Pārlekt uz galveno saturu

Fiziskās aktivitātes dažādos vecuma posmos

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:31:37
Par studiju kursu
Kursa kods:SUUK_280LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Maruta Hoferte
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Cigoriņu iela 3, spkatrsu[pnkts]lv, +371 67611559
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)24Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas72
Kopā kontaktstundas96
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas36
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomija, fizioloģija, vispārīgā pedagoģija, sporta treniņu teorijas pamati, sporta terminoloģija, psiholoģija, veselības sporta pamati.
Mērķis:
Veicināt izpratni par fizisko aktivitāšu nozīmi dažādos vecuma posmos fiziskās un garīgās veselības nodrošināšanā. Spēt pielietot dažāda veida vispusīgas fiziskās aktivitātes dažādos vecuma posmos atbilstoši vecumposmu īpatnībām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības bērnu un pusaudžu vecuma dažādos periodos. Bērnu fiziskās attīstības novērtējums pēc skalas un tabulas.Lekcijas2.00auditorija
2Dažāda vecuma bērnu kustību prasmju specifiskā attīstība. Bioloģiskais vecums un tā svarīgums, izvēloties piemēroto slodzi. Sistemātisku nodarbību ietekme uz dažādu orgānu sistēmu funkcionālo stāvokli. Balsta aparāta loma mūsu organismā un tā novērtējums (teorija un prakse).Lekcijas2.00auditorija
3Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos.Nodarbības2.00sporta zāle
4Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde.Nodarbības2.00sporta zāle
5Novecošanās procesu raksturojums. Gerontoloģijas virzieni, geriatrija. Faktori, kas ietekmē pieredzi par novecošanos. Novecošanās teorijas. Novecošanas fiziskie aspekti. Izmaiņas elpošanas, nervu, sirds un asinsvadu, gremošanas, kustību-balsta, endokrīnā, urīnizvades sistēmā. Kauls kā orgāns, izmaiņas kaulu sistēmā. Kustību nozīme. Muskuļi. Sarkopēnija, iemesli, izmeklēšana. Līdzsvars, tā ietekmējošie analizatori. Biežākās slimības novecojot. Geroprofilakse.Lekcijas2.00auditorija
6Aktīva novecošana, raksturojums. Aktīvas novecošanas indekss, situācija Latvijā. Fizisko aktivitāšu ieguvumi senioriem. Fiziskās aktivitātes ieteikumi. Fizisko aktivitāšu veidi. Veselu vecu cilvēku aktivizēšanas principi. Vingrinājumu izpildes norādījumi. Testi funkciju noteikšanai. Iesildīšanās ieguvumi. Aeroba slodze. Spēka vingrinājumi. Līdzsvara uzlabošana. Vispārējas vadlīnijas atveseļošanās programmām.Lekcijas2.00auditorija
7Aerobi, līdzsvara, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumi veselības nostiprināšanai. Piemērotāko vingrinājumu izvēle un ieteikumi, slodzes apjoma un intensitātes dozēšana, dažādi nodarbību veidus vecāka gadu gājuma cilvēkiem.Nodarbības2.00sporta zāle
8Vienkāršu veselības sporta treniņa programmu sastādīšana vecāka gadu gājuma cilvēkiem, ievērojot vecāka gadu gājuma aktivizēšanas principus. Vingrojumu demonstrācijaNodarbības2.00sporta zāle
9Fitnesa metodes un to pielietošanaLekcijas2.00auditorija
10Nodarbības struktūra - ievada, galvenā, nobeiguma daļa. Nodarbības mērķis un uzdevumi.Lekcijas2.00auditorija
11Inventāra prasmīga izvēle un pielietošana nodarbībā.Nodarbības2.00sporta zāle
