.
Sabiedrības veselība un epidemioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:45
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_116 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Vecmāšu zinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Toms Pulmanis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svekrsu[pnkts]lv, +371 67338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka normālās un patoloģiskās fizioloģijas pamati, ievads psiholoģijā un socioloģijā, ievads uz pierādījumiem balstītā aprūpē. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas un attīstīt prasmes sabiedrības veselības un epidemioloģijas pamatjautājumos, kas nepieciešamas veselības informācijas novērtēšanai un uz pierādījumiem balstītai sabiedrības veselības praksei māszinību un vecmātes nozares ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības jēdziens, sabiedrības veselība. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
2 | Veselības informācija, datu avoti. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
3 | Slimību profilakses stratēģijas, veselības veicināšana. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
4 | Veselības sociālie determinanti. | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
5 | Veselības aprūpes organizācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Epidemioloģija, cēlonība, pamatrādītāji epidemioloģijā – incidence un prevalence. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Kopējie, specifiskie un standartizētie rādītāji; demogrāfijas pamatrādītāji. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Pētījumu dizaini epidemioloģijā – aprakstošie un analītiskie pētījumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar literatūru. Pētījumu publikāciju piemēru analīze. Uzdevumi epidemioloģisko rādītāju aprēķināšanai. Kursa noslēgumā jāaizpilda studiju kursa novērtējuma anketa. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kumulatīvais vērtējums, kuru veido 50% sabiedrības veselības problēmas/izaicinājuma analīze un 50% rakstisks eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Definēt veselības, normas un slimības jēdzienus. • Formulēt sabiedrības veselības uzdevumus, nosaukt svarīgākās nozares. • Definēt slimību profilakses jēdzienu, aprakstīt slimību profilakses līmeņus un stratēģijas, tai skaitā, slimību skrīninga būtību un priekšnosacījumus. • Definēt veselības veicināšanas jēdzienu un raksturot veselības veicināšanas pieejas. • Nosaukt galvenās veselību ietekmējošo faktoru kategorijas slimību daudzcēloņu teorijas ietvaros. • Nosaukt veselības sociālo determinanšu definīciju un uzskaitīt veselības sociālās determinantes. • Nosaukt epidemioloģiskos pamatrādītājus; izskaidrot atšķirības starp tiem un to savstarpējo saistību. • Nosaukt veselības informācijas iegūšanas avotus un metodes, to priekšrocības un trūkumus. • Atpazīt galvenos epidemioloģisko pētījumu dizainus. • Nosaukt un aprakstīt veselības aprūpes organizācijas un finansēšanas galvenos principus. | ||||||||
Prasmes: | • Interpretēt veselības un slimības jēdzienus saistībā ar savu specialitāti. • Ilustrēt ar piemēriem veselības veicināšanas un slimību profilakses pieejas. • Sniegt veselību ietekmējošos faktoru, tai skaitā sociālo faktoru, piemērus. • Aprēķināt epidemioloģiskos pamatrādītājus. • Atšķirt kopējos, specifiskos un standartizētos rādītājus. • Atšķirt pētījumu dizainus. • Lietot statistikas datu bāzes veselības informācijas meklēšanai. | ||||||||
Kompetences: | • Diskutēt par sabiedrības veselības problēmām un to iespējamajiem risinājumiem saistībā ar specialitāti. • Novērtēt datu avotu un rādītāju piemērotību sabiedrības veselības problēmas izzināšanai. • Novērtēt epidemioloģiskā pētījuma dizaina atbilstību pētniecības jautājumam. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baltiņš, M. (2003). „Lietišķā epidemioloģija”. „Zinātne”, Rīga. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Donovan, D., & McDowell, I. (Eds.). (2017). AFMC Primer on Population Health - A virtual textbook on Public Health concepts for clinicians. Ottawa, ON: The Association of Faculties of Medicine of Canada (AFMC). Retrieved from; https://phprimer.afmc.ca/en/ | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Greenberg, R. S. eds. 2015. Medical Epidemiology: Population Health and Effective Health Care. 5th ed. New York: McGraw-Hill Education. Access Medicine DB. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.vm.gov.lv | ||||||||
2 | www.spkc.gov.lv | ||||||||
3 | www.csb.gov.lv | ||||||||
4 | www.who.int | ||||||||
5 | European Health Information Gateway. Available from: https://gateway.euro.who.int/en/hfa-explorer |