.
Zinātnisko darbu izstrāde un pētniecības metodes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.02.2024 09:12:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_007 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika; Starptautiskā politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Lelde Metla-Rozentāle | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | 1. Pamatzināšanas politikas zinātnes un starptautisko attiecību jomā - izpratne par galvenajiem teorētiskajiem pieņēmumiem, politikas un ekonomikas pamatprincipiem, kas ir svarīgi starptautiskajās attiecībās un Eiropas integrācijas procesā. 2. Kritiskās domāšanas un analītiskās spējas - spēja kritiski analizēt informāciju, identificēt un vērtēt argumentus, kā arī veikt loģisku secinājumu veidošanu. 3. Akadēmiskās rakstīšanas prasmes - spēja skaidri un strukturēti izteikt savas domas rakstiski, ievērojot akadēmiskās integritātes principus. 4. Pamatzināšanas par kvantitatīvajām un kvalitatīvajām pētniecības metodēm - vismaz virspusēja izpratne par dažādām pētniecības metodēm, to pielietojumu un atšķirībām. | ||||||||
Mērķis: | 1. Iepazīstināt ar zinātniska pētījuma satura kvalitātes kritērijiem (ar ko tas atšķiras no populārzinātniskas izpētes), kā arī dažādiem zinātnisko pētījumu veidiem; 2. dot nepieciešamās zināšanas par to, kā uzsākt zinātnisku pētījumu - pirmie soļi, kas jāveic, domājot par potenciālo pētījumu; 3. sniegt ieskatu pētījuma procesa plānošanā - pētījuma dizaina izstrāde un pētniecības metodes izvēle (izpratne par pielietojamajām kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm), kā arī veidot izpratni par metožu praktisku pielietojumu un iegūto pētījuma rezultātu analīzi, interpretāciju un secinājumu izdarīšanas principiem; 4. attīstīt praktiskās iemaņas zinātniskajā pētniecībā - no pētījuma tēmas izvēles līdz pētījuma rezultātu korektam aprakstam, noformējumam un pārliecinošai prezentācijai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija – kursa saturs un organizācija. Kas ir zinātnisks pētījums/ kas pētījumu padara zinātnisku? Ar ko populārzinātnisks pētījums atšķiras no zinātniska? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Dažādi zinātnisko darbu veidi – tēzes konferencei, posteris (kā to vienkārši uztaisīt), zinātnisks raksts recenzējamam žurnālam, zinātnisks referāts (arī kursa un bakalaura darbs). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Zinātniska pētījuma izstrādes uzsākšana - tēmas izvēle un pamatuzstādījumu formulēšana - tēmas aktualitāte, mērķis, uzdevumi, hipotēze. Darba teorētiskā bāze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Individuālā pētījuma tēmas prezentācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Pētījuma dizaina un pētījuma procesa plānošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kvalitatīvās pētījuma metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Kvantitatīvās pētījumu metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Individuālā pētījuma metodes izvēle. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Patstāvīgais darbs (pasniedzēju stratēģiskā uzraudzībā) pie datu vākšanas metodes izstrādes un datu ieguves. | Nodarbības | 2.00 | pētījuma vieta | |||||
10 | Datu analīze, interpretācija, secinājumu izdarīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Konferences tēžu struktūra un saturs. Tēžu u.c. rakstu darbu noformēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Konferences tēžu sagatavošana, iesniegšana un izvērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
13 | Pārliecinošas prezentācijas un uzstāšanās pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Individuālas konsultācijas ar studentiem, sniedzot atbalstu studiju kursā veicamo uzdevumu izpildē. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
