.
Eiropas Savienības ārpolitika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.03.2024 11:25:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_016 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aleksandra Palkova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Kursa "Eiropas Savienības ārpolitika" ir paredzēta bakalaura studentiem, lai attīstītu dziļāku izpratni par ES ārpolitiku, funkcionēšanu un administratīvajām institūcijām. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir palīdzēt studentiem iemācīties un izprast Eiropas Savienības, ES ārpolitikas, drošības dinamikas praktisko darbības principu, kā arī Eiropas Savienības lēmumu pieņemšanas procesu, piemēram, sankciju gadījumā. Turklāt kursā tiks ņemti vērā arī ES attīstības teorētiskie skaidrojumi un ES ārpolitikas vēsturiskā attīstība. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija. Eiroatlantiskās vērtības un integrācijas teorijas. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Eiropas Savienības ārpolitikas galvenie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | ES kopējās ārpolitikas un drošības politikas vēsture, ES līgumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | ES ārpolitikas un drošības politikas veidošana mūsdienu ģeopolitiskajā vidē. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
5 | ES institūcijas un varas instrumenti. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
6 | ES spējas jaunajā ģeopolitiskajā kārtībā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | ES paplašināšanās un drošības jautājumi. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
8 | Simulācijas spēle. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
9 | ES drošības instrumenti un NATO. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | ES attiecības ar Amerikas Savienotajām Valstīm (ASV) un Ķīnas Tautas Republiku (ĶTR). | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
11 | Eiropas kaimiņattiecību politika, “Austrumu dimensija” un Krievija. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
12 | Eiropas kaimiņattiecību politika, “Dienvidu dimensija” un pārējā pasaule. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
13 | ES un tās dalība starptautiskajās organizācijās. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
14 | Eiropas kaimiņattiecību politikas izvērtējums un ES dalība starptautiskajās organizācijās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Eseju (2 lappušu) savlaicīga iesniegšana ir obligāta kursa sastāvdaļa. Esejas un pārskati tiešsaistes sistēmā jāiesniedz elektroniski PDF formātā. Eseju var rakstīt un iesniegt latviešu vai angļu valodā. Visas esejas ir jāiesniedz pirms eksāmena sākuma. Viens no galvenajiem kursa nosacījumiem ir semināru apmeklēšana. Ja students nepiedalījās vai nebija aktīvs seminārā, students var iesniegt aizstājējeseju - 3 lappuses garu eseju par semināra tēmu. Šī eseja pirms eksāmena sākuma jāaugšupielādē e-studijās. Visi semināru dokumenti jāiesniedz pirms eksāmena sākuma. Divu stundu tiešsaistes eksāmenā būs jāatbild uz vienu esejas tipa jautājumu e-studijās. Eksāmena laikā varēs izmantot visus pieejamos materiālus un to varēs darīt ārpus universitātes telpām. Literatūra un lekcijas ir papildinošas un neaizstāj viena otru. Ja students vēlas saņemt individuālu, detalizētu komentāru par savām esejām/ziņojumu, tas skaidri jānorāda iesniegtā rakstiskā darba titullapā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Galīga vērtējumu veido kursa laikā iegūto vērtējumu kopsumma, kas veidojas no sekojošu elementu kumulatīvā novērtējuma: 1. aktīva līdzdalība lekcijās un semināros - 30%; 2. esejas - 20%; 3. pētnieciskais ziņojums - 30%; 4. eksāmens - 20%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves laikā studenti iegūs zināšanas par: 1. Eiropas Savienības (turpmāk-ES) ārpolitiku; 2. ES funkcionēšanu; 3. ES administratīvajām institūcijām. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves laikā studenti iegūs prasmes analizēt ES notiekošos procesus, t.i., argumentēti izvērtēt lēmumu pieņemšanas procesu un dažādu institūciju iesaisti kopējo lēmumu pieņemšanā. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studentiem tiks radīta kompetence prognozēt ES ārpolitikas procesus - standarta un nestandarta situācijās (piem., Krievijas kara Ukrainā kontekstā). | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | “European Neighbourhood Policy (ENP),” European External Action Service'' | ||||||||
3 | Adrianne Héritier. 2017. The increasing institutional power of the European Parliament and EU policy making. Working Paper 01/2017. European University Institute. | ||||||||
4 | Businesseurope. EU - China relations: engaging systemic rival. ECFR. War and sovereignty: How the EU can enhance its ability to act. | ||||||||
5 | Lucy Hatton. Theories of European Integration, Civitas Institute for the Study of Civil Society. | ||||||||
6 | EEAS. 2021. The European Union and the United States. | ||||||||
7 | EEAS. 2022. EU trade relations with China. Facts, figures and latest developments. | ||||||||
8 | EEAS. 2022. EU trade relations with the United States. Facts, figures and latest developments. | ||||||||
9 | EEAS. 2022. EU - China Relations factsheet. | ||||||||
10 | EEAS. Strategic compass. | ||||||||
11 | EU Institutions and bodies. | ||||||||
12 | European Commission. 2020. How does the EU make the impossible happen? | ||||||||
13 | European Commission. Foreign affairs and security policy. | ||||||||
14 | Florence Gaub. “The southern neighbours – two decades.” No: Florence Gaub, Nicu Popescu. The EU neighbours 1995-2015: shades of grey, Challot Papers No.136, European Union Institute for Security Studies, December 2015., 13-39. | ||||||||
15 | Jørgensen, Knud. 2015. The study of European foreign policy: Trends and advances. | ||||||||
16 | Matthias Hartwig, Michalis Ioannidis, and Achilles Skordas. 2020. Hard Power Europe. | ||||||||
17 | Shared Vision. Common Action: A Stronger Europe. A Global Strategy for the European Union’s Foreign And Security Policy. June 2016, European Union. | ||||||||
18 | Stanislav Secrieru, Sinikukka Saari. “Shifting ground. How megatrends are shaping the eastern neighbourhood.” No: Stanislav Secrieru, Sinikukka Saari (Eds.) The Eatern Partnership. Looking back, thinking ahead. Chaillot Paper / 153 July 2019. European Union Institute for Security Studies, 7-27. | ||||||||
19 | Stefan Lehne. 2022. Making EU Foreign Policy Fit for a Geopolitical World. |