.
Pašefektivitāte, pašregulācija un stresa menedžments
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:34:28
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_287 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lāsma Spundiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 15 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 30 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 54 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 38 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa ietvarā studentiem sniegt zināšanas par pašefektivitātes, pašregulācijas un stresa jēdzieniem, attīstīt pašefektivitātes, pašregulācijas un stresa vadīšanas prasmes, veicināt labklājību, analizējot saikni starp uzvedību un pašefektivitātes, pašregulācijas un stresa jēdziniem. Attīstīt kompetences šo jēdzienu izmantošanā gan personīgajā dzīvē, gan turpmākajā profesionālajā darbībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Pašefektivitāte un pašregulācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Cilvēka uzvedību un psiholoģisko labklājību ietekmējošie faktori, prāta kļūdas. Psiholoģisko labklājību veicinošās prakses. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Apzinātība un pašnovērošana. Dzīves jomu un vērtību izvērtējums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmumu pieņemšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Motivācija un tās loma pašregulācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Mērķu izvirzīšanas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Seminārs: Mērķa izvirzīšana un plāna sastādīšana problēmas risinājumam. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Stresa koncepcija. Stresa un veselības savstarpējā saistība. Stresa norises fizioloģiskais process. Pozitīvais un negatīvais stress. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
9 | Pašregulācija un stresa pārvarēšana. Stresa mazināšanas metodes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Seminārs: Stresa menedžments jaunākajos pētījumos. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Emociju nozīme stresa mehānismā. Emociju regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Profesionālā izdegšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Laika menedžments. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
14 | Seminārs: Individuālās stresa prevences programmas izstrāde un prezentēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Pašefektivitāte un pašregulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka uzvedību un psiholoģisko labklājību ietekmējošie faktori, prāta kļūdas. Psiholoģisko labklājību veicinošās prakses. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Apzinātība un pašnovērošana. Dzīves jomu un vērtību izvērtējums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Transteorētiskais jeb pārmaiņu posmu modelis. Lēmumu pieņemšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Motivācija un tās loma pašregulācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Mērķu izvirzīšanas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Seminārs: Mērķa izvirzīšana un plāna sastādīšana problēmas risinājumam. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Stresa koncepcija. Stresa un veselības savstarpējā saistība. Stresa norises fizioloģiskais process. Pozitīvais un negatīvais stress. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Pašregulācija un stresa pārvarēšana. Stresa mazināšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Seminārs: Stresa menedžments jaunākajos pētījumos. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Emociju nozīme stresa mehānismā. Emociju regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Profesionālā izdegšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Laika menedžments. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Seminārs: Individuālās stresa prevences programmas izstrāde un prezentēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīgā darba ietvaros pēta literatūru, piedalās grupu darbā un diskusijās, individuāli apgūst un pilnveido pašregulācijas un stresa vadīšanas praktiskās iemaņas un veic vingrinājumus. Apgūst videolekciju materiālu un aizpilda pašpārbaudes testus par lekciju tēmām. Izstrādā individuālo stresa prevences programmu un prezentē to seminārnodarbībā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Videolekciju apgūšana, pašpārbaudes testu izpilde, aktīva dalība praktiskajās nodarbībās – 20%. 2. Mērķa izvirzīšana un plāna sastādīšana problēmas risinājumam, kas tiek prezentēts seminārnodarbībā – 30%. 3. Zinātniskā pētījuma analīze par janākajām atziņām stresa menedžmentā, kas tiek prezentēta seminārnodarbībā - 20% 4. Individuālā stresa vadības plāna izstrāde, kas tiek prezentēta seminārnodarbībā- 30%. Gala vērtējums tiek izlikts 10 ballu skalā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Definē pašefektivitāti, pašregulācijas un stresa jēdzienus; apraksta psiholoģisko labklājību ietekmējošus faktorus; izprot saistību starp indivīda uzvedību/sasniegumiem un pārliecībām; atpazīt un apraksta stresa reakcijas. | ||||||||
Prasmes: | Apraksta pašefektivitātes, pašregulācijas un stresa menedžmenta lomu indivīda funkcionēšanā un psiholoģiskajā labklājībā; izmanto kritiskās domāšanas spējas, analizējot individuālos mērķus un pašregulācijas un pašefektivitātes attīstības paņēmienus. Orientējas pašefektivitātes un pašregulācijas jēdzienos, stresa teorijās. Izprot stresa radītos cēloņus un to ietekmi uz fizisko un emocionālo veselību. Pielieto pašregulācijas un stresa mazināšanas tehnikas fiziskās un emocionālās veselības uzlabošanā. | ||||||||
Kompetences: | Diskutē par saistību starp cilvēku uzvedību, pašregulāciju un psiholoģisko labklājību; balstoties uz iegūtajām zināšanām, studenti formulē individuālo mērķi un izstrādā tā sasniegšanas plānu; izmanto veselīgās prakses, lai uzlabotu psiholoģisko labklājību un sasniegumus; kritiski analizē savu uzvedību un psiholoģisko labklājību. Atpazīst stresu sevī un veic piemērotākās stresa vadības tehnikas, pielieto stresa vadības tehnikas preventīvi, lai uzlabotu savu stresa noturību, atpazīst stresa reakcijas citos. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinosne, K. (sast.). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. RSU, 2021 | ||||||||
2 | Mārtinsone K., Sudraba V. Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīvā. RSU, 2019 | ||||||||
3 | Rība A. Laika menedžments: veiksmīgai darbībai un savas dzīves kontrolei. Rīga: Zvaigzne ABC, 2020 | ||||||||
4 | Roja Ž. Stress un vardarbība darbā. Ko darīt? Rīga: Latvijas Ergonomikas biedrība, 2016 | ||||||||
5 | Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Zvaigzne ABC, 2015 | ||||||||
6 | Seljē H. Mana mūža stress. Jumava, 2012 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ābeltiņa M., Profesonālā izdegšana, Zvaigzne ABC, 2023 | ||||||||
2 | Eggers, J. H., Oostdam, R., & Voogt, J. (2021). Self-regulation strategies in blended learning environments in higher education: A systematic review. Australasian Journal of Educational Technology, 37(6), 175–192. | ||||||||
3 | Azevedo, S., & Cavalcanti, L. Psychology of Stress: New Research. Hauppauge, N.Y.: Nova Science Publishers, Inc. 2013 | ||||||||
4 | Chatzi, V. Psychology of Self-regulation. Hauppauge, NY: Nova Science Publishers, Inc. 2012 | ||||||||
5 | Gavaina, Š. „Radošā vizualizācija”. Rīga: apgāds „Zvaigzne ABC”, 2011 |