.
Ievads ārpolitikā un diplomātijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.03.2024 13:21:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_005 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika; Starptautiskā politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Māris Cepurītis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sekmīgai studiju kursa apguvei studentiem jābūt priekšzināšanām par starptautiskās sistēmas vēsturisko attīstību un starptautisko attiecību pamatiem. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir sniegt ieskatu diplomātijas kā ārpolitikas procesu sastāvdaļas teorijā un praktiskajā izpausmē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Ārpolitikas un diplomātijas pamatkoncepti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Diplomātijas attīstība no pirmsākumiem līdz mūsdienām | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Diplomātiskās darbības normatīvais regulējums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ārpolitiskie un diplomātiskie aktori | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Diplomātijas vides: divpusējā diplomātija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Diplomātijas vides: daudzpusējā diplomātija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Valstu diplomātijas praktiskā izpausme: diplomātiskie dienesti un ārpolitika | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Diplomātijas vides: publiskā diplomātija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Netradicionālie diplomātijas aktori: starptautiskās organizācijas un nevalstiskie spēlētāji | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Latvijas diplomātiskais dienests | Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||
11 | Diplomātijas saturs: drošības, ekonomiskā un kultūras diplomātija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Tendences un aktori 21. gadsimta diplomātijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Diplomātiskās sarunas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
14 | Konsultācijas pirms eksāmena | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
15 | Eksāmens | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa ietvaros studentiem būs jāapgūst obligātā literatūra (uz katru nodarbību līdz 100 lpp. teksta), jāuzraksta četri kopsavilkumi par norādīto tematiku, sekmīgi jānokārto pārbaudījumi par literatūru, jāuzraksta referāts, sekmīgi jānokārto kursa noslēguma pārbaudījums. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | - Līdzdalība un atbilžu kvalitāte semināros – 25%; - Esejas un testi par izlasīto literatūru – 25%; - Referāts – 25%; - Eksāmena atzīme – 25%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Spēja padziļināti izprast valstu savstarpējo attiecību veidošanas pamatprincipus un diplomātiju kā vienu no valsts ārpolitikas instrumentiem. Iegūt nepieciešamās pamatzināšanas par atšķirīgiem valstu diplomātijas veidiem – divpusējo diplomātiju, daudzpusējo diplomātiju un publisko diplomātiju. Iegūt izpratni par dažādu aktoru lomu valstu ārpolitikas un diplomātijas veidošanā un īstenošanā. | ||||||||
Prasmes: | Spēja identificēt valstu pieejas dažādos diplomātijas veidos – divpusējā, daudzpusējā un publiskajā diplomātijā. Spēja identificēt diplomātijā iesaistītos aktorus un to lomu dažādos diplomātijas veidos. Spēja izprast diplomātisko sarunu procesu un iesaistīto pušu intereses un sarunu pieejas. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa ietvaros studenti papildinās savu kompetenci par starptautiskajām attiecībām, valstu ārpolitiku un diplomātiju kā vienu no valsts ārpolitikas izpausmes veidiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Sir. Ivor Roberts (Ed.). Satow’s Diplomatic Practice. 2023. | ||||||||
3 | Fisher R., Ury W. Getting to Yes: Negotiating an Agreement without Giving In. 2012. | ||||||||
4 | Fisher R., Shapiro D. Beyond Reason: Using Emotions as You Negotiate. 2005. | ||||||||
5 | Pauline Kerr, Geoffrey Wiseman (Ed.). Diplomacy in a Globalizing World. Theories and Practices Oxford University Press: New York, 2017. | ||||||||
6 | Andrew F. Cooper, Jorge Heine, and Ramesh Thakur (Ed.). The Oxford Handbook of Modern Diplomacy. Oxford University Press: Oxford, 2013. | ||||||||
7 | Costas M. Constantinou, Pauline Kerr, Paul Sharp. The Sage Handbook of Dplomacy. Melbourne: Sage Publications, 2016. | ||||||||
8 | Vīnes konvencija par diplomātiskajiem sakariem/Vienna Convention on Diplomatic Relations | ||||||||
9 | Nancy Snow, Nicholas J. Cull (Ed.). Routledge Handbook of Public Diplomacy. Routledge, 2020. | ||||||||
10 | Thierry Balzaq, Frederic Charillon, Frederic Ramel Eds. Global Diplomacy. An Introduction to Theory and Practice. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, 2020. | ||||||||
11 | Alhashimi H., Fiallo A., Freckleton T., Khalil, M.A., Naby M., Viera J. The Future of Diplomacy After COVID-19. New York: Routledge, 2021. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | The Future of Diplomacy Project. John F. Kennedy School of Government, Harvard University. | ||||||||
2 | Joseph Nye introduces the idea of ‘Soft Power’ and Public Diplomacy. | ||||||||
3 | Kennon H. Nakamura, Susan B. Epstei. Diplomacy for the 21 St Century: Transformational Diplomacy, CRS Report For Congress. | ||||||||
4 | E Diplomat. | ||||||||
5 | Madeleine Albright: On being a woman and a diplomat. | ||||||||
6 | Chatham House. | ||||||||
7 | Council on Foreign Relations. | ||||||||
8 | Harvards Negotiations Project. | ||||||||
9 | The Future of Diplomacy Project. | ||||||||
10 | DIPLO. |