.
Pētniecības metodoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:35
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_021 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anita Villeruša | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 72 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Informātikā un statistikā, sabiedrības veselībā, epidemioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt ar pētniecības metodēm sabiedrības veselības zinātnēs. Veidot studentiem izpratni par problēmas izpētei piemērotas kvalitatīvas un/ vai kvantitatīvas pieejas izvēli un pētniecības plāna izveidi. Attīstīt izpratni un iemaņas sagatavoties pētniecības atsevišķām fāzēm sākot no ideju ģenerēšanas, hipotēzes jeb pētniecības jautājuma formulēšanas, pētījuma plāna (dizaina) izveidošanas, datu vākšanas un analīzes plānošanas līdz darba aprakstīšanai un publicēšanai. Attīstīt studentu prasmes patstāvīgi sagatavot pētniecības projekta pieteikumu, kritiski izvērtēt un diskutēt par atšķirīgu pētījuma plānu priekšrocībām un trūkumiem, novērtēt un interpretēt pētījuma rezultātus, savākt, sistematizēt, salīdzināt un vispārināt citu pētnieku atziņas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pētniecība kā zināšanu avots, stratēģiskās plānošanas un rīcības elements. Pētniecības process, tā etapi. Pētniecība sabiedrības veselībā, tās veidi. Pētniecības ētiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pētniecības procesa plānošanas un īstenošanas posmi. Pētniecības ideju meklēšana, izvirzīšana un attīstīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pētniecības filozofiskā bāze. Pozitīvisma un ideālisma filozofijas evolūcija zinātniskā pētniecībā. Ontoloģija un epistemioloģija. Kvantitatīvās un kvalitatīvās pētniecības paradigma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Induktīvais, deduktīvais un abduktīvais domāšanas veids. Pētniecības tradīcijas: eksperimenta veida un naturalistiska veida pētījumi, to mijiedarbība, mērķu un struktūras atšķirības, pielietojamība sabiedrības veselības pētniecībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Zinātniskās problēmas atlase, analīze un formulēšana. Pētāmās problēmas apjoma apzināšana (epidemioloģiskā, sociālā, medicīniskā, politiskā nepieciešamība). Problēmas pētniecības pamatojuma sagatavošana. Pētījuma mērķa formulēšana, atšķirības kvantitatīvajā un kvalitatīvajā pētījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Zinātniskās literatūras izmantošana pētniecības plānošanā un pētniecības procesā. RSU bibliotēkas resursi. Zinātniskās literatūras avoti, datu bāzes, literatūras meklēšanas stratēģijas. Pieejamās literatūras kritiska novērtēšana. Atsauču noformēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Teorija, tās nozīme pētniecībā. Teoriju iedalījums. Teoriju formas. Teoriju daudzveidība sabiedrības veselībā. Psiholoģijas, socioloģijas un citu dabas un sabiedrisko zinātņu teoriju izmantošana sabiedrības veselības jautājumu pētniecībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Teorijas izmantošana pēcniecības idejas attīstīšanā. Teorijas ievietošana pētniecības koncepcijā. Teorētiskās koncepcijas elementi: abstrakcija, koncepts un konstrukcija, teorēma, principi. Teoriju nozīme dizaina izvēlē. Teorija eksperimentāla veida pētījumos, tās izmantošana. Teorijas izmantošana naturālistiska veida pētījumos. Pētījuma konceptuālās kartes veidošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Pētniecības jautājums eksperimentāla veida (kvantitatīvos) pētījumos, tā 3 pakāpes (līmeņi). Pētniecības jautājums naturālistiskā veida (kvalitatīvos) pētījumos. Hipotēze, tās atšķirības no pētniecības jautājuma, izmantošana. Pētniecības jautājuma un hipotēzes izstrāde un formulējuma atšķirības dažāda veida pētījumos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Pētījuma dizains, to veidi. Galvenie dizaina elementi. Kvantitatīvu un kvalitatīvu pētījumu dizaini, to iedalījums. Priekšrocības un trūkumi. Dizaina izvēle un piemērotība pētniecības jautājumam. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Eksperimentāla pētījuma plāns, to raksturojošie elementi. Eksperimentāla veida pētījuma dažādi varianti. Kvazi eksperimentālais pētījumu plāns. Neeksperimentālu pētījumu plāni. Dizaina izvēles kritēriji. Kvalitatīvu pētījumu veidi un to dizains. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Datu vākšanas plāna attīstība. Mainīgo izvēle pētniecības idejas pierādīšanai. Atkarīgais un neatkatīgie mainīgie. Mainīgo komplicētība: Konceptuālā un operacionālā definīcija, mērīšanas dimensijas. Mērījumu skalas, to veidi un izmantošana. Datu iegūšanas procedūra kvalitatīvajos pētījumos un kvantitatīvajos pētījumos. Pētāmā kopa un izlase. Izlases veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
13 | Datu iegūšanas instrumenta izvēle, tā piemērotība pētniecības jautājumam. Mainīgo mērīšanas veidi un instrumenti. Anketas veidošanas principi. Jautājumu veidi, to formulējums un izkārtojums. Mērinstrumentu novērtēšana. Mērījumu ticamība, atkārtojamība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
