.
Ievads socioloģijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:43
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_008 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Socioloģijas teorija un vēsture | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inese Stars | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar socioloģijas zinātni, socioloģijā lietotajiem pamatjēdzieniem un teorētiskajām perspektīvām, kā arī izmantotajām pētniecības metodēm, lai dotu iespēju studentiem izprast apkārtējo sociālo vidi socioloģiskā veidā, veicinātu viņu socioloģisko iztēli (sociological imagination), dotu iespēju saskatīt socioloģijas zināšanu praktisko pielietojumu un kopsakarības starp sociāliem procesiem un veselības rezultātiem jeb iznākumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Socioloģija: izpētes objekts, definīcija, vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Socioloģijas virzieni. Socioloģija un sociologi Latvijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Teorētiskie virzieni (perspektīvas) socioloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kultūra: definīcija, elementi, teorētiskās perspektīvas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Socioloģiskā iztēle un tās pielietojums sabiedrības veselības problēmu izpratnē un risināšanā. Piemēru analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālā struktūra un sociālā organizācija, to nozīme sabiedrībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Socializācijas jēdziens un process. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sociālā stratifikācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Sociālie institūti: ģimene, izglītība, nodarbinātība, reliģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Deviance un stigma socioloģijas skatījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Dzimtes (gender) jēdziens un teorētiskās perspektīvas par dzimti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Emocijas socioloģijas skatījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Ķermenis un seksualitāte socioloģijas skatījumā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Pētniecības metodes socioloģijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lai izstrādātu eseju, students veic patstāvīgo darbu ar zinātnisko literatūru. Lai iemācītos paust savu viedokli, argumentēti aizstāvēt to, meklēt risinājumus, kā arī publiski prezentēt idejas, students piedalās grupu darbos un grupu darbu prezentācijās. Lai praktiski saskatītu socioloģijas un sabiedrības veselības kopsakarības, studenti patstāvīgi veic dažādu situāciju analīzes un nodarbībās piedalās diskusijās par tām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai spētu sasniegt studiju kursa rezultātus, nepieciešams lekciju un nodarbību apmeklējums; piedalīšanās grupu darbos un to prezentēšanā; eseja; rakstisks eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Raksturot socioloģiju kā zinātni un praksi. Aprakstīt socioloģijas attīstības vēsturi. Nosaukt socioloģijā izmantotos pamata jēdzienus un to definīcijas; aprakstīt teorētiskos pieņēmumus par sabiedrības sociāliem procesiem un sociālām institūcijām; izskaidrot atšķirīgos teorētiskos priekšstatus par dažādiem sociāliem procesiem un sociālām institūcijām. | ||||||||
Prasmes: | Lietot socioloģijā izmantoto terminoloģiju, raksturojot sabiedrībā notiekošos sociālos procesus. Piemērot socioloģijas atziņas, teorētiskos pieņēmumus un skaidrojumus veselības paradumu un ar veselību saistītās uzvedības labākai izpratnei; saistīt sabiedrībā notiekošos procesus ar sabiedrības veselības problēmām. | ||||||||
Kompetences: | Izvēlēties un argumentēti pamatot atbilstošu socioloģijas zināšanu pielietošanu sabiedrības veselības problēmu risināšanā; izmantojot socioloģisko iztēli, izveidot aktuālas sabiedrības veselības problēmas ietekmējošo sociālo faktoru „rāmi”. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ievads socioloģijā : lekciju kurss / Pēteris Laķis; aut. red. Rīga: Zvaigzne ABC, 2005 (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Socioloģija: [mācību līdzeklis] / Līga Paula, Viola Korpa. Jelgava: LLU SZF Socioloģijas katedra, 2010 (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Michael Haralambos & Holborn Sociology : Themes and Perspectives. London : Collins, 2013. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Socioloģija Latvijā / sastādītājs un zinātniskais redaktors Tālis Tisenkopfs. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2010 | ||||||||
2 | Sociology as applied to medicine / edited by Graham Scambler. 6th ed. Edinburgh [etc.]: Saunders/Elsevier, 2008. | ||||||||
3 | The sociology of health and illness : a reader / edited by Michael Bury and Jonathan Gabe. London ;New York: Routledge, 2004. | ||||||||
4 | Medical sociology: an introduction / Hannah Bradby. Los Angeles;London: Sage, 2009. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Socioloģijas skaidrojošā vārdnīca: skolām un pašmācībai. Rīga: Latvijas Universitātes Socioloģijas katedra, 1997. |