer izmantošanas iespējas klientiem nodarbību sākuma periodā (t.sk. pēcrehabilitācijas periodā), ar vidēju sagatavotību. | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
6 | Pilates Chair izmantošanas iespējas klientiem nodarbību sākuma periodā (t.sk. pēcrehabilitācijas periodā), ar vidēju sagatavotību | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
7 | Ladder Barrel un Spine Corrector izmantošanas iespējas klientiem nodarbību sākuma periodā (t.sk. pēcrehabilitācijas periodā), ar vidēju sagatavotību | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
8 | Programmas veidošana klientiem, atbilstoši motorās kontroles un Pilates principiem nodarbību sākuma periodā (t.sk. pēcrehabilitācijas periodā) un klientiem ar vidēju sagatavotību. | Lekcijas | 2.00 | sporta bāze | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pilates trenažieri un to ietekme uz kustību kvalitātes pilnveidošanu | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Klienta anamnēze, testēšana, klienta mērķu apzināšana – informācijas informācijas izmantošana individuālas nodarbību programmas veidošanā | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
3 | Pilates mazā aprīkojuma izmantošanas iespējas klientiem nodarbību sākuma periodā (t.sk. pēcrehabilitācijas periodā), ar vidēju sagatavotību. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
4 | Trapeze Table izmantošanas iespējas klientiem nodarbību sākuma periodā (t.sk. pēcrehabilitācijas periodā), ar vidēju sagatavotību. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
5 | Reformer izmantošanas iespējas klientiem nodarbību sākuma periodā (t.sk. pēcrehabilitācijas periodā), ar vidēju sagatavotību. | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
6 | Pilates Chair izmantošanas iespējas klientiem nodarbību sākuma periodā (t.sk. pēcrehabilitācijas periodā), ar vidēju sagatavotību | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
7 | Ladder Barrel un Spine Corrector izmantošanas iespējas klientiem nodarbību sākuma periodā (t.sk. pēcrehabilitācijas periodā), ar vidēju sagatavotību | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
8 | Programmas veidošana klientiem, atbilstoši motorās kontroles un Pilates principiem nodarbību sākuma periodā (t.sk. pēcrehabilitācijas periodā) un klientiem ar vidēju sagatavotību. | Lekcijas | 1.00 | sporta bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Eseja. Tēma: Kā es plānoju integrēt kursā “Pilates ar Pilates trenažieriem un mazo aprīkojumu” iegūtās zināšanas savā praksē. Noformējums: 1,5 - 2 A4 lapas, Times New Roman, 12 zīmju lielums, atstarpe starp rindām 1,5. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studenta aktīva līdzdalība nodarbībās 20%, patstāvīgais darbs – eseja 40%, praktiskais eksāmens 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Izprot individuālu nodarbību vadīšanas principus, pielietojot visus Pilates trenažierus un mazo aprīkojumu; 2. Zina galvenos Pilates vingrinājumus, kurus iespējams veikt uz Pilates trenažieriem un ar mazo aprīkojumu, to mērķus, ietekmi, kontrindikācijas, izpildījuma tehniku, efektīvākos pasniegšanas veidus un verbālas, taktīlās korekcijas paņēmienus. | ||||||||
Prasmes: | 1. Studējošie ievāc anamnēzi un informāciju par klienta nodarbību mērķiem un veic testus klienta funkcionālo spēju (mobilitātes un stabilitātes segmentu, pareiza kustību stereotipa) identificēšanai; 2. Analizē ievākto anamnēzes, funkcionālo testu rezultātus un veido klienta mērķiem un vajadzībām piemērotu treniņu programmu, izmantojot Pilates trenažierus un mazo aprīkojumu, pamatojoties uz treniņu, pedagoģijas, kustību biomehānikas, fizioloģijas, anatomijas, bioķīmijas un sporta medicīnas teorijām (jaunākajiem pētījumiem); 3. Pastāvīgi pielieto apgūtās zināšanas par treniņu veidošanu un īstenošanu ar Pilates trenažieriem un mazo aprīkojumu profesionālajā darbā un pētniecībā, kritiski izvērtē jaunumus nozarē un Pilates metodē, patstāvīgi risina klienta problēmas un argumentēti diskutē par sporta nozares un Pilates metodes jautājumiem ar speciālistiem un nespeciālistiem (tai skaitā klientiem). | ||||||||
Kompetences: | 1. Izprot Pilates metodes uz trenažieriem un ar mazo aprīkojumu pielietošanas iespējas un integrē Pilates metodi klienta treniņu programmā (vadot to pašam vai sadarbojoties ar citu treneri); 2. Veido veselības stāvoklim, fiziskajai sagatavotībai un mērķiem atbilstošas nodarbību programmas, un vada tās, izmantojot Pilates trenažierus un Pilates mazo aprīkojumu; 3. Prot diagnosticēt klienta kustību stereotipu, trenera kompetences ietvaros, izveidot programmas, kuras veido efektīvus klienta kustību stereotipus. 4. Koriģē kustību stereotipu, izmantojot apgūto metodi; 5. Pielieto uz motoro kontroli un jaunākiem pētījumiem par kustību (anatomija, fizioloģija, kustību biomehānika, artrokinemātika, psiholoģija, pedagoģija, sporta un treniņu teorija) balstītus principus; 6. Motivē klientu, izmantojot pozitīvas motivācijas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Albin E. 2021. Myofascial Training. Intelligent Movement for Mobility, Performance, and Recovery. Human Cinetics | ||||||||
2 | Franclin Eric N. Dynamic Alignment Throught Imagery. 2012. Human Kinetics. 2nd ed. | ||||||||
3 | Geweniger V., Bohlander, A. 2014. Pilates - A Teachers' Manual. Berlin, Heidelberg: Springer | ||||||||
4 | Hansen John T. 2023. Netter’s Clinical Anatomy. Elsevier | ||||||||
5 | Larkam E. 2017. Fascia in Motion: Fascia – Focused Movement for Pilates. 1st ed. Handspring | ||||||||
6 | Publishing * Literatūrai, kura nav pieejama RSU bibliotekā vai neatrodas studenta īpašumā, tiks norādītas bezmaksas elektroniskās adreses vai tā būs pieejama Pilates Practice studijās. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Blandine Clarais-Germain. 2008. Anatomy of Movement. 2 nd. ed. Eastland Press. Pamatojums: dinamiska un integratīva pieeja balsta-kustību aparāta uzbūvei un funkcionēšanas principiem cilvēka ķermenī; aplūko anatomiju no kustību funkcionalitātes aspekta dažādu fizisko aktivitāšu kontekstā (fitness, sports, dejas u.c.) | ||||||||
2 | Myers T. 2017. Body Reading: Visual Assessment and the Anatomy Trains. North Atlantic. | ||||||||
3 | Oatis. Carol A. 2017. Kinesiology. 3rd ed. Wolters Kluwer. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Deeper Dives. Fascia in Motion with Elizabeth Larkam. Part 1. Available from:https://m.youtube.com/watch?v=uGAk-u3v0IU | ||||||||
2 | Pētījumi par Pilates metodi. Available from:https://polestarpilates.com/polestar-pilates-library/ | ||||||||
3 | Raksti un nodarbību video piemēri. Available from:https://pilatesmethodalliance.org |