.
Epidemioloģija I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:37
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_063 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Solvita Kļaviņa-Makrecka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sabiedrības veselībā, matemātiskā statistikā un epidemioloģijā – atbilstoši veselības aprūpes bakalauru studiju programmu saturam. | ||||||||
Mērķis: | Nostiprināt zināšanas un izpratni modernās epidemioloģijas pamatjautājumos, lai sagatavotos padziļinātai epidemioloģijas teorētisko jautājumu apgūšanai un metožu pielietošanai kursā Epidemioloģija II. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Epidemioloģija. Cēlonība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Epidemioloģijas pamatrādītāji. Kopējie, specifiskie rādītāji. Letalitāte. Proporcionālā mirstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Standartizācija. Epidemioloģisko pētījumu veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Aprakstošie epidemioloģiskie pētījumi. Kļūdas. Atlase. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Analītiskie epidemioloģiskie pētījumi: kohortu un gadījumu kontroles pētījumi. Asociāciju rādītāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Eksperimentālie epidemioloģiskie pētījumi. Diagnostiskie testi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Nodarbību laikā – epidemioloģisko radītāju aprēķināšana, tiešā un netiešā standartizācija – gan individuāli, gan grupās; Nākamās nodarbības materiāla apgūšana mājās; uzdevumi par epidemioloģiskajiem pamatrādītājiem un standartizāciju – mājās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Līdzdalība diskusijās nodarbību laikā; • Pašpārbaudes testi; • Mājās apgūtā materiāla mutiska pārbaude katrā nodarbībā – gan individuāli, gan grupās; • Gala pārbaudījums – daudzizvēļu jautājumu tests ar 50 jautājumiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgi apgūstot kursu, studenti spēs: • izskaidrot riska faktora, cēloņfaktora un jaucējfaktora jēdzienus daudzcēloņu teorijas kontekstā; • aprakstīt epidemioloģisko pamatrādītāju definīcijas, priekšrocības, trūkumus un aprēķināšanas veidus; • izskaidrot standartizācijas būtību; • nosaukt un aprakstīt epidemioloģisko pētījumu dizainus, to īpatnības, priekšrocības un trūkumus; • nosaukt galvenos sistemātisko kļūdu veidus un paskaidrot to būtību; • izteikties par mērījumu pareizību un precizitāti un to ietekmi uz pētījuma rezultātu. | ||||||||
Prasmes: | • pratīs aprēķināt epidemioloģiskos pamatrādītājus, asociāciju rādītājus, diagnostisko testu pareizības rādītājus un testu paredzošās vērtības; • spēs pielietot tiešo un netiešo standartizācijas metodi epidemioloģisko rādītāju salīdzināšanai. | ||||||||
Kompetences: | • spēs diferencēt ekspozīcijas faktora, citu riska faktoru un jaucējfaktora jēdzienus saistībā ar konkrēto pētījuma jautājumu un hipotēzi; • mācēs izvēlēties situācijai piemērotākos epidemioloģijas pamatrādītājus atkarībā no konkrētā veselības notikuma/ stāvokļa, pētījuma dizaina vai sabiedrības veselības problēmas; • spēs izveidot pētījuma jautājumam un hipotēzei atbilstošu pētījuma dizainu; • spēs novērtēt potenciālo jaucējfaktoru un sistemātisko kļūdu iespējamo ietekmi uz pētījuma rezultātu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baltiņš, M. Lietišķā epidemioloģija. Rīga: Zinātne, 2003. 354 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Textbook of Epidemiology. Bouter, L.M., Zielhuis, G.A., Zeegers, M.P.A. 2018, Springer Nature, eBook | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
4 | Textbook of Epidemiology. Bouter, L.M., Zielhuis, G.A., Zeegers, M.P.A. 2018, Springer Nature, eBook | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Beaglehole, R., Bonita, R., Kjellstrom, T. Basic Epidemiology. Geneva: WHO, 2006. | ||||||||
2 | Jekel, J.F., Elmore, J.G., Katz, D.L. Jekel's Epidemiology, Biostatistics, Preventive Medicine, and Public Health. Philadelphia, London: W.B.Saunders Company, 2020. ix, 297 p. | ||||||||
3 | Greenberg, R.S., et al. Medical Epidemiology. 5th edition. Lange Medical Books/McGraw-Hill, 2015. 254 p. | ||||||||
4 | Gordis, L. Gordis Epidemiology. Elsevier Saunders, 2019. 355 p. | ||||||||
5 | Gerstman, B.B. Epidemiology Kept Simple. An Introduction to Traditional and Modern Epidemiology. 3rd edition. Wiley-Liss, 2013. xvi, 417 p. |