.
Attīstības, sporta un saskarsmes psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:35:36
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_291 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lāsma Spundiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, rkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 19 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 38 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 26 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs. | ||||||||
Mērķis: | Veidot vispārīgu priekšstatu par sporta psiholoģijas zinātni un sporta psiholoģiskajiem aspektiem, veidot izpratni par indivīda emocionālo, kognitīvo un personības attīstību dažādos vecumposmos un attīstību ietekmējošiem aspektiem. Padziļināt zināšanas par saskarsmi un saskarsmes līdzekļiem profesionālā vidē. Attīstīt iemaņas sarunā ar klientu, identificēt klienta galvenās problēmas, apgūt motivēšanas pamatprasmes, izmantojot motivējošās intervijas principus. Atpazīt un izprast klientu tipus un motīvus dzīvesveida izmaiņām. Atpazīt konflikta pazīmes, novērtēt konflikta nozīmi un pielietot tā risināšanas prasmes. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija, sporta psiholoģija, saskarsmes psiholoģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Indivīda attīstība, attīstības jomas un posmi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Psihiskie procesi: uztvere, uzmanība, atmiņa, domāšana. Psihisko procesu nozīme sportistiem. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Ievads sporta psiholoģijā. Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.00 | auditorija | |||||||
5 | Indivīds un grupa. Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Komandas saliedētība sportā. Līderība un vadība. Līderība sportā. Trenera un sportistu sadarbība. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Saskarsmes jēdziens, profesionālā saskarsme. Saskarsmes īpašības sportā. Personības iezīmju nozīme komunikācijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Konflikts, konflikta pazīmes. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to risināšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Seminārs: Situācijas analīze. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
9 | Klienta problēmu identificēšana, veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Sportistu psiholoģiskā sagatavotība. Psihiskā noturība. Psihiskās regulācijas metodes sportā. Stress un agresija sportā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Seminārs: Prasmes motivācijas veicināšanai un klientu motivācija pārmiņām. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
12 | Seminārs: Zinātniskā pētījuma analīze sporta psiholoģijas jomā | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija, kursa norise un prasības. Psiholoģijas zinātne, tās galvenie uzdevumi, mūsdienu psiholoģijas galvenie virzieni. Attīstības psiholoģija, sporta psiholoģija, saskarsmes psiholoģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Indivīda attīstība, attīstības jomas un posmi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ievads sporta psiholoģijā. Sportistu personības iezīmes, attieksme un uzvedība. Motivācija un sāncensība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.00 | auditorija | |||||||
5 | Indivīds un grupa. Sportists komandā un savstarpējās attiecības. Komandas saliedētība sportā. Līderība un vadība. Līderība sportā. Trenera un sportistu sadarbība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Saskarsmes jēdziens, profesionālā saskarsme. Saskarsmes īpašības sportā. Personības iezīmju nozīme komunikācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Konflikts, konflikta pazīmes. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to risināšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.00 | auditorija | |||||||
8 | Seminārs: Situācijas analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Klienta problēmu identificēšana, veselības uzvedības transteorētiskais modelis pārmaiņām. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Mērķu izvirzīšana un to sasniegšanas motivēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Sportistu psiholoģiskā sagatavotība. Psihiskā noturība. Psihiskās regulācijas metodes sportā. Stress un agresija sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Seminārs: Prasmes motivācijas veicināšanai un klientu motivācija pārmiņām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Seminārs: Zinātniskā pētījuma analīze sporta psiholoģijas jomā | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīgi apgūst videolekcijau materiālu un izpilda pašpārbaudes testus un uzdevumus par lekcijas tēmu, ko iesniedz e-studijās. Pēta un analizē zinātnisko literatūru par sporta psiholoģijas tēmām. Analizē konfliktsituācijas trenera un klienta sadarbībā, izvērtē situācijas risinājuma iespējas. Veic motivējošo interviju un sastāda plānu klienta mērķu sasniegšanai. Sniegt atgriezenisko saiti par studiju kursu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1.Videolekciju apgūšana, pašpārbaudes testu izpilde - 10% 2. Apmeklējums un aktīva dalība praktiskajās nodarbībās – 10% 3. Konfliktsituācijas analīze - 25% 4. Motivējošās intervijas veikšana un mērķu sasniegšanas plāna izstrāde - 30% 5. Zinātniskā pētījuma analīze sporta psiholoģijas jomā - 25% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti raksturo psiholoģiju kā zinātni un tās galvenos uzdevumus, izprot psiholoģijas nozīmi sportā un darbā ar sportistiem. Pārzina galvenos personības attīstības jēdzienus un attīstības stadijas. Izprot emocionālo un kognitīvo aspektu nozīmi personības attīstībā. Izprot mērķu izvirzīšanas un motivācijas lomu sportā. Raksturo saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar klientu, atpazīst un izprot klientu personības tipus un motīvus dzīvesveida izmaiņām. Identificē klienta galvenās problēmas. Definē konflikta pazīmes. | ||||||||
Prasmes: | Spēs analizēt personības attīstības, kognitīvo procesu, līderības un citus psiholoģijas aspektus sportā un sporta psiholoģijas pētījumos. Spēc pielietot aktīvo klausīšanos, profesionāli vada sarunu ar klientu, kā arī vada motivējošo interviju. Spēs atpazīt klienta veselības uzvedības pārmaiņu procesu un motivē klientu problēmu risināšanai un mērķu sasniegšanai. Spēs pielietot konflikta risināšanas prasmes. | ||||||||
Kompetences: | Studenti izprot personības attīstības saistību ar fiziskajām spējām, pielāgo komunikācijas un motivēšanas prasmes, atbilstoši attīstības un spēju līmenim dzīves kvalitātes un fiziskās aktivitātes paaugstināšanai. Diferencē komunikāciju ar dažādām klientu grupām, novērtē klienta motivāciju un nepieciešamību pielietot motivējošo interviju. Lieto aktīvās klausīšanās un motivēšanas prasmes, atbilstoši klienta veselības uzvedības pārmaiņu procesam. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Zvaigzne ABC, 2015. | ||||||||
2 | Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Zvaigzne ABC, 2015. | ||||||||
3 | Mārtinsone K., Miltuze A. Psiholoģija 3. Lietišķās jomas. Zvaigzne ABC, 2015. | ||||||||
4 | Moore, M., Highstein, G., Tschannen-Moran, B., Silverio, G. Mastering change : a coach's to using the transtheoretical model (chapter 3). South Kingstown, 2013. | ||||||||
5 | Ābele, A. Sporta psiholoģijas pamati. Rīga: RaKa, 2009. | ||||||||
6 | Ozoliņa Nucho A., Vidnere M. Intervēšanas prasme. Rīga: Raka, 2012. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Sebre S., Miltuze A., Attīstības psiholoģija, Zvaigzne ABC, 2022 | ||||||||
2 | Mārtinsone K., Sudraba V. Veselības psiholoģija: teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU, 2019. |