.
Pētniecības metodoloģija un epidemioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:12.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.09.2024 09:13:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SVUEK_121 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Mirdza Kursīte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sabiedrības veselības institūts | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, svek@rsu.lv, +37167338307 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 33 | ||||
Kopā kontaktstundas | 33 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | |||||||||
Cilvēka anatomijas, histoloģijas un fizioloģijas pamati; aritmētikas pamati, angļu valoda. | |||||||||
Mērķis: | |||||||||
Sniegt iespēju iegūt zināšanas un iemaņas pētniecības metodoloģijā zinātniskās literatūras lasīšanai un pierādījumos balstītas medicīnas principus pielietošanai, kā arī lai attīstītu kritisko domāšanu un veicinātu iesaisti pētniecībā. | |||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads pētniecības metodoloģijā. Pētniecības process. Pētniecības ētika. Zinātniska problēma. Pētījuma jautājums, hipotēze, pētījuma mērķis un uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Literatūras meklēšana. Zinātniskās literatūras veidi. Literatūras apskats un sistemātiskais pārskats. Datu veidi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Epidemioloģija un pierādījumos balstīta medicīna. Cēlonība. Riska faktors. Kauzālais modelis: ekspozīcija, iznākums un jaucējfaktors. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Epidemioloģijas pamatrādītāji: prevalence, kumulatīvā incidence un incidences biežums. Standartizētā mirstība. Letalitāte. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Datu ieguve un izvērtēšana. Diagnostiskie testi. Uzticamība un pareizība. Jutība, specifiskums, paredzes vērtības. ROC līkne. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Nejaušās kļūdas un nobīdes. Pētījumu plānojumu. Gadījumu sērija. Ekoloģiskie pētījumi. Šķērsgriezuma pētījumi un izlases veidošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kohortas pētījumi. Saistību rādītāji: relatīvā riska rādītāji (riska attiecība, incidences biežuma attiecība), atributējamais risks, atributējamā frakcija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Gadījumu kontroles pētījumi. Gadījuma definīcija. Saistību rādītāji: izredžu attiecība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Eksperimentālie pētījumi. Profilakses pētījumi. Klīniskie pētījumi. Saistību rādītāji. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pētījumu rezultātu prezentēšana un zinātniskā rakstīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Studentu patstāvīgā darba prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | |||||||||
Darbs ar literatūru. Pašpārbaudes testi. Zinātniskajos rakstos izmantotās metodoloģijas īsa pārskata sagatavošana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | |||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | |||||||||
Gala vērtējumu veido kumulatīvs vērtējums: a. 15% – nodarbību apmeklējums un aktīva dalība tajās; b. 40% – trīs pārbaudes darbi nodarbībās; c. 45% – gala patstāvīgais darbs grupās un tā prezentācija (3 - 4 primāru zinātnisku publikāciju par vienu pētniecības jautājumu analīze un salīdzinājums). | |||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Izskaidrot atšķirību starp kvantitatīvām un kvalitatīvām pētniecības metodēm. • Nosaukt pētniecības procesa etapus. • Identificēt pētniecības ētikas problēmas. • Nosaukt dažādus zinātniskās literatūras veidus. • Izskaidrot atšķirību starp literatūras apskatu un sistemātisku literatūras pārskatu. • Paskaidrot jēdzienus "riska faktors, cēlonis un jaucējs" slimību daudzcēloņu teorijas ietvarā. • Atrast piemērotus datu avotus un datu ieguves metodes. • Aprakstīt reprezentatīvas izlases jēdzienu. • Atšķirt prevalences un incidences rādītājus. • Izskaidrot vecuma standartizācijas jēgu un interpretēt vecumstandartizētos rādītājus. • Nosaukt un aprakstīt pētījumu plānojuma veidus, to priekšrocības un trūkumus. • Interpretēt saistību rādītājus. • Izskaidrot atšķirību starp nejaušām un sistēmiskām kļūdām. • Nosaukt atlases un informācijas kļūdu piemērus. • Interpretēt testu jutības un specifiskuma rādītājus, kā arī paredzes vērtības. • Izskaidrot saistību starp testa jutību un specifiskumu, ko parāda ROC līkne. • Aprakstīt veselības zinātnēs pieņemto konferenču tēžu un rakstu struktūru. • Formulēt mutiskās prezentācijas un stenda referāta veidošanas pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | • Parādīt sasaisti starp zinātnisku problēmu, pētniecības jautājumu un hipotēzi. • Radīt piemērotu gadījuma definīciju. • Veikt literatūras meklēšanu datu bāzēs, piem., PubMed. • Uzzīmēt vienkāršas kauzālās diagrammas un nosaukt mainīgos. • Aprēķināt epidemioloģijas pamatrādītājus: prevalenci, kumulatīvo incidenci un incidences biežumu. • Novērtēt, kādi pētījumu uzbūves veidi ir izmantoti piemēros no publikācijām. • Aprēķināt saistību rādītājus: riska attiecību, incidences biežuma attiecību, izredžu attiecību, atributējamo risku un atributējamo frakciju. • Aprēķināt testa jutību, specifiskumu un paredzes vērtības. • Prezentēt hipotētiska pētījuma pieteikumu. | ||||||||
Kompetences: | • Formulēt literatūrā balstītu zinātnisku problēmu. • Izstrādāt tai atbilstošu pētniecības jautājumu, mērķi un uzdevumus. • Izvēlēties piemērotu pētījuma plānojumu un datu ieguves metodes. • Paredzēt pētījuma rezultātu pareizību apdraudošos faktorus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Jacobsen, K. H. 2021. Introduction to Health Research Methods. A Practical Guide. Jones & Bartlett Learning | ||||||||
2 | Bouter, L. M., Zielhuis, G. and Zeegers M. P. 2023. Textbook of Epidemiology. Bohn Stafleu van Loghum | ||||||||
3 | Baltiņš, M. 2003. Lietišķā epidemioloģija. Rīga: Zinātne. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Mārtinsone, K., Pipere, A. un Kamerāde, D. (red.) 2016. Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
6 | Jacobsen, K. H. 2021. Introduction to Health Research Methods. A Practical Guide. Jones & Bartlett Learning | ||||||||
7 | Bouter, L. M., Zielhuis, G. and Zeegers M. P. 2023. Textbook of Epidemiology. Bohn Stafleu van Loghum | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K. un Pipere, A. (red.) 2019. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana. Rīga: RSU | ||||||||
2 | Fletcher, R. H., Fletcher, S. W. and Fletcher, G. S. 2014. Clinical Epidemiology: The Essentials. 5th ed. Philadelphia: LWW | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
4 | Fletcher, R. H., Fletcher, S. W. and Fletcher, G. S. 2014. Clinical Epidemiology: The Essentials. 5th ed. Philadelphia: LWW |