15 | Zinātniskas konferences simulācija – uzstāšanās konferencē, prezentējot savu pētījumu. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Jāapmeklē lekcijas, iepriekš iepazīstoties ar pasniedzēja norādīto obligātās literatūras materiālu un sagatavojoties lekcijas tēmai – obligāti jāapmeklē 50% nodarbību, kā arī aktīvi jāiesaistās nodarbību procesā, ja apmeklējums ir mazāks par 50%, modulis ir jāklausās atkārtoti nākamajā studiju gadā par papildu samaksu. 2. Kolektīvi (mazajās grupās) jāizstrādā un sekmīgi jānokārto grupu semināru darbi – zinātniskā pētījuma izstrādes etapi, prezentācijas formātā. 3. Jāiesniedz e-studijās semināru uzdevumu rakstisks izklāsts. Ja nesekmības vai neattaisnotu kavējumu dēļ 50% darbu ir novērtēti ar „0”, tad studentam studiju kurss ir jāapgūst atkārtoti nākamajā akadēmiskajā gadā par papildus samaksu. 4. Jāiesniedz e-studijās, atbilstoši standartam izstrādātas konferences tēzes. 5. Sekmīgi jāuzstājas konferences simulācijā, ar zinātnisku referētu, kas balstīts kursa laikā veiktajā pētījumā un iepriekš iesniegtajās tēzēs. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa ietvaros ir paredzēta lekciju klausīšanās, literatūras apguve, grupu praktisko darbu veikšana un to prezentācija (semināru nodarbībās), kā arī - kursa noslēgumā - konferences tēžu iesniegšana un uzstāšanās konferences simulācijā. Studenti kursa laikā saņems vērtējumu par katra semināra uzdevuma izpildi (atzīmi veidos vizuālās prezentācijas un e-studijās iesniegtās rakstiskās atbildes vidējais vērtējums), kā arī par konferences tēžu rakstisko versiju un uzstāšanos konferences simulācijā. Visas aktivitātes tiks vērtētas 10 ballu skalā un gala vērtējumu veidos vidējā atzīme no visiem saņemtajiem vērtējumiem. Studiju darba vērtējums tiks aprēķināts no vidējās atzīmes, kas veidosies, saskaitot novērtējumu par rakstiskajām tēzēm un prezentācijas kvalitāti/uzstāšanos konferences simulācijā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Spēs identificēt atšķirības starp kvalitatīvām un kvantitatīvām pētniecības metodēm. • Spēs aprakstīt zinātnisko pētījumu metožu principus un to izmantošanas principus. • Spēs izvērtēt katras metodes priekšrocības un trūkumus, attiecīgā pētījuma veikšanai. • Spēs definēt būtiskākos metožu veidus. | ||||||||
Prasmes: | • Spēs izvēlēties atbilstošāko zinātnisko literatūru izvēlētās tēmas aprakstam. • Spēs izvēlēties atbilstošāko pētījumu metodi, zinātniskā pētījuma veikšanai. • Spēs veikt patstāvīgu pētījumu politikas zinātnē. • Spēs prezentēt pētījuma rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | • Spēs formulēt zinātniskā darba mērķi, uzdevumus un hipotēzi. • Spēs izstrādāt patstāvīgu pētījumu par fenomeniem politikas zinātnē un/vai starptautiskajās attiecībās. • Spēs interpretēt iegūto datu analīzi. • Spēs argumentēti aizstāvēt savu viedokli un pētījuma rezultātus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sheppard V. Research Methods for the Social Sciences: An Introduction. | ||||||||
2 | Kellstedt, Paul, M., Whitten Guy D. 2018. The Fundamentals of Political Science Research. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, | ||||||||
3 | Zinātne, pētniecība, inovācija. 2016. No K.Mārtinsone, A.Pipere, D.Kamerāde. Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa (latviešu plūsmai) | ||||||||
4 | 21.gadsimta zinātnes globālās tendences: īss ieskats. 2016. No K.Mārtinsone, A.Pipere, D.Kamerāde. Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa (latviešu plūsmai) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | RSU Studentu Starptautiskās zinātniskās konferences tēžu izstrādes standarts. Tēžu novērtēšanas kritēriji. Postera uzbūves paraugs. Kā izveidot plakātu (posteri), izmantojot PowerPoint. Konferences tēžu paraugs. Zinātniska raksta paraugs. Kursa darba paraugs. Bakalaura darba paraugs. | ||||||||
2 | Bryman, A. 2016. Research Designs. In: Social Research Methods. 5th ed. New York: Oxford University Press, | ||||||||
3 | Baglione, Lisa, A. 2020. Writing a Research Paper in Political Science: A Practical Guide to Inquiry, Structure and Methods. 4th ed. Los Angeles: SAGE Publications CQ Press, |