.
Veselības veicināšanas politika un prakse
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_055 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anita Villeruša | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatjautājumi veselības veicināšanā, veselības izglītībā, vides un sabiedrības veselībā, globālajā veselībā, epidemioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem zināšanas par uz pierādījumiem balstītu veselības veicināšanas politiku un praksi, tās efektivitāti. Analizēt veselības veicināšanas pasākumu efektivitāti un apgūt praktiskās un teorētiskās iemaņas politikas/programmu plānošanā, ieviešanā un uzraudzībā. Pārzināt profilaktisko programmu būtību dažādu ar veselību un veselību ietekmējošā dzīvesveida saistītu problēmu mazināšanai. Definēt un izprast indikatorus veselības veicināšanas novērtēšanai. Analizēt dažādu politisko un sociālekonomisko aspektu klātbūtni veselības veicināšanas attīstībā. Paplašināt pasaules skatījumu, izmantojot labāko ārvalstu pieredzi veselības veicināšanas politikas veidošanā un īstenošanā. Pārzināt veselības veicināšanu atbalstošus tiesību aktus un politikas dokumentus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības veicināšanas koncepta attīstība. Veselības veicināšanas darba plānošana, ieviešana un uzraudzība. Veselības veicināšanas programmas/plāna veidošanas principi. Veselības veicināšana dažādās vidēs. Veselības veicināšanas programmas elementi. Sabiedrības veselības analīze. Programmas nepieciešmība. Teorētiskā bāze. Programmas mērķis, uzdevumi. Saturs. Īstenošanas plāns. Novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Veselības veicināšana cilvēka dzīves ciklā. Mikro, mezo un makro līmeņa determinanti dzīvesveidam. Sociālās kultūras ietekme uz indivīdu un ģimeni. Veselības veicināšanas darba organizācija Latvijā. Aktuālie veselības veicināšanas darba virzieni populācijāi dažādās vecuma grupās. Ar veselību saistīto dzīvesveida izmaiņu pieejas un metodes populācijas dažādās vecuma grupās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Veselības veicināšana pieaugušajiem darbaspējas vecumā un senioriem. Hronisku neinfekciju slimību ar dzīvesveidu saistītie riski, to mazināšanas stratēģijas. Galvenās veselības problēmas un to novēršana ar veselības veicināšanas pieeju. Starptautiskā pieredze veselības veicināšanas politikas attīstībā pasaulē un Eiropā dažādu ar dzīvesveidu saistīto problēmu risināšanā (uzturs, fiziskā mazaktivitāte, HIV/AIDS mazināšanā u.c.) Starptautiskā darbība dažādu preventīvo programmu ieviešanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Traumu profilakses un drošības veicināšanas galvenie principi. Biežākie traumu veidi dažādās vecuma grupās un to novēršanas stratēģijas. Politikas veidošana traumatisma mazināšanai. Stratēģijas un pieejas dažādu traumu novēršanā (ceļu satiksmes negadījumi, slīkšanas, uguns nelaimes, kritieni, u.c.). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Tīšs paškaitējums. Vardarbība pret sevi – pašnāvības, to novēršanas stratēģijas. Vardarbības pret citu personu biežākās formas. Vardarbības mazināšanas stratēģijas individuālā, ģimenes, kopienas un sabiedrības līmenī. Vardarbības biežādās izpausmes formas, to atpazīšana. Riska faktori, pieejas profilakses darbā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Atkarības, to veidi: vielu un procesu atkarības. Atkarību riska faktori un to mazināšana dažādās mērķa grupās. Atkarības mazināšanas stratēģijas veselības veicināšanas darbā. Partnerība un daudzsektoru sadarbība. Starptautiskā pieredze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Psihiskās veselības veicināšana. Biežākie psihiskās veselības traucējumi populācijas dažādās grupās. Psihiatriskā stigma. Starptautiskā pieredze un Latvijas iniciatīvas veselības veicināšanas politikas attīstībā psihiskās veselības uzlabošanai. Dažādu preventīvo programmu daudzveidība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Uz