Pārlekt uz galveno saturu

Terapiju instrumenti darbā ar pacientiem uztura speciālista praksē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.02.2024 16:04:44
Par studiju kursu
Kursa kods:SUUK_298LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; UzturzinātneMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lolita Vija Neimane
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sporta un uztura katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Cigoriņu iela 3, spkatrsu[pnkts]lv, +371 67611559
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Priekšzināšanas bioloģijā, psiholoģijā.
Mērķis:
Izglītot uztura speciālistus dažādās terapijas pieejās darbā ar pacientiem, kuriem ir nepieciešama dzīvesveida maiņa vai kuri cieš no emocionālās ēšanas. Atšķirt kognitīvi biheiviorālās terapijas principus, mērķu izvirzīšanai. Izglītot uztura speciālistus dažādu terapiju praksēs un terapiju instrumentos, kas palīdzētu izprast savu pacientu un atbalstītu pacientu ievērot uztura terapiju, mainīt dzīvesveidu. Ieskats zinātniski pierādīto terapiju praksēs: kognitīvi biheiviorālā terapijas, apzinātība un apzinātā ēšana, Minesotas programma.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
11. Dažādas terapijas, kuras var palīdzēt darbā ar pacientiem, kuriem ir viegli ēšanas traucējumi un grūtības ievērot veselīgus uztura pamatprincipus. Ieradumu fizioloģija. Ievads kognitīvi biheivorālajā terapijā (KBT). Kā KBT var palīdzēt uztura speciālista praksē.Lekcijas1.50E-studiju vide
Nodarbības0.50E-studiju vide
22. KBT pamati; KBT terapijas fāzes; uzvedības modeļu maiņa; orālo atkarību mehānismi; KBT praktiskie uzdevumi un vingrinājumi.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
33. KBT praktisko uzdevumu un vingrinājumu izklāsts un piemēri.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
44. Emocionālās ēšanas teorētiskais izklāsts. Emociju komplektiņu analīze. Ieradumu cilpa. Kavētājfaktori. Ēšanas uzvedības dienasgrāmatas veidošana un nozīme terapijā. Emocionālā ēšana praktiskie uzdevumi.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
55. Apzinātības būtība un zinātniskais pamatojums. Apzinātā ēšana uztura speciālista darbā ar pacientiem, ieskats apzinātības praksēs.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
66. Apzinātās ēšanas uzdevumi un vingrinājumi. Personību tipi un kā tiem pielāgot atbilstošu terapiju dzīvesveida maiņai.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
77. Minesotas 12 soļu programma, kas tā ir, kā var palīdzēt uztura speciālista praksē. 12 soļu programma uzdevumi un vingrinājumi.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
88. Terapiju kopsavilkums. Tests. Patstāvīgo darbu prezentācija.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības1.50E-studiju vide
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
11. Dažādas terapijas, kuras var palīdzēt darbā ar pacientiem, kuriem ir viegli ēšanas traucējumi un grūtības ievērot veselīgus uztura pamatprincipus. Ieradumu fizioloģija. Ievads kognitīvi biheivorālajā terapijā (KBT). Kā KBT var palīdzēt uztura speciālista praksē.Lekcijas1.50E-studiju vide
Nodarbības0.50E-studiju vide
22. KBT pamati; KBT terapijas fāzes; uzvedības modeļu maiņa; orālo atkarību mehānismi; KBT praktiskie uzdevumi un vingrinājumi.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
33. KBT praktisko uzdevumu un vingrinājumu izklāsts un piemēri.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
44. Emocionālās ēšanas teorētiskais izklāsts. Emociju komplektiņu analīze. Ieradumu cilpa. Kavētājfaktori. Ēšanas uzvedības dienasgrāmatas veidošana un nozīme terapijā. Emocionālā ēšana praktiskie uzdevumi.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
55. Apzinātības būtība un zinātniskais pamatojums. Apzinātā ēšana uztura speciālista darbā ar pacientiem, ieskats apzinātības praksēs.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
66. Apzinātās ēšanas uzdevumi un vingrinājumi. Personību tipi un kā tiem pielāgot atbilstošu terapiju dzīvesveida maiņai.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
77. Minesotas 12 soļu programma, kas tā ir, kā var palīdzēt uztura speciālista praksē. 12 soļu programma uzdevumi un vingrinājumi.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
88. Terapiju kopsavilkums. Tests. Patstāvīgo darbu prezentācija.Lekcijas0.50E-studiju vide
Nodarbības1.50E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Pielietot kādus no kursā apgūtajiem praktiskajiem uzdevumiem uz kāda brīvprātīgā trīs konsultācijās; izvērtēt efektivitāti, aprakstīt. Grupas darbs – zinātnisks pārskats kādai no terapijas praksēm (apzinātā ēšana, KBT, Minesotas programma). Prezentāciju sagatavošana par noteiktām tēmām. Eksāmens – testa formā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva dalība nodarbībās. Prezentāciju materiālu sagatavošana, literatūras apskats, jaunāko pētījumu izklāsts. Patstāvīgā darba struktūra, pielietojums, rezultātu izklāsts. Tests nolikts, ja tiek atbildēti 50%
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti gūs izpratni par kognitīvi biheiviorālo terapiju, to pielietojumu pie emocionālās ēšanas un ēšanas uzvedības traucējumiem; izpratni par apzināto ēšanu un Minesotas 12 soļu programmu.
Prasmes:Spēs pielietot apzināto ēšanu darbā ar pacientiem, zinās praktiskus uzdevumus no KBT, kas palīdz veiksmīgāk mainīt ieradumus, pielietot uztura terapiju ilgtermiņā.
Kompetences:Izprast KBT, apzināto ēšanu un citas praktiskas terapijas, ko pielieto pie ēšanas uzvedības traucējumiem un ieradumu maiņas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Riccardo Dalle Grave, Simona Calugi. Cognitive Behavior Therapy for Adolescents with Eating disorders.
2Kathryn Hansen. Brain over Binge. 2011, 307 lpp
3Pamela Myles, Roz Shafran. The CBT handbook. 2015, 524 lpp
4Dr. Christopher G. Fairburn. Overcoming Binge Eating. 2013, 243 lpp
5Christopher Fairburn. Cognitive Bihavior Therapy and Eating Disorders.
Papildu literatūra
1Stefānija Štāla. Mans iekšējais bērns grib atrast mājas. 2019