12Kustību rotaļu un stafetes integrēšana nodarbībā.Nodarbības2.00sporta zāle
13Sporta spēļu elementu integrēšana nodarbībā.Nodarbības2.00sporta zāle
14Radošas aktivitātes un to pielietošana nodarbībās.Nodarbības2.00sporta zāle
15Fizisko īpašību attīstīšana, izmantojot dažādas metodes, organizācijas formas.Nodarbības2.00sporta zāle
16Caurviju prasmju integrēšana sporta nodarbībā.Nodarbības2.00sporta zāle
17Vingrinājumu daudzveidība un modifikācijaNodarbības2.00sporta zāle
18Praktisko nodarbību vadīšanaNodarbības2.00sporta zāle
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības bērnu un pusaudžu vecuma dažādos periodos. Bērnu fiziskās attīstības novērtējums pēc skalas un tabulas.Lekcijas1.00auditorija
2Dažāda vecuma bērnu kustību prasmju specifiskā attīstība. Bioloģiskais vecums un tā svarīgums, izvēloties piemēroto slodzi. Sistemātisku nodarbību ietekme uz dažādu orgānu sistēmu funkcionālo stāvokli. Balsta aparāta loma mūsu organismā un tā novērtējums (teorija un prakse).Lekcijas1.00auditorija
3Rekomendējamās fiziskās aktivitātes un to attīstības virzieni dažādos bērnu vecuma periodos.Nodarbības1.00sporta zāle
4Neracionālu slodžu izraisītās patoloģiskās izmaiņas orgānu sistēmās saistībā ar bērna vecumu. Sieviešu sporta īpatnības pusaudžu periodā un piesardzības pasākumi. Sieviešu triāde.Nodarbības1.00sporta zāle
5Novecošanās procesu raksturojums. Gerontoloģijas virzieni, geriatrija. Faktori, kas ietekmē pieredzi par novecošanos. Novecošanās teorijas. Novecošanas fiziskie aspekti. Izmaiņas elpošanas, nervu, sirds un asinsvadu, gremošanas, kustību-balsta, endokrīnā, urīnizvades sistēmā. Kauls kā orgāns, izmaiņas kaulu sistēmā. Kustību nozīme. Muskuļi. Sarkopēnija, iemesli, izmeklēšana. Līdzsvars, tā ietekmējošie analizatori. Biežākās slimības novecojot. Geroprofilakse.Lekcijas1.00auditorija
6Aktīva novecošana, raksturojums. Aktīvas novecošanas indekss, situācija Latvijā. Fizisko aktivitāšu ieguvumi senioriem. Fiziskās aktivitātes ieteikumi. Fizisko aktivitāšu veidi. Veselu vecu cilvēku aktivizēšanas principi. Vingrinājumu izpildes norādījumi. Testi funkciju noteikšanai. Iesildīšanās ieguvumi. Aeroba slodze. Spēka vingrinājumi. Līdzsvara uzlabošana. Vispārējas vadlīnijas atveseļošanās programmām.Lekcijas1.00auditorija
7Aerobi, līdzsvara, spēka un muskuļu stiepšanas vingrinājumi veselības nostiprināšanai. Piemērotāko vingrinājumu izvēle un ieteikumi, slodzes apjoma un intensitātes dozēšana, dažādi nodarbību veidus vecāka gadu gājuma cilvēkiem.Nodarbības1.00sporta zāle
8Vienkāršu veselības sporta treniņa programmu sastādīšana vecāka gadu gājuma cilvēkiem, ievērojot vecāka gadu gājuma aktivizēšanas principus. Vingrojumu demonstrācijaNodarbības1.00auditorija
9Fitnesa metodes un to pielietošanaLekcijas1.00auditorija
10Nodarbības struktūra - ievada, galvenā, nobeiguma daļa. Nodarbības mērķis un uzdevumi.Lekcijas1.00auditorija
11Inventāra prasmīga izvēle un pielietošana nodarbībā.Nodarbības1.00sporta zāle
12Kustību rotaļu un stafetes integrēšana nodarbībā.Nodarbības1.00sporta zāle
13Sporta spēļu elementu integrēšana nodarbībā.Nodarbības1.00sporta zāle
14Radošas aktivitātes un to pielietošana nodarbībās.Nodarbības1.00sporta zāle
15Fizisko īpašību attīstīšana, izmantojot dažādas metodes, organizācijas formas.Nodarbības1.00sporta zāle