pierādījumiem balstītu veselības veicināšanas programmu izveide un to efektivitātes novērtēšana. Labākie prakses piemēri dažādu programmu īstenošanā. Starptautisko ieteikumu ieviešana lokālajās veselības veicināšanas programmās/politikās. Atsevišķu politiku analīze un prezentācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Veselības veicināšanas programmu dažādu sabiedrības veselības problēmu mazināšanai un veselīga dzīvesveida veicināšanai analīze, labo prakšu salīdzināšana un izvērtēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Dalība lekcijās un nodarbībās (10%), grupu darbs (10%), individuālās prezentācijas (25%), rakstisks noslēguma darbs un tā prezentēšana (55%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Aprakstīt veselības veicināšanas politikas un prakses veidošanas principus, nosaukt atbalstošos starptautiskos un valsts tiesiskos aktus, veselības veicināšanā pielietotās stratēģijas. Atpazīs dažādu politisku un sociālekonomisku aspektu klātbūtni veselības veicināšanas politikā un praksē, risinot atšķirīgas sabiedrības veselības problēmas. Zinās nosaukt veselības veicināšanas politiku atbalstošos dokumentus. | ||||||||
Prasmes: | Students spēs savākt un izanalizēt datus, lai parādītu dažādas veselības veicināšanā risināmas problēmsituācijas, pratīs izvēlēties un pamatot labāko stratēģiju veselības veicināšanas problēmas risināšanai un projektēt tās īstenošanu dažādās vidēs; pratīs izstrādāt indikatorus veselības veicināšanas procesa, īstermiņa un ilgtermiņa rezultātu novērtēšanai. Integrēs ES rekomendācijas nacionāla un vietēja līmeņa politikā un veselības veicināšanas programmās. | ||||||||
Kompetences: | Izvēlēties un adaptēt labākās pieejas un stratēģijas dažādu ar veselīgu dzīvesveidu saistīto problēmu risināšanai. Pratīs salīdzināt un interpretēt veselības veicināšanu atbalstošos politikas dokumentus un veselības veicināšanas programmās iegūtos rezultātus, argumentēti integrēs starptautiskos ieteikums lokālajās veselības veicināšanas programmās un politikā, pamatos izvēli, sniegs secinājumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Health Promotion Theory. Cragg L., Macdowall W., Davies M., Berkshire. Open University Press. 2013. | ||||||||
2 | A Guide to Practical Health Promotion. Gottwald M., Goodman-Brown J., McGraw-Hill. Open University Press. 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Health Promotion Practice. Edited by Cragg, Liza, Nutland, Will. 2015, Open University PressMcGraw- Hill. | ||||||||
4 | Health Promotion Programs: From Theory to Practice. Fertman, Carl I., Grim, Melissa; and more. John Wiley & Sons, Incorporated, 2016 (ProQuestEbookCentral) | ||||||||
5 | Introduction to Global Health Promotion. Zimmerman, Rick S.; DiClemente, Ralph J., and more. John Wiley & Sons, Incorporated, 2016 (ProQuestEbookCentral) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Understanding Public Health: Health Promotion Practice. by Macdowall, Wendy, Bonnell, Chris, Davies, Maggie. Open University Press, 2006. | ||||||||
2 | Health Promotion and Aging: Practical Applications for Health Professionals. Haber D. New York: Springer Publishing Company, 2016. (EBSCOhost) | ||||||||
3 | Key Topics in Public Health. Essential Briefings on Prevention and Health Promotion. Ewles L. Elsevier, 2005 | ||||||||
4 | Health Behavior: Theory, Research, and Practice. Glanz, Karen; Rimer, Barbara K.; and more. John Wiley & Sons, Incorporated, 2015. | ||||||||
5 | Evaluating Public and Community Health Programs. Harris, Muriel J. John Wiley & Sons, Incorporated, 2016 (ProQuestEbookCentral) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027. gadam, VM, 2021 | ||||||||
2 | Vadlīnijas pašvaldībām veselības veicināšanā, VM, 2011. | ||||||||
3 | Veselība 2020, PVO | ||||||||
4 | WHO Health topics/ Health promotion | ||||||||
5 | Veselības veicināšana un slimību profilakse Latvijā |