14 | Datu sagatavošana un analīzes plāns kvantitatīvajos un kvalitatīvajos pētījumos. Rezultātu aprakstīšana un publiskošana. Maģistra u.c. pētniecības darba (publikācijas) veidošanas vispārīgie principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Zinātniskās literatūras izmantošana pētniecības plānošanā un pētniecības procesā. Zinātniskās lasīšanas pamatstratēģijas. Literatūras apraksts, tā veidošanas pamatprincipi. Pētniecības rezultātu publiskošanas dažādie veidi un formas. Rakstīšanas prasmes attīstīšana, teksta skaidrība, mērķtiecība, citāti, tabulas un zīmējumi, atsauces. Zinātniskā valoda, zinātniskā terminoloģija. Publikāciju prasības starptautiski citētos žurnālos. Maģistra darba noformēšanas prasības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
16 | Pētniecības projekta rezultātu prezentēšana. Prezentācijas saturs un noformējums. Komunikācijas prasmes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Zinātniskās literatūras studijas; zinātniska raksta recenzijas sagatavošana, patstāvīgais darbs pie pētījuma pieteikuma sagatavošanas un prezentēšanas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Piedalīšanās nodarbībās (10%) grupu darbos (20%), zinātniskā raksta kritiska analīze (20%), patstāvīgais darbs pie pētījuma pieteikuma sagatavošanas un tā prezentācijas (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti zinās izklāstīt zinātniskās pētniecības metodoloģijas teorētiskās pamatnostādnes; zinās principus, kā atlasīt un aprakstīt iespējamu pētniecības tēmu, formulēt pētniecības jautājumu, mērķi un uzdevumus, zinās uzskaitīt, aprakstīt pētījumu dizainus, kā arī izvēlēties tēmai atbilstošāko no tiem, pamatot un piemērot datu ieguves un analīzes metodes. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs pielietot zinātniskās pētniecības metodoloģijas pamatprincipus, atbilstoši izvēlētajai pētniecības tēmai un situācijai, kā arī pamatot izdarīto izvēli; formulēt un diskutēt par savu pētniecības jautājumu vai hipotēzi; izveidot piemērotāko pētījuma dizainu un noteikt konkrētu mērķi un darba uzdevumus; uzzīmēt pētniecības karti ar atkarīgiem un neatkarīgiem mainīgajiem, piemērot mainīgo konceptuālo un operacionālo definīciju; noteikt pētniecības subjektu un piemeklēt mērinstrumentus to novērtēšanai; izveidot derīgu un ticamu aptauju vai intervijas protokolu; sagatavot un prezentēt pētniecības projekta pieteikumu. | ||||||||
Kompetences: | Students būs kompetents argumentēt un pamatot ar zinātniskiem pierādījumiem pētniecības tēmas izvēli; kritiski izvērtēt, interpretēt un vispārināt iepriekšējās zināšanas izpētes problēmā; izprojektēt savu datu iegūšanas plānu, izveidot un aizstāvēt pētniecības projektu; darboties atbilstoši pētniecības ētikas principiem sabiedrības veselības nozarē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Web-Based Textbook: The Research Methods Knowledge Base. by William Trochim, 2016 | ||||||||
2 | Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. 3rd ed. Jones & Bartlett Learning; 2021. | ||||||||
3 | Kristine, Martinsone & Pipere, Anita & Daiga, Kamerade. Pētniecība: teorija un prakse [Research: theory and practice]. 2016 | ||||||||
4 | Research Methodology in the Medical and Biological Sciences. Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam : Academic, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā. [Autoru kolektīvs]. Rīga: RSU, 2019 | ||||||||
6 | How to write a first-class paper. Nature 555, 129-130. 2018 | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
8 | Web-Based Textbook: The Research Methods Knowledge Base. by William Trochim, 2016 | ||||||||
9 | Kathryn H. Jacobsen. Introduction to Health Research Methods. 3rd ed. Jones & Bartlett Learning; 2021. | ||||||||
10 | Research Methodology in the Medical and Biological Sciences. Edited by Petter Laake, Haakon Breien Benestad and Bjørn Reino Olsen. Amsterdam : Academic, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
11 | How to write a first-class paper. Nature 555, 129-130. 2018 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. John W. Creswell; SAGE Publication, 5th edition, 2018 | ||||||||
2 | Doing Qualitative Research. 6th edition. David Silverman; SAGE Publication Ltd, 2021 | ||||||||
3 | Research Methods In Health: Investigating Health and Health Services. 3rd edition. Ann Bowling, Open University Press, 2014 | ||||||||
4 | Foundations of Behavioral Research. 4th edition, Fred N. Kerlinger, Howard B. Lee, Thomson learning. London, 2000. | ||||||||
5 | Presenting your Findings. A Practical Guide for Creating Tables. 6th edition, Adelheid A. M. Nicol, Penny M. Pexman. American Psychological Association, 2013 | ||||||||
6 | Health measurement scales: a practical guide to their development and use. 5th edition. David L. Streiner, Geoffrey R. Norman. Oxford University Press, 2015 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Zigrīda Goša. Statistika. LU, Rīga, 2007. | ||||||||
2 | Irina Arhipova, Signe Bāliņa. Statistika ekonomikā. Datorzinību centrs, 2006 |