16Caurviju prasmju integrēšana sporta nodarbībā.Nodarbības1.00sporta zāle
17Vingrinājumu daudzveidība un modifikācijaNodarbības1.00sporta zāle
18Praktisko nodarbību vadīšanaNodarbības1.00sporta zāle
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Darbs grupās, konspekta izveide un realizēšana, nodarbības prezentēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studenta aktīva līdzdalība nodarbībās, argumentēti nodarbībā izklāstot savu viedokli, analizējot un izvērtējot citu sniegumu 20%, prezentē patstāvīgi izvēlētu praktisko nodarbību mērķim atbilstošu fitnesa metožu demonstrējumu 80%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti raksturo sporta nodarbību aktualitāti mūsdienās cilvēkiem dažādos vecuma posmos, nodarbību saturu, organizēšanu un realizēšanu, fitnesa metožu attīstību un izmantošanas iespējas dažādu vecuma posmu cilvēku sporta nodarbībās.
Prasmes:Loģiski strukturē nodarbības struktūru: ievada, galvenās, nobeiguma daļas, nodarbības mērķus un uzdevumus. Prasmīgi izvēlas un pielieto inventāru, integrē kustību rotaļas, stafetes, sporta spēļu elementus un citas radošas aktivitātes nodarbībās.
Kompetences:Demonstrē radošu pieeju dažādu sporta nodarbību realizēšanā, attīsta fiziskās īpašības, izmantojot dažādas metodes un organizācijas formas. Patstāvīgi izvēlas mērķim atbilstošu radošu pieeju, pielieto apgūtās teorētiskās zināšanas un prasmes, lai kompetenti integrētu dažādas fitnesa metodes sporta nodarbībās cilvēkiem dažādos vecuma posmos.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Kaminsky, L. A., Arena, R., & Myers, J. Reference Standards for Cardiorespiratory Fitness Measured With Cardiopulmonary Exercise Testing: Data From the Fitness Registry and the Importance of Exercise National Database. Mayo Clin Proc, 90(11), 1515-1523. 2015
2Morin, A. J. S. Inclusive Physical Activities : International Perspectives. Charlotte, NC Information Age Publishing, 2017
3Lusardi MM, Fritz S, Middleton A, et al. Determining Risk of Falls in Community Dwelling Older Adults: A Systematic Review and Meta-analysis Using Posttest Probability. Journal of Geriatric Physical Therapy. 40 (1):1-36. 2017
4Rizzuto D, Fratiglioni L. Lifestyle factors related to mortality and survival: a mini-review. Gerontology. 60 (4):327-335. 2014
Papildu literatūra
1C.Jones, D.Rose. Physical Activity Instruction of Olders Adults. Human Kinetics, 2018, 424 pp
2Tak E, Kuiper R, Chorus A, Hopman-Rock M. 2013. Prevention of onset and progression of basic ADL disability by physical activity in community dwelling older adults: a meta-analysis. Ageing Research Reviews. 12:329-338.
3World Health Organization. 2015. World Report on Ageing and Health.
4World Health Organization. 2017. Global strategy and action plan on ageing and health.
5Bauman A, Merom D, Bull FC, Buchner DM, Fiatarone Singh MA. 2016. Updating the Evidence for Physical Activity: Summative Reviews of the Epidemiological Evidence, Prevalence, and Interventions to Promote "Active Aging". Gerontologist. 56 Supplement 2: S268-280.
Citi informācijas avoti
1Krista Brantēvica, Peer Review ‘The Active Ageing Index and its extension to the regional level’ (Cracow, 15-16 October 2014) Latvia1 Questionnaire – Latvia Peer Review on the Active Ageing Index, Poland. 2014